משפחתית עם שאיפות: הגרסה הבכירה של הקודיאק היא מקרה קלאסי של השלם גדול מסך מכלליו

גרסת העילית של מוביל הנוסעים הפופולרי מנסה להבקיע את מחסום התדמית העממית של המותג

את שנת המכירות 2009 סיימה סקודה במקום ה-14 בדירוג המותגים הישראלי עם כ-4,980 מכירות. את 2019 היא סיימה במקום הרביעי עם כ-19,400 מסירות, צמיחה של כ-290%. קפיצת הדרך המשמעותית ביותר של המותג בעשור החולף בשוק הישראלי לא הייתה בכמות המכירות אלא, בעיקר, בתמהיל המכירות. ממותג של רכבי עבודה נטולי זוהר וסטטוס בתחילת העשור הפכה סקודה לשחקנית דומיננטית בפלח רכבי המנהלים הייצוגי ובשנים האחרונות גם לאחת ממובילות פלח רכבי הפנאי.

ההישגים הללו יצרו סדקים גדולים בתקרת הזכוכית התדמיתית של המותג בישראל. בשנים הקרובות התקרה הזו תצטרך להתנפץ כליל כדי לאפשר למותג לבצע את הטיפוס המתוכנן לפלח הפרמיום, שיכלול בין השאר הצגת רכב SUV מפואר ושורה של דגמים היברידיים-נטענים מתוחכמים ויקרים, שיקראו תגר אפילו על האחות אאודי. הראשון, סופרב פלאג-אין, כבר בדרך לארץ.

אולי בתור "חזרה גנרלית" מתחילה כיום סקודה לייבא את גרסאות העלית של הקודיאק הוותיק ובראשן גרסת לורן קלמנט (L&K) החזקה והמפוארת, שעולה כ-260 אלף שקל, המחיר הגבוה ביותר לדגם של המותג בישראל אי פעם. אז איך מרגישה סקודה שעולה כמו אאודי?

למרות שגרסאות ה-L&K הן ספינות הדגל הייצוגיות של המותג, נראה שלפחות מעצבי סקודה מתקשים להשאיר מאחור את השורשים הפרולטרים. הקודיאק הבכירה נראית במבט ראשון וגם שני, סולידית ותכליתית כמו אחיותיה הנפוצות, שחביבות על ציי ההיי-טק בישראל. חדי עין יבחינו בחישוקי 19 אינץ' ייחודיים, בעיטורי כרום על הגריל האנכי ובעוד כמה קישוטים קוסמטיים מינוריים. אבל המסר הכללי הוא "והצנע לכת". אפילו סימול הגרסה, שממוקם בדופן הרכב, מופיע בפונט דקיק וצנוע שנעלם כליל על רקע הצבע הלבן של רכב ההדגמה שלנו.

להבדיל מהעיצוב החיצוני, הגרסה הבכירה משדרגת את האווירה בתא הנוסעים לטריטוריה שרוב נהגי סקודה בישראל לא זוכים להכיר. המושבים מכוסים בדונמים של ריפוד עור מעוטר שנאה למראה ולמגע, גג זכוכית פנורמי חשמלי מחדיר שפע של אור לתא, המושבים מופעלים חשמלית, מערך הפיקוד עטוי בדיפונים איכותיים ויש שלל פריטי אבזור תקניים, כמו לוח מחוונים מבוסס LCD, פתיחה חשמלית של הדלת האחורית ומערכת קול פרימיום.

פרט לכך התא שומר על השימושיות המוכרת עם סף כניסה/יציאה בגובה נוח, מרחב שופע לחמישה מבוגרים בגודל מלא, תא מטען מאסיבי או, לחלופין, מרחב ישיבה נסבל לעוד שני נוסעים ממוצעי קומה בשורה השלישית, במחיר של ויתור על תא מטען שימושי.

גרסת ה-L&K מצוידת בכמה מהמכלולים המתקדמים ביותר בארסנל המשפחתי של קבוצת פולקסווגן. מנוע ה-2 ליטר טורבו, בהספק 190 כ"ס, תפור היטב על הכלי הלא-רזה הזה שמשקלו 1.63 טון ומעניק לו ביצועים מפתיעים, בסיוע מערכת הנעה כפולה קבועה שמתרגמת את ההספק והמומנט לדחף בצורה יעילה מאוד. נתון תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות הוא מכובד עבור מוביל נוסעים משפחתי אבל הוא רק רמז. בנהיגה נמרצת, במצב התכנות הספורטיבי, הכלי מגיב כמו GTI קומפקטית ומספק תאוצות מהנות בכל שיפוע, גם כשהוא עם תפוסת נוסעים מלאה.

למרות השרירים העודפים, השלדה מצליחה לשמור על איזון מצוין בפניות הדוקות עם זווית גלגול כמעט בלתי מורגשת. את החבילה הדינמית משלימים היגוי נעים ומאוזן היטב ובלמים, שלא מתקשים להתמודד עם המאסה הדוהרת.

כל הדגמים במשפחת הקודיאק מתברכים בנוחות נסיעה טובה מהממוצע וכך גם הגרסה הבכירה הזו, שמצליחה לסנן ולספוג מהמורות בצורה כמעט אגבית, למרות השימוש בחישוקים גדולים וצמיגים בחתך נמוך. סקודה בחו"ל טוענת שילוב של מערכת הנעה כפולה ומרווח גחון נאה מקנים לקודיאק יכולות עבירות שטח כלל לא מבוטלות. נשאיר את אימות הטענה הזו למקבלי הרכב הצמוד.

בשורה התחתונה הגרסה הבכירה של הקודיאק היא מקרה קלאסי של השלם גדול מסך מכלליו. זהו מוביל משפחות מהונדס היטב, שיכול למלא קושי משימה של רכב שרד ומציע תמורה אובייקטיבית גבוהה הרבה יותר משל ג'יפוני פרימיום קומפקטיים של מותגים עתירי סטטוס, שמוצעים בטווח המחיר הזה. האם זה יספיק כדי לשבור את תקרת הזכוכית העבה של "סקודה ב-260 אלף שקל"? נחכה ונראה.