טוב במספרים: מנכ"ל פזגז אמיר ארז הודיע על פרישתו

וגם - ג'רמי לוין מספר: "נקדם נגישות לתרופות לצד תמחור הוגן והתנהלות אתית"

אמיר ארז. פורש מתפקיד מנכ"ל פזגז / צילום: דפוס גרין
אמיר ארז. פורש מתפקיד מנכ"ל פזגז / צילום: דפוס גרין

עוד עזיבה בצמרת פז: מנכ"ל פזגז אמיר ארז הודיע על פרישתו

השינויים בצמרת חברת פז נמשכים. לאחר שלפני שבועיים הודיע מנכ"ל בית הזיקוק של פז באשדוד, מלאכי אלפר, על פרישתו, הודיע אתמול (ד') מנכ"ל פזגז, אמיר ארז, כי בכוונתו לפרוש.

ארז שלח מכתב (משעשע ומקורי) לעובדי החברה ובו הוא כותב בין השאר כי "התחלתי לא מכבר את שנתי ה-13 בפז, כך שבפועל אני עובד בקבוצה 12 שנים וקצת, מהן 11+ עם אותו רכב. 10 זה הציון שאני שואף אליו כל הזמן, ואם קיבלתי 9 אמשיך להתאמץ כדי להשתפר. 8 חודשים לערך עברו מאז שהתחלף יו"ר פז, 7 ימים בשבוע שאני בחרתי לעבוד ולקדם את החברה, 6 שנים בפזגז (6 שנים, 8 חודשים ושמונה ימים)".

5 שנים בבית הזיקוק באשדוד כסמנכ"ל פיתוח עסקי ושירותים, 4 תחומים בהם חשבתי שהגינות נדרשת ולכן הוספתי אותם לקוד השירות של החברה, פי 3 הינו גידול הרווח הקבוע של פזגז מיום ההגעה שלי לכאן, 2 תחנות כוח באשדוד שהוקמו ואני גאה שיצרתי תשתית רווח ארוכת טווח לפז, דבר 1 שעמד לנגד עיני תמיד והוא הרווח, אבל לרגע בלי לשכוח את הבסיס והוא האדם". עוד הוא כותב: "לא מסובך לנחש מהי הספרה הבאה ואומר בפשטות שהיא מסמלת את זמן העבודה שלי כעת בחברה. זהו".

ארז מסכם: "באווירה של צער וקורטוב שמחה ותמיד עם מחשבה בהירה אומר לכם כך: אתם יקרים לי וחשובים לי וזו לא מליצה, אלא דברים מהלב והנשמה. עוד לפני שאפרד אומר לכם בכנות רבה כי בלעדיכם מאומה לא היה קורה ואתם חלק מהסיבה שבאתי בשמחה לעבודה. לא מדובר בתרגיל אלא התהליך התחיל והשעון יפעל לאחור עד שהזמן יסתיים כליל. בינתיים אני כאן אבל לא לימים רבים. שאו ברכה, תהיו טובים ותוכיחו שהאיכות טמונה באנשים".

בימים אלה נכנס לתפקיד מנכ"ל פז ניר שטרן. שטרן מחליף בתפקיד את יונה פוגל, שכיהן בתפקיד כ-12 שנים. על מינוי שטרן, שכיהן בשנים האחרונות בתפקיד מנכ"ל חברת סלקום, דיווחה פז לפני כ-3 שבועות.

קובי ישעיהו

ג'רמי לוין: "נקדם נגישות לתרופות לצד תמחור הוגן והתנהלות אתית"

כ-200 מנהלים מתעשיית הביוטכנולוגיה, חתמו על מכתב שבו הם מתחייבים להקפיד על התנהלות אתית בשיווק תרופות, ולעודד נגישות לתרופות לכל חולה - כלומר להקפיד על מחירים סבירים. את היוזמה הוביל ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, שביוני מונה ליו"ר ארגון Bio המאגד את חברות הביוטכנולוגיה בארה"ב (נוסף על תפקידו כמנכ"ל חברת Ovid המפתחת תרופות למחלות נדירות).

לוין: "המוניטין של חברות התרופות הוא היום הגרוע ביותר מבין כל הסקטורים: גרוע מטבק, מעורכי דין, מבנקים, מנפט וגז. אם לא נשנה זאת, נמצא את עצמנו במצב שבו נציגי הציבור עושים מאמצים חזקים מאוד להשית עלינו רגולציה חמורה, בין היתר כדי 'להעניש' אותנו". לוין מציין כי את העוולות של שיווק ותמחור יתר עשו בעיקר חברות תרופות ותיקות, אך את האש סופגות גם חברות ביוטק צעירות כמו אלו ש-BIO מייצג. 

לדברי לוין, בשנים האחרונות חברות תרופות העלו לעיתים את המחירים של אותה התרופה, אף שלא עשו בה שינוי. "תארי לעצמך שהיו מציעים לך את הרכב של שנת 2018 בשנת 2020 ובמחיר גבוה יותר? זה מגוחך". לדבריו, חידושים יכולים להצדיק תמחור גבוה יותר שיממן בתורו חידושים נוספים, אך בתחום התרופות אין זה מוסרי להעלות מחיר של מוצר רק משום שתנאי ההיצע והביקוש מאפשרים זאת.

בסעיף העוסק באחריות ויושרה, ומגיע בעקבות משבר האופיואידים, במסגרתו הואשמו חברות התרופות כי הן שיווקו באגרסיביות תרופות למרות שידעו שהן עלולות להיות ממכרות או מזיקות, נאמר: "אנחנו תומכים רק בפרקטיקות עסקיות שמקדמות חדשנות, תחרותיות ובחירה על ידי המטופל, ונשקיע רק במוצרים שעונים על צרכים אמיתיים שאינם מסופקים. אנחנו מחויבים לקשר עם המטופלים והמשפחות שלהם. לא נסבול חברות וגורמים אחרים במערכת אשר עושים שימוש לרעה במדיניות שנועדה לתגמל חדשנות באופן הוגן".

היו גורמים שלא רצו לחתום על ההצהרה?

"היו שרצו שנהיה נחרצים יותר, ואחרים אמרו שאי אפשר באמת להנגיש את התרופות לכלל האוכלוסיה בעולם. בסופו של דבר מצאנו, להערכתי, את הנוסח שמצד אחד אכן אומר דברים ברורים וגם מאפשר תמיכה רחבה של מנהלים מן הסקטור". לדברי לוין, ארגון BIO בהחלט נערך להתנערות פומבית מחברות אשר יפרו את הכללים.

גלי וינרב

ג'רמי לוין בכנס Journey \ צילום: איל יצהר
 ג'רמי לוין בכנס Journey \ צילום: איל יצהר