ניצחון לשובתים? הממשלה הצרפתית ויתרה על העלת גיל הפרישה

לאחר חמישה שבועות של שביתה במחאה על הרפורמה בפנסיות בצרפת, הממשלה במדינה התקפלה חלקית ונסוגה מדרישתה להעלות בהדרגה את גיל הפרישה לגמלאות במדינה

מפגינים על הפנסיה בצרפת / צילום: Denis Prezat, רויטרס
מפגינים על הפנסיה בצרפת / צילום: Denis Prezat, רויטרס

לאחר חמישה שבועות של שביתה במחאה על הרפורמה בפנסיות בצרפת, הממשלה במדינה התקפלה חלקית ונסוגה מדרישתה להעלות בהדרגה את גיל הפרישה לגמלאות במדינה. ראש הממשלה הצרפתי אדואר פיליפ התחייב במכתב ששוגר אתמול לכמה מהאיגודים השובתים, כי הסעיפים המדברים על העלאת גיל הפרישה מ-62 (אחד הנמוכים באירופה כיום) ל-64 שנים יוסרו מהרפורמה הממשלתית שהוצגה בדצמבר.

המכתב הוא חלק מניסיון להביא לפריצת דרך בעימות בין איגודים מקצועיים לבין הממשלה בנושא. השביתה בנושא נמשכת בעוצמה משתנה מ-5 בדצמבר 2019, והצטרפו אליה לאות סולידריות כמה ארגוני עובדים, ביניהם מורים, רופאים ואף שוטרים. תנועת הרכבות שותקה במהלך חופשת חג המולד, קווי מטרו ואוטובוסים בפאריז הושבתו והשביתה פגעה בחיים ובמסחר בצרפת בשבועות האחרונים.

מי שמתבצרים בעמדותיהם כעת הם ארגוני העובדים הקיצוניים יותר, של חלק מהסקטורים הציבוריים הזוכים לתנאים טובים מהממוצע לאחר פרישתם. הצעת הממשלה מנסה ליצור בקיע בחזית המאוחדת עד כה שהפגינו ארגוני העובדים. סקר אחרון העלה כי 49% מהציבור תומך בשביתה, עלייה של 5% לעומת סקר קודם בשבוע שעבר. ארגון העובדים CGT ביקר את הצעד הממשלתי ואמר כי מדובר בניסיון של הממשלה לפלג את האיגודים המוחים. אתמול הפגינו כ-150 אלף בני אדם, לעומת יותר מ-700 אלף בחודש שעבר, במחאה על הרפורמה הממשלתית.

מפגינים בצרפת שורפים חנות / צילום: Serge Tenani, רויטרס
 מפגינים בצרפת שורפים חנות / צילום: Serge Tenani, רויטרס

בפעם הקודמת שממשלת צרפת ניסתה לקדם רפורמות בפנסיה, ב-1995, היא נסוגה באופן כמעט מוחלט מהשינויים, על רקע הפגנות ציבוריות ומחאה שנמשכה שבועות ארוכים. מקרון אמר אתמול כי כדי שמודל הפנסיה ישרוד "או שעלינו לתרום יותר או להסכים לעבוד יותר", אולם ראש הממשלה שלו שיגר מכתב המוותר על האפשרות להעלות את גיל הפרישה ל-64.

בין הקורבנות הכלכליים של השביתה המתמשכת נמצאת האופרה של פאריס, שהפסידה לדבריה, כ-13 מיליון דולר כתוצאה ממנה. שחקני האופרה, כמו שחקנים אחרים, נהגי קטרים, עובדי מטרו ואחרים, זוכים ל"סידורים מיוחדים" בנוגע לפרישתם, והם שבתו בחודש האחרון כתוצאה מהרצון ליצור פנסיה אחידה שלא תכיל את סידורים אלה.