קרן העושר | בלעדי

לאן נעלמו 10 מיליון שקל מקרן העושר

"גלובס" פנה בנושא לאוצר והופנה לרשות המסים, ומשם התקבלה התשובה הבאה: "עדכון הסכומים נעשה לאחר עבודה של הגורמים המקצועיים ברשות, שהעמידו את הסכומים על דיוקם"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

מלבד מחיר נמוך יש לציבור הישראלי אינטרס נוסף בגז. קרן העושר שהובטחה לו ושאליה אמורים להיכנס "מאות מיליארדי שקלים" - התקבולים מהמס המיוחד שהמדינה הטילה על רווחי היתר של מפיקי הגז ומשאבי הטבע. כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, התאריך להפעלת הקרן נדחה לאחרונה בשנה, מ-2020 ל-2021. הסיבה לכך היא שהסכום המינימלי להפעלת הקרן עומד על מיליארד שקל, ועד היום הצטברו בה רק 459 מיליון.

ואולם מתברר שגם הסכום הזה אינו מובטח. מבירור שערכה עו"ד לי-היא גולדנברג, ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע באדם טבע ודין, עולה כי מהקרן נעלמו 10 מיליון שקל: על-פי הדוחות הכספיים של המדינה ל-2018 נמצאו בקופתה רק 449 מיליון שקלים נכון לסוף אותה שנה.

"גלובס" פנה בנושא לאוצר והופנה לרשות המסים, ומשם התקבלה התשובה הבאה: "עדכון הסכומים נעשה לאחר עבודה של הגורמים המקצועיים ברשות, שהעמידו את הסכומים על דיוקם".

בהקשר של קרן העושר, במאבק בין תמר ולוויתן יש מבחינת הציבור אינטרס לניצחון של תמר. הסיבה: כזכור, קרן העושר נועדה כזכור לקלוט את ההכנסות ממיסוי הגז ולחלק אותן למטרות חברתיות חינוכיות וכלכליות. כפי שנחשף ב"גלובס", אם הצעתה של תמר תתקבל במאבק הרי שתמר תשלם לקרן העושר עוד 240 מיליון שקל ב-2020 ו-650 מיליון שקל ב-2021. אם הצעת לוויתן תנצח, לא תשלם תמר לקרן העושר כלום במהלך 2020 ו-600 מיליון שקל בלבד ב-2021. הכסף יגיע לקרן העושר גם במידה שלוויתן יזכה במאבק, אך באיחור קל של חמש שנים.