העליון קבע כי שיתוף ברשתות עשוי להיחשב להוצאת דיבה. מה זה אומר ומה יש לצייצנים בולטים לומר בתגובה?

שופטי העליון, בהובלת דפנה ברק-ארז, פסקו באופן תקדימי כי חוק איסור לשון הרע חל גם על שיתוף פרסומים ברשתות החברתיות, ולא רק על כתיבת פוסט או ציוץ • "גלובס" עושה סדר: מה גובה הפיצוי, האם גם סימון "לייק" עלול להיות בעייתי ואיך בכל זאת לשתף ולהפחית את הסיכון

שיתוף פוסט “דיבתי” עלול לגרור תביעת לשון הרע / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שיתוף פוסט “דיבתי” עלול לגרור תביעת לשון הרע / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פסק דין חדש של בית המשפט העליון מטלטל את משתמשי הרשתות החברתיות. השופטים, בהובלתה של דפנה ברק-ארז, קבעו כי גם שיתוף פוסט בפייסבוק מהווה עילה להגשת תביעת לשון הרע, ובכך אימצו את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. ממה כדאי להיזהר, האם דין לייק כדין שיתוף ומה אומר החוק? "גלובס" עושה סדר.

■ האם פוסט בפייסבוק או ציוץ בטוויטר מהווה עילת תביעה?

כעיקרון כל פרסום ברשת חברתית, כמו למשל ציוץ בטוויטר או פוסט בפייסבוק, מהווה עילה לתביעת דיבה. קביעה מפורשת בעניין נאמרה בערעור של העיתונאי יגאל סרנה נגד רה"מ בנימין נתניהו, אז נדחתה טענתו של סרנה כי פייסבוק היא שטח הפקר. "מתן חסינות לפרסום בפייסבוק מפני איסור לשון הרע, משקפת גישה רומנטית-משהו כלפי כיכר השוק הווירטואלית", נכתב אז בהחלטה. בית המשפט הוסיף כי במקרה כזה "עלול דווקא הניחוח הכבד של מי השופכין שעלו על גדותיהם להשתלט על השיח".

גם בפסק הדין הטרי של העליון נקבע חד משמעית כי "לא יכול להיות ספק כי פעולה ישירה של כתיבת 'סטטוס' או 'פוסט' ברשת החברתית היא אכן פרסום כמובנו בחוק, ועל כן עשויה להקים עילה לתביעה ככל שיש בו משום לשון הרע".

■ ומה לגבי שיתוף של אחד מהם?

פסק הדין קובע כי הן כותב הפוסט והן משתפי הפוסט חשופים לתביעה. החוק קובע שגם חזרה על פרסום קודם מהווה עילה לתביעה. משום כך, קבעה ברק-ארז כי הוא הדין לשיתוף פוסט. עם זאת, כשבית המשפט ניגש לפסוק פיצויים לצד שנפגע, הוא רשאי להתחשב בעובדה שמדובר בהדהוד של המסר בלבד. הדברים קיבלו משנה תוקף גם בפסק הדין של השופטת ברק-ארז.

■ לא שיתפתי פוסט עם תוכן שנוי במחלוקת אבל עשיתי "לייק". האם אני בסכנה?

לא. בית המשפט קבע כי אין לראות בלחיצה על כפתור ה"לייק" יצירת העתק של הפרסום. זאת למרות העובדה שככל שפוסט מקבל יותר לייקים, כך הוא זוכה לחשיפה רחבה יותר. "אין לומר שהמשתמש עצמו - אשר לא ביקש ליצור עותק של הפרסום המקורי - הוא שחוזר עליו בפני משתמשים אלו, אלא אך משפיע בעקיפין על פעולת האלגוריתם של הרשת החברתית", נכתב בפסק הדין של העליון.

■ כתיבת פוסט או שיתוף עלולים לגרור תביעה, אבל מה לגבי תגובה?

בית המשפט קבע כי הדבר תלוי בתוכן התגובה. אם מדובר בתגובה המפרה את הוראות חוק איסור לשון הרע, אזי מפרסם התגובה חשוף לתביעה. עם זאת, לא ניתן לתבוע אדם רק על כך שהגיב לפוסט פוגעני ובכך הגדיל את חשיפתו.

■ מה חשבו צייצנים בולטים?