תחרות לחיפה? הכירו את פארק התעסוקה החדש שיוקם בעתלית ויתחרה על העתיד בצפון

בזמן שעיר המטרופולין הצפונית מתמודדת עם מיעוט מקומות תעסוקה, מאשרת המדינה הקמת פארקי תעסוקה גדולים בסביבתה • אחרי שיקנעם וטירת הכרמל הפכו לאבן שואבת לחברות הייטק, אושרה תוכנית לבניית 85 אלף מ"ר משרדים ומסחר בעתלית

תחרות חדשה לחיפה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה להפקיד תוכנית להקמת אזור תעסוקה חדש ביישוב עתלית. מדובר באזור תעסוקה חדש שנמצא 14 ק"מ בלבד מדרום לאזור ההייטק המרכזי של עיר המטרופולין הצפונית (פארק מת"מ). הפארק החדש, יצטרף לאזורי התעסוקה של טירת הכרמל ויקנעם שמתחרים ישירות בחיפה שמתקשה לייצר מסה של מקומות עבודה.

התוכנית של עתלית, אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), חלה על שטח חקלאי פתוח בגודל 80 דונם בכניסה הצפונית לישוב. התוכנית כוללת כ-80 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה וכ-4,000 מ"ר עבור שטחי מסחר. בדברי ההסבר של דוברות מינהל התכנון נכתב כי התוכנית, מציעה עירוב שימושים לצד שימור הנוף הכולל את "שדרת הוושינגטוניות" ההיסטורית, והשטח הפתוח בחלקה הצפוני, כמו גם את הנצפות הנדרשת לרכס הכרמל וממנו.

אזור התעסוקה החדש של עתלית
 אזור התעסוקה החדש של עתלית

עוד 6,000 תושבים עד שנת 2030

עתלית שייכת מוניציפלית למועצה האזורית חוף הכרמל. היא מונה 7,000 תושבים, ולפי תוכנית המאתר של הישוב שאושרה לפני שנתיים, היא מתוכננת להכיל 13 אלף תושבים עד 2030. זאת תוך ניסיון לשמר את ערכי הטבע, הנוף והמורשת של הישוב. ולצד זאת מבקשת התוכנית לספק לעתלית מקומות תעסוקה והכנסה שיסייעו כלכלית לצמיחת הישוב. עם זאת בשיחות שקיים "גלובס" עם גורמי מקצוע הביעו כמה מהם תמיהה לגבי העובדה שהוועדה המחוזית חיפה, מקדמת עוד אזור תעסוקה, במקום לחזק את האזורים הקיימים.

ד"ר רינה דגני, בעלת מכון גיאוקרטוגרפיה, טוענת שבוועדה המחוזית חיפה, לא נעשה תהליך בדיקה מפורט של בחינת הזכויות הקיימות היום בשטחי התעסוקה מת"מ בחיפה ובטירת הכרמל הסמוכה. וזאת ביחס לרמות הביקוש הקיימות היום לתעסוקה עתירת ידע (היי-טק) ו/או שירותים פיננסיים אחרים: "אם הייתה נערכת בדיקה היו מבינים שרמות הביקוש מצריכות ברמה השנתית לכל היותר 15-10 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה בכל האזור ולכן ההסתברות והיכולת לאכלס את השטח המתוכנן בעתלית נמוך ויצריך מתן הטבות ו/או רתימת גורמים עסקיים משמעותיים לשם פיתוח ואכלוס אזור תעסוקה זה", אומרת דגני. עם זאת היא מסבירה שלמועצת חוף הכרמל אין ממש ברירה. "על מנת לאפשר את קליטת התושבים החדשים במועצה בכלל ובעתלית בפרט (בימים אלו מתחילה קליטה של משפחות חדשות בשכונת השדות בעתלית ובעתיד יהיו שם כ-600 משפחות חדשות), נדרשת המועצה לייצר לעצמה מקורות הכנסה חדשים ורבים ככל הניתן. למרות שהמועצה "תורמת" לחיפה מועסקים רבים העובדים בשטחי חיפה במקומות העבודה, אין היא נהנית מהארנונה על הנדל"ן המניב בשל היעדר חלוקת הכנסות מידתית".

"הפגיעה היא לא רק בחיפה"

גם לכלכלן תמיר בן שחר ביקורת על התוכנית החדשה, "כל עוד השיטה של המאזן הפיסקלי של הרשויות נשענת על ארנונה, והצורך בנדל"ן מניב ביחס למגורים, אז נמשיך לראות את העיוות הזה. ברמה הלאומית, וגם מנהל התיכנון זיהה את זה, יש לנו מאות מיליוני מ"ר של כתמים סגולים (ייעודי תעסוקה בתוכניות בניין עיר. ג"נ) שאין להם דרישה. הבסיס לזה הוא שהמתכננים נכנעים יותר מדי לראשי הרשויות שמבקשים נדל"ן מניב. זה ברור שאם אתה מייצר עוד כתם סגול, זה לא מייצר ביקוש".

ומה זה יעשה לחיפה?

"במדינת ישראל בונים יותר מ- 1.5 מיליון מ"ר מדי שנה. זאת השמיכה. לקחת את השמיכה ומשכת אותה לעתלית, לרכסים, למקומות אחרים מסביב לחיפה, פגעת בוודאי ביכולת של עיר הראשה לעמוד בתפקיד שלה. במת"ם יש 300 אלף מ"ר הייטק, ובחיפה יש 300 אלף איש. ביקנעם, יש מעל 400 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, אבל גרים בה רק 30 אלף איש. ברור לחלוטין שיקנעם, מוגדרת כאזור עדיפות לאומית א', אז יש לא מעט פירמות שמעדיפות להגיע אליה. הפגיעה היא לא רק בחיפה, אלא גם בערים היותר צפוניות. כך כרמיאל וקרית אתא. בשורה התחתונה הפיתוח של המתחם הזה הוא על חשבון חיפה".

איתמר בן דוד / צילום: תמר מצפי
 איתמר בן דוד / צילום: תמר מצפי

יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, איתמר בן דוד, דוחה את הטענות וטוען, "ראית פעם בעתלית אזור תעסוקה או חנויות? בחודש הקרוב אנחנו ניתן תוקף לתוכנית המתאר הכוללנית של עתלית. השטח שבו אושר אזור התעסוקה הוא במסגרת תוכנית המתאר. עתלית היא ישוב כפרי גדול ומתפתח וראינו חובה לייצר נפח תעסוקה שכלל אינו דומה לזה של חיפה. אני חושב שבמקום שבו יש אלפי יח"ד, צריך לאפשר גם מנה של עבודה במקום. זה נכון שהמקום לא משורת ע"י תחנת רכבת אך במסגרת התוכנית אישרנו מסוף תחבורה במקום. כמות המסחר והתעסוקה בעתלית היא טיפה בים לעומת חיפה".