חברת הטיפול בסרטן VBL: המוצר שנכשל אולי אפקטיבי בכל זאת

המוצר של החברה לטיפול בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה לא השיג את המטרה העיקרית שלו, אך אתמול פרסמה VBL תוצאות שמהן עולה כי בתנאים מסוימים ייתכן שהוא בכל זאת יעיל

ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK
ניסוי קליני / צילום: SHUTTERSTOCK

חברת הטיפול בסרטן VBL פרסמה אתמול (ד') תוצאות משני הניסויים הקליניים שנערכו במוצר שלה VB-111 לטיפול בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה. מן התוצאות עולה כי למרות שהניסוי הוגדר ככישלון, לאחר שלא השיג את המטרה העיקרית שלו של הארכת תוחלת החיים בחולי הסרטן, מידע חדש מרמז כי בתנאים מסוימים ייתכן שבכל זאת יש למוצר יעילות, והחברה מתכננת כעת לבחון אותו שוב בחולי סרטן.

VBL הודיעה על אי-הצלחת בניסוי במרץ 2018, וכבר אז אמרה כי תבחן היטב את התוצאות כדי לגבש את דרכה הלאה. היא מסרה כי המוצר ייבחן בסוגי סרטן נוספים, אך לא ציינה אז כי יש סיכוי לשוב ולראות אותו בניסוי בגליובלסטומה.

בינתיים, החברה התמקדה בבדיקת המוצר לטיפול בסרטן השחלות, והיא אכן נמצאת כעת בשלב III של הניסויים בהתוויה זו. תוצאות מניסוי זה צפויות בחודשים הקרובים.

כמה חודשים לאחר הכישלון בניסוי בסרטן המוח, בנובמבר 2018 כבר פרסמה החברה הודעה שלפיה היא בוחנת את הסיבות לכישלון ומעלה מסקנות מעניינות. לדבריה, מצאה הבדל בין ניסוי שלב II, שבו הצליחה התרופה, לבין ניסוי שלב III שנכשל, והוא שבניסוי הקטן יותר, שהצליח, קבוצה של חולים טופלה קודם כל במוצר של VBL, ואז במשותף במוצר של VBL יחד עם התרופה אווסטין. לעומת זאת, בניסוי שלב III שנכשל, החולים קיבלו מיד עם תחילת הניסוי את שני המוצרים בו זמנית.

היום החברה מראה כי בניתוח נוסף של ניסוי שלב II, החולים שטופלו תחילה ב-Vl-111, ורק אחר כך בשילוב, אכן השתפרו לעומת הקבוצה שטופלה בשילוב בבת אחת. בניסוי שלב III שבו לא היה טיפול ב-VB-111 לפני מתן השילוב, אמנם לא נצפה יתרון לשילוב על פני אווסטין בלבד, אבל כן נצפה יתרון לחולים שהעלו חום בעקבות הטיפול, עדות למנגנון הפעולה של המוצר, הקשור למערכת החיסון.

תוצאות אלה מספיקות בעיני החברה כדי להתחיל ניסוי נוסף בתרופה של VBL לטיפול בסרטן מסוג גליובלסטומה. הניסוי יתחיל בחודשים הקרובים.