חסינות | פרשנות

פרשנות: הקרב של אדלשטיין - לשמור על הכנסת או על הבית בבלפור

בסוגיית הקמת ועדת הכנסת לצורך דיון החסינות, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נמצא בין הפטיש לסדן • מצד אחד, חשש למעמדו הפוליטי בליכוד והבית בבלפור הנושף בעורפו • מצד שני, האמירות הנחרצות של ליברמן נגדו והאיום של כחול לבן להחליף אותו במועמד משלה, ח"כ מאיר כהן • פרשנות

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ

בישיבת סיעת כחול לבן, שלשום בתל אביב, נאמר לחברי הכנסת של הסיעה כי עליהם להיות מוכנים ומזומנים לשעות רבות של מליאה בראשית השבוע הבא. זוכרים? התפקיד הזה שאליו הם נבחרו לפני כמעט שנה: הצבעות, דיונים, נאומים, קבלת החלטות.

מיום ראשון, בכוונת כחול לבן לפעול לבחירת יו"ר כנסת במקומו של היו"ר המכהן הח"כ יולי אדלשטיין. המועמד שבו מדברים הוא ח"כ מאיר כהן מ"יש עתיד", שר הרווחה בין 2015 ל-2013.

בעוד שמו של כהן טרם הוצף באופן רשמי, מעט יותר משבוע מפמפמים בכחול לבן שיו"ר הכנסת אדלשטיין עשוי למצוא את עצמו מחוץ ללשכה המרוהטת בעץ עמוק וכהה בכנסת.

במספר הצהרות של יו"ר כחול לבן הח"כ בני גנץ, ראיונות של הח"כ יאיר לפיד ואמירות של ח"כים מן הבכיר ועד הזוטר, הם הסבירו שאם יו"ר הכנסת לא ישלים עם עובדת היותו של רוב של 65 ח"כים הקוראים להקמת ועדת הכנסת, הוא יוזז ממקומו. בכחול לבן ממתינים בסבלנות לשמוע ממנו, מבינים שהוא מורח את הזמן, מחכה לחוות דעת משפטית אחת - ואחריה עוד אחת, ומנסה להרוג את הזמן, פן מישהו אחר ינסה "להרוג" אותו. נכון ליום חמישי בצהריים, אדלשטיין המתין לחוות דעת נוספת של היועץ המשפטי עו"ד איל ינון באשר ל"זכות הוטו" שלו, אותו סעיף שהיה מוסכם בין הצדדים - כחול לבן והליכוד - בעת היציאה למערכת בחירות שלישית.

אדלשטיין לא צריך את ינון כדי לדעת שנייר הסכמה בין שני צדדים אינו גובר בשום מצב על הצבעת רוב במליאה וגם לא על הצבעת רוב בוועדה. אבל שיקוליו הם פוליטיים. יש לו 100 אלף איש מתפקדים לְרַצּוֹת ומשפחה אחת בבלפור הנושפת בעורפו.

בעוד בכחול לבן נוהגים באדלשטיין בזהירות מופלגת, ואחרי שבוע של מריחות, הודיע ח"כ אבי ניסנקורן שהם מאפשרים לאדלשטיין עוד יממה של קבלת החלטות - פוליטיקאי בכיר אחר אינו מכבס מילים.

בראיון אחר ראיון, ח"כ אביגדור ליברמן הולם, והאמירות שלו מפורשות. בחצי השנה האחרונה הוא לא תמך באורח מלא במדיניות כחול לבן: הם רצו להחליף את אדלשטיין כבר בספטמבר, אך ליברמן הודיע להם שלא יקום ולא יהיה עד שיושלמו כל ימי המשא ומתן על הקמת ממשלה.

בין ליברמן לאדלשטיין יש קירבה אמיתית, ולא רק בשל היותם עולי חבר העמים לשעבר. אדלשטיין הוא אדם נוח לבריות וחביב ברמה האישית על רבים בכנסת. הוא לא השתלח באף אחד אישית, וזאת על אף עלבונות קשים שספג בשנים האחרונות, בעיקר מחברי הסיעה שלו (אורן חזן, מירי רגב וגם שליחים מטעם בית ראש המממשלה).

מערכת היחסים של אדלשטיין עם נתניהו אינה טובה, בלשון המעטה. מאורעות טקסי יום העצמאות ה-70 לא נשכחו. המצב בין השניים ב 2018 התדרדר עד כדי איום אדלשטיין בהחרמת הטקס וכוונתו שעובדי משמר הכנסת לא ישתתפו. בסוף נרגעו הרוחות, חלפו מאז מים רבים בנחלי ישראל והשניים אפילו נצפו בחוגי בית פוליטיים לתמיכה אישית בנתניהו במערכות הבחירות המרובות שהומטרו עלינו השנה.

בסיבוב האחרון, בין נתניהו לסער, התעטף אדלשטיין בממלכתיות ובשתיקה. לא ראוי היה, לדעתו, שיו"ר הכנסת ישתתף בקמפיין של ח"כ אחד נגד ח"כ אחר, מתוך מפלגתו. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, הרחיק לכת והאשים את אדלשטיין בפוטש. הוא טען שבמסגרת 21 הימים שהוקצו לאיסוף 61 חתימות שיאפשרו להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ מסוים, לאחר שנתניהו וגנץ כשלו במשימה בזמן שהוקצה להם, הוא ערך שיחות פנימיות כדי לאפשר את הטלת הממשלה על ח"כ אחר (שאינו נתניהו).

בליכוד, אדלשטיין לא רוצה לצאת נגד גדודי המשמיצים. שהוא יהיה מי שיירשם כמקים ועדת הכנסת ושותף לשלילת החסינות מראש הממשלה? הוא מתבונן על פיד הטוויטר של הבן. משם יוצאים עלבונות אישיים, קללות ומתקפות. הניסוחים הקטלניים של הציוצים של האיש הצעיר הטוען שהוא כותב את הכול "כאדם פרטי" - עוברים היישר לתוך קבוצות הווטסאפ של הליגוד ומשתלטות על סדר היום בפייסבוק. מדוע אדלשטיין צריך לספוג את הכול כאשר מטרתו הסופית היא להתמודד על ההנהגה? מספיק, הוא היה יו"ר הכנסת הרבה שנים, ייתכן שהגיע זמנו לעבור הלאה, כלומר להיות מוחלף.

מה צפוי בימים הקרובים? בכחול לבן, כאמור, מכנסים את חברי הכנסת ומורים לכולם שלא להיעדר מהכנסת בימים הקרובים. חברי הכנסת של ישראל ביתנו נמצאים גם הם כולם בישראל. חלוקת הכוחות בוועדת הכנסת - לכשתוקם, על בסיסה של הוועדה המסדרת - היא כדלקמן: 12 חברי כנסת מכחול לבן, העבודה, המחנה הדמוקרטי, הרשימה המשותפת; 12 ח"כים מהלליכוד, הבית היהודי + האיחוד הלאומי, הימין החדש , ש"ס ויהדות התורה; 2 ח"כים מישראל ביתנו.

כל השחקנים הפוליטיים בזירה מבינים כעת שהיועץ המשפטי של הכנסת יקבע כי אין מניעה להקמת הוועדה, כי אין ליו"ר הכנסת זכות וטו אפקטיבית. בראשית השבוע הבא, מד החום בבניין הנטוש בירושלים יעלה לרמות גבוהות. המליאה תכונס, ייתכן שיו"ר הכנסת יוחלף ותוך זמן קצר תכונן ועדת הכנסת וייקבעו דיוני חסינות, כבר בשבוע שאחריו.

מבחינת כחול לבן מדובר ב-Win Win. קמפייני הגעוואלד של נתניהו - רודפים אותי, מדיחים אותי, אני המסכן - כבר פחות עובדים על הציבור הישראלי.
מנגד, אם הח"כ מאיר כהן יהיה יו"ר הכנסת במהלך תקופת הבחירות, הרי שגם בראשית הכנסת ה-23, עד שתוקם ממשלה, המשרה החשובה הזו כבר לא תהיה בידי הליכוד, ונתניהו, גם אם ישיג תוצאה מרשימה בקלפיות, לא יוכל להריץ את כל משחקי החקיקה האהובים עליו בטרם מוקמת ממשלה. 

למה מתכוון השגריר פרידמן כשהוא מדבר על יו"ש

מספר חודשים לפני הצהרת ההכרה בסיפוח רמת הגולן של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, אמר השגריר האמריקאי בישראל, דיוויד פרידמן, כי הוא מצפה שרמת הגולן תישאר לעד בידיים ישראליות. בראיון ל"ישראל היום" בספטמבר 2018, הוא התווה את הכיוון של מה שהפך במרץ 2019 להחלטה פורמלית של הנשיא טראמפ. שישה חודשים.

כמו החצב המבשר את בוא הסתיו, בשלהי הקיץ אפשר לראות עמודים של חצבים בגובה, בפריחה קצרה לכמה ימים, מציצים ומעדכנים על העומד לבוא. אחרי שפרח החצב נושר, הבצל מתקיים בתוך האדמה עד שמגיע הסתיו.
השבוע עמד פרידמן בפני אורחי פורום קהלת (מכון מחקר ימני-שמרני) בירושלים ודיבר על שלושה תהליכים המתרחשים במשמרתו. האחד: מעמד ירושלים; השני: מעמד רמת הגולן; השלישי: מעמד יהודה ושומרון. "שלושה נושאים שאליהם ניגשנו בסדר יורד לפי רמת המורכבות שלהם", אמר פרידמן.

כנס קהלת, ביום רביעי, כונס בכותרת "דוקטרינת פומפאו", ביחס לאותה הצהרה של מזכיר המדינה מייק פומפאו מאמצע נובמבר 2019. פומפאו כינס אז מסיבת עיתונאים מיוחדת ובה אמר שחוות הדעת המשפטית במחלקת המדינה, שלפיה יישובים ישראלים ביו"ש הוקמו בניגוד לחוק הבינלאומי - אינה בתוקף יותר.

נאום פרידמן השבוע היה "החצב" של סיפוח יהודה ושומרון. פרידמן דיבר ברגש על הקשר והנוכחות היהודית באזורי יו"ש. "שם האזור יהודה אומר הכול. מדובר בשטח שבו הייתה נוכחות יהודית חשובה. שם לב ההתרחשויות התנ"כיות", אמר פרידמן וסיפק את הדוגמאות המוכרות: רכישת מערת המכפלה בחברון, שילה - שם הוחזק ארון הקודש לפני בניית בית המקדש בידי המלך שלמה. ופרידמן סיכם את דבריו: "דוקטרינת פומפאו אינה פותרת את המחלוקת על אזורי יו"ש, אבל היא מחזירה את הנושא לתוך המגרש", אמר השגריר והוסיף: "זה לא מעלים שני מיליון פלסטינים או יותר החיים ביו"ש, ואנחנו מאחלים שיחיו חיים של כבוד, שלום, עם עצמאות, גאווה והזדמנויות ונהיה מחויבים למצוא דרך לכך. לישראלים יש הזכות לחיות ביו"ש, זה לא אומר שזכותם של הפלסטינים לחיות שם נשללת, אלא מחפשים פתרון פרקטי שישפר את חיי כולם".

כך פרידמן. מה המסקנה מכל זה? אפשר לומר שתוך כמה חודשים, הממשל האמריקאי יבשר את הצעד הבא: סיפוח. גם אם לא סיפוח של אזור יו"ש, לכל הפחות ידובר על סיפוח של היישוביים הישראלים הרבים המפוזרים בשטח.