ממשיכים להנפיק: בזן גייסה כ-290 מיליון שקל בשלב המוסדי של הרחבת סדרת אג"ח

השלב הציבורי בהנפקה יתקיים מחר • האג"ח של בזן מדורגות A על-ידי S&P מעלות, והמחיר במכרז משקף  מרווח של כ-1.8% מעל אג"ח ממשלתית במח"מ דומה

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: shutterstock
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: shutterstock

חברת בתי הזיקוק (בזן ), שבשליטת החברה לישראל  ופטרוכימיים , גייסה כ-293 מיליון שקל באמצעות הרחבת אג"ח מסדרה י' . הגיוס התבצע במסגרת השלב המוסדי של ההנפקה, שאותה מובילים פועלים אי.בי.אי, מנורה מבטחים חיתום, ברק קפיטל חיתום, אפסילון חיתום ולאומי פרטנרס חתמים. השלב הציבורי בהנפקה יתקיים מחר (ה').

איגרות החוב של בזן מדורגות כיום ברמה A על ידי S&P מעלות. המחיר שנקבע במכרז משקף תשואה שקלית שנתית של כ-2.4% (מח"מ כ-5.7 שנים), מרווח של כ-1.8% מעל איגרת חוב ממשלתית במח"מ דומה.

בזן התכוונה לגייס כ-250 מיליון שקל אולם קיבלה ביקושים בהיקף של כ-550 מיליון שקל במכרז המוסדי, והחליטה להגדיל את היקף הגיוס.

מניית בזן רשמה היום עלייה של כ-1%. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-5.7 מיליארד שקל לאחר עלייה של כ-50% בשלוש השנים האחרונות.

בזן צמצמה בשנתיים האחרונות את החוב הפיננסי נטו שלה מרמה של כ-1.1 מיליארד דולר בתחילת 2018 לכ-860 מיליון דולר כיום, מהלך שתרם להעלאת דירוג האג"ח שלה ברמה אחת.

החברה מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע

את הרבעון השלישי של 2019 סיימה בזן עם הכנסות של כ-1.6 מיליארד דולר, עלייה של 5.3% לעומת הרבעון המקביל ב-2018. ירידה במרווח הזיקוק (הפער במחיר של מוצרי הזיקוק למחיר הנפט הגולמי) לצד עלייה בהוצאות שונות הביאו לצניחה של 57% ברווח הנקי שהסתכם בכ-7 מיליון דולר ברבעון.

בתשעת החודשים הראשונים של 2019 רשמה החברה יציבות בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2018, ברמה של כ-4.9 מיליארד דולר. בשורה התחתונה הציגה בזן ירידה של 47% ברווח שהגיע לכ-99 מיליון דולר בתקופה זו.

באוקטובר האחרון חילקה החברה לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של כ-50 מיליון דולר, לאחר שבתחילת 2018 חילקה דיבידנד בגובה של כ-65 מיליון דולר.

בזן מתנהלת כיום ללא מנכ"ל קבוע, לאחר שבחודש מאי האחרון הודיע במפתיע מנכ"ל החברה, ישר בן מרדכי, על רצונו לפרוש בשל סיבות אישיות. את בן מרדכי, שמונה לתפקיד בנובמבר 2017, מחליף מאז בתפקיד (כממלא מקום המנכ"ל) שלומי בסון, שכיהן כמשנה למנכ"ל קודם לכן.

בן מרדכי, שכיהן בתפקיד מנכ"ל בזן במשך 11 שנים, עד שנת 2011, החליף את אבנר מימון ששימש בתפקיד המנכ"ל קצת יותר משנתיים, פרק זמן דומה לשני קודמיו בתפקיד - אריק יערי ופנחס בוכריס (מחליפו של בן מרדכי בקדנציה הקודמת).