פנאקסיה ושיח מקימות מיזם משותף לייצור, יצוא ושיווק של קנאביס באירופה

במסגרת שיתוף-הפעולה, שיח תספק את חומר הגלם מצמח הקנאביס ופנאקסיה תבצע את העיבוד, בשני המקרים לפי התקינה האירופית

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת גידול הקנאביס שיח מדיקל  וחברת עיבוד הקנאביס פנאקסיה , אשר שתיהן נסחרות בת"א, הודיעו על חתימת מזכר הבנות להקמת מיזם משותף לייצור קנאביס ליצוא ושיווקו באירופה. בעקבות ההודעה עלתה מניית פנאקסיה בצהריים 4% והחברה נסחרת לפי שווי של 318 מיליון שקל ואילו שיח עלתה 3% ונסחרת לפי שווי של 278 מיליון שקל.

פנאקסיה כבר מייצרת מספר מוצרי קנאביס המבוססים על חומר גלם של שיח, אשר נמכרים בבתי המרקחת. במסגרת שיתוף-הפעולה הנוכחי, שיח תספק את חומר הגלם מצמח הקנאביס ופנאקסיה תבצע את העיבוד, בשני המקרים לפי התקינה האירופאית, הרלוונטית למדינת היעד אליה צפוי היצוא. שיווק המוצרים יבוצע על ידי החברות יחד או כל אחת בנפרד, והן תחלוקנה את הרווחים מן המיזם המשותף על פי מפתח שכבר נקבע ביניהן אך לא פורסם. שיתוף-הפעולה אינו בלעדי, ובשלב הראשון הוא נחתם למשך שנתיים.

פנאקסיה דיווחה באוקטובר כי עמדה בהצלחה בביקורת רגולציה אירופית לקראת קבלת תקן ייצור אירופי EU-GMP. ביקורת זו כללה גם בדיקה של חומר הגלם של שיח, שהוגדרה כבר אז על ידי פנאקסיה כאחת משותפותיה האסטרטגיות לגידול ואספקת חומרי הגלם ליצוא.

יצוא מוצרי קנאביס מישראל עדיין לא אושר, אולם משרד הבריאות כבר קבע כי מבחינתו אין מניעה לייצא קנאביס, ובלבד שהחברות המעוניינות לייצא, כבר מספקות את צרכי השוק הישראלי מבחינת כמות, איכות ומחיר הסחורה. המוצרים של פנאקסיה ושיח (בין היתר גם המוצר אקסיבן, המשווק על ידי רופא וגם מוצרים המשווקים על ידי כל אחת מן החברות באופן עצמאי), היו בין הראשונים שהגיעו לבתי מרקחת בישראל. בזמן האחרון מדווחים מטופלים בפנאקסיה על מחסור במוצר.

בנוסף לדרישות משרד הבריאות צפויות גם דרישות של משרדי החקלאות, ביטחון פנים, המשפטים והאוצר בטרם יאושר יצוא. האישור של התקנות עשוי לדרוש כינוס של ועדת כנסת, אשר לא ברור אם תוכל להתכנס בעוד הכנסת מפוזרת בציפיה לבחירות חדשות.

יוגב שריד, מנכ"ל שיח מדיקל, מסר: "אנו שמחים לדווח על העמקת השותפות עם פנאקסיה. אנו נערכים לקראת היצוא לאירופה. במקביל, שיח ממשיכה לצמוח ולהרחיב את השקעותיה בישראל ובעולם ולחזק את מעמדה בשוק הקנאביס המקומי".

ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה ישראל, מסר: "המיזם המשותף עם שיח הוא צעד נוסף בהיערכותנו לקראת יצוא לאירופה, במקביל למהלכים נוספים שאנו מובילים לרישום המוצרים במדינות היעד והתקשרות בהסכמי הפצה.

"מרבית ההיצע בשוק האירופי כיום הוא של מוצרי עישון, ואילו אנחנו נציע במדינות היעד מוצרי שאיפה ושמנים האיכותיים שאנו מייצרים כיום בישראל המבוססים על חומר הגלם של שיח" ביחס לסוגיית המחסור בחומר, ציינו בפנאקסיה כי "בחברה קיים כל מגוון המוצרים של האסדרה חדשה. החולים מעוניינים במוצרים שלנו, ולכן זמן ההמתנה מתארך ונוצר לחץ ביקושים. אנו מודעים לכך, ומוסיפים עוד ועוד נציגים למוקד כדי לקצר את התורים".