שופטים | פרשנות

פרשנות: האם פרשת אפי נוה תפגע בקריירה של השופט איתן אורנשטיין?

לפי ההערכות, יחסי אורנשטיין-נוה לא מעלים חשד לפלילים • עם זאת, הפמיליאריות המתגלה בתכתובת בין השניים, לצד העובדה שהם דנו בענייני מחלקת הנזיקין בביהמ"ש המחוזי בת"א בזמן שמשרדו הפרטי של נוה עסק בדיני נזיקין, מעוררים שאלות לא פשוטות • פרשנות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
השופט איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

האם פרשיית ההתכתבות עם עו"ד אפי נוה תפגע באופן משמעותי בקריירה השיפוטית המוצלחת מאוד עד כה של נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין? אין לדעת. לפי מרבית ההערכות, וגם לפי רמזים של השופט עלאא מסארווה אתמול (ד') במהלך הדיון בבקשה להסיר את צו איסור הפרסום, יחסי אורנשטיין-נוה לא מעלים חשד לפלילים.

עם זאת, הפמיליאריות המתגלה בתכתובת בין אורנשטיין לנוה, לצד העובדה שהם דנו בענייני מחלקת הנזיקין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בזמן שמשרדו הפרטי של נוה עסק בדיני נזיקין, מעוררים שאלות לא פשוטות עבור אורנשטיין.

על דבר אחד אין חולק עד היום: אורנשטיין הוא שופט ומנהל מוערך הן על-ידי ציבור עורכי הדין והן על-ידי השופטים, והוא הצליח לקדם ולייעל את בית המשפט המחוזי בתל-אביב ולהפחית משמעותית את מלאי התיקים הנדונים בו.

לתפקיד נשיא המחוזי בתל-אביב נבחר אורנשטיין בחודש מאי 2016, במקומה של הנשיאה דבורה ברלינר. הבחירה לא הפתיעה. מראשית התמודדותו על התפקיד מול הקולגות, השופטים דליה גנות, דוד רוזן וישעיהו שנלר, היה די ברור שאורנשטיין הוא המועמד המוביל - ואולי גם הטבעי ביותר לתפקיד החשוב.

אופיו החברותי אך הבלתי מתפשר, שיעור-הקומה המשפט שלו, יחסיו הטובים עם הרוב המוחלט של עמיתיו לבית המשפט המחוזי הגדול בארץ ועוד תכונות, הביאו לכך שאורנשטיין ניצח בהתמודדות על התפקיד החשוב.

כשלוש שנים קודם למינוי ירש אורנשטיין את מקומה של השופטת ורדה אלשיך כראש מחלקת הכינוסים והפירוקים בבית המשפט התל-אביבי. מאז, ובעצם עוד לפני כן התחוללו באולמו של אורנשטיין כמה מהדרמות המשפטיות הגדולות והמתוקשרות של השנים האחרונות. בין היתר הוא ניהל את הדיון בהסדר הנושים של קונצרן אי.די.בי, שתחת פטישו של אורנשטיין עבר מידי בעל השליטה נוחי דנקנר לידי אנשי העסקים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה בינואר 2014.

אורנשטיין דן גם בהסדר של חברת אלביט הדמיה, שבמהלכו הורה על פינוי הבעלים, מוטי זיסר ז"ל, מביתו. אורנשטיין טיפל בפירוק של חברת ההייטק אלווריון; בכינוס הנכסים של חברת מודו שבשליטת דב מודן; הורה על מאסרו של אלי רייפמן בפרשת אמבלייז; דן בפשיטת הרגל של ערן מזרחי שכונה "מיידוף הישראלי"; דן בתיק הפירוק של אור סיטי נדל"ן של היזמת החשודה בפלילים ענבל אור; דן תיק הקפאת ההליכים של חברת אדמה של היזם אורן קובי' ועוד ועוד.

במרץ 2017 קבע אורנשטיין כי אחרי פשיטת הרגל של אליעזר פישמן, השליטה בעיתון "גלובס" תימכר לידי משפחת בר און, בעלת מניות המיעוט עד אז בעיתון. בר און גברה על המתמודד השני, דוד דוידוביץ', אוליגרך רוסי שלקראת סוף ההתמודדות הציע הצעה גבוהה יותר לרכישת "גלובס".

עלייתו של אורנשטיין לפסגת ההיררכיה בבית המשפט התל-אביבי הייתה מהירה. באוקטובר 2009 הוא מונה לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב. קודם לכן הוא כיהן במשך שש שנים כשופט בבית משפט השלום בפתח-תקווה וכרשם בבית המשפט המחוזי. לפני שפנה לשפיטה, עבד אורנשטיין במשך שנים כמתמחה, כעורך דין וכשותף במשרד עורכי הדין של יוסי שגב, המתמחה בדיני חדלות פירעון.