הרב יצחק יוסף בפינתו הקבועה בשידור הציבורי: "לעודד נשים לארגן חוגי בית, ללמוד הלכות שבת ולבשל"

העולים מרוסיה לא לבד: בתחנת "כאן מורשת" של תאגיד "כאן" משודרת פינה קבועה בתוכנית "קבלת שבת", שבה דן הרב הראשי לישראל בסוגיות הלכתיות, ובה סופגים אש נשים או זרמים ביהדות שאינם אורתודוקסים • התנועה הרפורמית: "התאגיד מעניק במה להסתה; דורשים לבטל את הפינה"

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף / צילום: מארק ניימן, לע"מ
הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף / צילום: מארק ניימן, לע"מ

רק השבוע התחוללה סערה תקשורתית גדולה בשל התבטאותו של הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שהתייחס לעלייה מרוסיה ואמר: "חלק מהעולים גויים גמורים, קומוניסטים ושונאי דת". עוד טען הרב כי הסיבה להבאת העולים לארץ הייתה להוות משקל נגד לכוחן העולה של המפלגות הדתיות.

אמירות אלה, מקוממות ככל שיהיו, נאמרו בכנס פרטי - כנס רבנים שהתקיים בירושלים. אך מסתבר כי לכבוד הרב יוסף יש גם פלטפורמה ציבורית הממומנת בכספי משלם המסים, המאפשרת לו לצאת נגד מי שתפיסותיו שונות משלו.

בתחנת "כאן מורשת" של תאגיד השידור הציבורי משודרת בכל יום שישי בצהרים התוכנית "קבלת שבת" בהגשתו של ידידיה תנעמי. בסוף התוכנית משודרת בכל שבוע פינה קבועה של כרבע שעה, במסגרתה דן הרב יוסף בסוגיות הלכתיות שונות, ושם סופגים אש מדי פעם נשים או זרמים ביהדות שאינם אורתודוקסים.

כך למשל, לקראת חג החנוכה נדרש הרב לסוגיה האם מותר לנשים לברך על נרות, והאם מותר להן לעשות זאת בבית כנסת ובכותל המערבי. לאחר שהבהיר כי בתוך הבית אין מניעה שאישה תדליק ותברך, התייחס הרב להתנהלות הנשים מחוץ לבית - בבית כנסת ובכותל המערבי. הרב יוסף הסביר כי אלה מקומות המיועדים לתפילת רבים, כי בבית כנסת מדליקים רק בעזרת גברים, ולכן כך יש לנהוג בכותל המערבי. "הנשים", אומר יוסף, "חייבות בנר חנוכה, ואין להם את הבעל, ידליקו נר חנוכה בביתן. אבל לא במקומות ציבוריים. אין לשנות מנהגי ישראל הקדושים. צריך לעמוד על המשמר שלא לשנות שום מנהג של ישראל קדושים".

לטענת הרב יוסף, "לבוא להדליק בעזרת נשים בכותל המערבי - דבר זה יש למנוע בכל תוקף. גדולי רבותינו בדורות האחרונים החזיקו במעוז במנהגי ישראל מחמת נגע ההשכלה. ראשית הקלקול בגלל שזלזלו במנהגי ישראל, מנהגי האבות התמימים, אחר-כך זלזלו במנהגי דרבנן, אחר-כך זלזלו גם בדברים שתורתנו הקדושה אסרה. מכאן יצאה תנועת ההשכלה לפני 250 שנה. היא הרסה את היהדות הצרופה. מזה יצאו הרפורמים, הקונסרבטיביים ודומיהם, שבכל דור ודור הציונות החילונית - כל זה התחילו מההשכלה הארורה".

"צא וראה מה קרה בימינו, אילו רבנים מיעוט שבמיעוט שפרצו גדרות התורה, מסרו ספר תורה לנשים לרקוד עימו בשמחת תורה. למרות שאולי לפי ההלכה אין בזה איסור חמור, אבל זה שינוי במנהג שלנו, וזו התקרבות לרפורמים. העמידו אישה להרצות בבית כנסת בין מנחה לערבית. נתנו לנשים לברך תחת החופה חמש ברכות. אוי לנו שהגענו לדברים כאלה. גדולי הדור ומנהיגי הדור למנוע רוח רפורמית המנשבת מאותם חוקים שונים. מתוך רצונם להנעים את התורה על הציבור, טועים ומשנים את מנהגי ישראל, כמעשה הרפורמים ודומיהם".

לכן, לטענת הרב יוסף, "כאשר באות נשים לכותל המערבי לעזרת נשים ורוצות להדליק שם נר חנוכה בברכה, יש למנוע את זה מהן, להסביר להן שזה שינוי מנהגים, פגיעה באבותינו ורבותינו מדורי דורות, מוציא לעז. שינוי מנהגים כאלה זה התקרבות לרפורמים, לקונסרבטיביים, ויש להתרחק מהם כמטווחי קשת".

בהזדמנות אחרת השווה הרב יוסף בדרך בה יש לנהוג בין "סתם" חילוני לבין רפורמי: "אנחנו מסתמכים על הגאון החזון איש, שדינם של רוב החילונים בימינו כתינוקות שנשבו לבין הגויים. מה שכתב האיגרות משה, הוא התכוון לרפורמים. אלה שבכלל לא מאמינים לשום דבר - זה הוא מברך ברכה, אל תענה אחריו אמן, וחילוני שהוא לא רפורמי, הוא מברך ברכה, אומרים אחריו אמן".

בפינה אחרת עסק הרב יוסף בשאלה עד כמה מותר לאפשר לנשים ללמוד, והאם לאפשר להן גם ללמוד תנ"ך, נביאים כתובים ומוסרי חז"ל, כדי שתתחזקנה באמונתן. לאחר ששטח את היסטוריית הגישות השונות ללימוד נשים, קבע הרב כי "תבוא אישה ותעשה סידורי מסכת, אפילו שזה רק לבני ביתה, זה דבר מחודש שלא היה עד כה. חדש אסור מהתורה. על זה נאמר 'עושה חדשות בא על מלחמות'. בפרט בדורנו יש לנו את נשות הכותל, ועושים רעש מזה. לכן הבג"ץ פתאום בא ואוסר על הופעה נפרדת בעוונות הרבים, דבר שלא עלה מעולם. וכל מיני מלחמות נגד השם ונגד משיחו. כל דבר שדומה למנהגי הרפורמים והקונסרבטיביים, צריך להילחם בדבר הזה. הם באים כביכול בשם השוויון. זו טעות גמורה. יש להתרחק מהדברים האלה ולהמשיך לחזק את מה שהיה נהוג את כל גדולי הדורות עד כה".

מה כן מותר לנשים, לפי הרב יוסף? לדבריו, יש לעודד את הנשים לארגן חוגי בית עם רבניות, ללמוד הלכות שבת, לבשל, לדעת את אשר יעשו - "יותר חשוב משילמדו גמרא".

כאמור, מדובר בפינה קבועה וארוכה של הרב בשידורי הרדיו הציבורי, זאת בנוסף לדרשה השבועית שלו המשודרת בכל מוצאי שבת. לא מדובר בתחנה חרדית אלא בתחנה שאמורה לשקף את מורשת ישראל.

"המורשת שלנו מעצבת את מי שאנחנו, היא מגדירה את הערכים שלנו ובמידה רבה מעצבת גם את העתיד של כולנו", נכתב בדף הפייסבוק של התאגיד בו מוצגת התחנה. "כאן מורשת של תאגיד השידור 'כאן' מביאה תכנים מובילים הקשורים למסורת ישראל. התוכניות עוסקות בשאלות הקשורות למורשת ולזהות היהודית, לצד מוזיקה שכל יהודי יכול להתחבר אליה". מעניין כיצד עולה ההתייחסות לרפורמים ולקונסרבטיביים בקנה אחד עם הצהרה זאת. 

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, מסר בתגובה: "תאגיד השידור הציבורי מעניק במה חופשית להסתה מתמשכת של הרב הראשי נגד הזרמים השוויוניים ביהדות ונגד הציבור החילוני וערכיו. התקפתו המכוערת והגזענית נגד מיליון וחצי ישראלים דוברי רוסית, חייבת לסמן קו אדום ולהביא לסיום החסינות התקשורתית לה זוכה הרב יוסף מהתאגיד הציבורי.

"אנו דורשים מהנהלת התאגיד לבטל את פינתו את הרב הראשי בערוץ המורשת, לנוכח דברי ההסתה שהוא משמיע באופן קבוע במסווה של עמדות הלכתיות. אין לנו ספק שיעלה בידי התאגיד לאתר רבנים אורתודוכסים אחרים היודעים לעסוק בחילוקי דעות מבלי להסית, לפגוע ולזרוע שנאת חינם. תאגיד השידור הציבורי אינו צריך להעניק רוח גבית למי שהופך את משרתו הציבורית לכלי לניגוח ולשיסוי". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "'כאן מורשת' היא תחנת רדיו ציבורית, וככזו היא משדרת פינה שבועית של נושא המשרה הרבנית הציבורית הבכירה ביותר - הרב הראשי לישראל, הראשון לציון, הרב יצחק יוסף. דבריו של הרב מייצגים את תפיסת עולמו ומובאים בשם אומרם. ב'כאן מורשת' יש רצועות שידור מגוונות, בהן מתקיימים דיונים תורניים ועיתונאיים אשר מציגים גישות שונות ומנוגדות המייצגות את פני הציבור הדתי בישראל".