חסינות | ניתוח

בחדר צפוף ועם רייטינג שיא לערוץ הכנסת: כל מה שצריך לדעת לקראת הדיונים על בקשת החסינות של נתניהו

המכשול מעל הקמת ועדת הכנסת הוסר, ובימים הקרובים יתחילו חבריה לדון בבקשת החסינות שהגיש רה"מ נתניהו • מה יהיה הרכבה, היכן יתקיימו הדיונים, והאם ההצבעה תהיה גלויה או חשאית? • "גלובס" עושה סדר בעבודת הוועדה שעשויה להכריע את גורלו של ראש הממשלה

בנימין נתניהו ואבי ניסנקורן / צילומים: תמר מצפי, שלומי יוסף; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו ואבי ניסנקורן / צילומים: תמר מצפי, שלומי יוסף; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הוועדה המסדרת של הכנסת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן זזה צעד אחד נוסף לכיוון הקמת ועדת הכנסת, שתדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 16 חברי כנסת הצביעו בעד שינוי כללי הווטו של יו"ר הכנסת בסדרי עבודת הכנסת ה-22, וכעת יוכלו בוועדה המסדרת להתקדם בשלבים שונים של הקמת ועדת הכנסת, ללא הצורך לקבל מהיו"ר אישור לכל פעולה.

נתניהו הגיש לכנסת ב-1 בינואר 2020 בקשת חסינות מפני העמדה לדין, אך בהמשך, באמצעות יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, ניסה למנוע את הכנסת מלדון בבקשת חסינותו. עד עתה, המהלך הפוליטי של נתניהו כלל התנגדות להקמת ועדת הכנסת, באמצעות זכות הווטו של היו"ר.

בתחילת השבוע פרסם היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, חוות-דעת שלפיה אין מניעה להקמת ועדת הכנסת בכנסת ה-22 וכי ליו"ר הכנסת אין זכות וטו על ההליכים הפרוצדורליים. עוד לפני כן, עתרו הליכוד וזוהר לבג"ץ בניסיון למנוע מרוב של 65 ח"כים להתקדם עם הקמת ועדת הכנסת. אחת מטענותיהם היא שעו"ד ינון, שחתם על חוות-הדעת המאפשרת את הקמת ועדת הכנסת, נמצא בניגוד עניינים ולכן חוות-דעתו פסולה. עו"ד ינון הודיע בעבר כי כאשר ייפתחו דיוני החסינות הוא לא ישמש כיועץ המשפטי של ההליך. את מקומו תמלא עורכת הדין של ועדת הכנסת, ארבל אסטרחן.

איך תתנהל ועדת הכנסת בדיוני החסינות? עשינו סדר.

אחרי כינוס הוועדה המסדרת, מתחילים מיד בדיוני החסינות?

עדיין לא. הוועדה המסדרת היא הוועדה הזמנית הפועלת מיום הבחירות ועד לכינון ועדת הכנסת. בגלל המצב הפוליטי המיוחד מאז אפריל 2019, לא הוקמה מאז ועדת הכנסת. דיוני הוועדה המסדרת יעסקו בפרוצדורות של הקמת ועדת הכנסת, הכוללות אישור בוועדה המסדרת והצבעה במליאה. חברי הכנסת של כל סיעות הבית קיבלו הוראות שלא להיעדר מהכנסת בימים הקרובים.

האם יו"ר הכנסת אדלשטיין עוד יכול לעצור את הרכבת?

לכאורה, לפי החלטת פיזור הכנסת ה-22, החלטה שהתקבלה ביום 15 בדצמבר 2019 בהסכמה בין כחול לבן לליכוד, ליו"ר הכנסת יש סמכות להכריע בסוגיות שבמחלוקת בין ניסנקורן ובין זוהר. לפי הטענה בליכוד, הסמכות הזו חלה על כל החלטה והחלטה. אולם, באותו מסמך - שהוא הסכמה הדדית ולא חוק או תקנון - שולבה גם חובת היוועצות של יו"ר הכנסת עם היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד ינון. לפיכך, סמכותו של אדלשטיין אינה אבסולוטית. בנוסף, בדיוני הוועדה המסדרת העבירו כחול לבן כאמור פרוצדורה חדשה שתנטרל את השפעתו של אדלשטיין.

מתי יתחילו הדיונים על החסינות בוועדת הכנסת?

מיד אחרי ההצבעה בוועדה המסדרת על הקמת ועדת הכנסת. כל הסיעות הורו לחברי הכנסת שלא להיעדר וזאת אחרי חודשים ארוכים שהכנסת משותקת. ההצבעה תועבר למליאת הכנסת ולאחר האישור במליאה ימונו חברי ועדת הכנסת. אחרי אישור ההקמה של ועדת הכנסת ומינוי חבריה תיפתח הדרך לתחילת דיוני החסינות.

מה יהיה הרכב ועדת הכנסת?

הסברה היא שמדובר באותם חברי הכנסת המרכיבים את הוועדה המסדרת: 14 ח"כים מגוש הימין, 14 ח"כים מגוש השמאל ושני ח"כים מישראל ביתנו. ח"כ ניסנקורן צפוי לעמוד בראש ועדת הכנסת.

מה הסמכות שניתנה לוועדה?

לוועדת הכנסת יש סמכות לדון בבקשות חסינות של חברי הכנסת. לפי החוק עליהם לדון בכך "בהקדם האפשרי", כלומר, אסור לוועדת הכנסת להתכנס לצורך דיונים אחרים או מקבילים. הם יצטרכו לדון מיידית בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ, אשר הוגשה כמה ימים לפני מערכת הבחירות מועד ב’ ומיידית בבקשת החסינות של נתניהו.

האם נתניהו רשאי להביא עדים מטעמו?

לא, נתניהו אינו רשאי להביא עדים מטעמו לישיבת ועדת הכנסת שבה דנים בחסינותו. דיוני החסינות אמורים להתנהל באמצעות הצגת טיעון משני הצדדים עבור כל אחד מכתבי האישום. בליכוד תכננו בתחילה לעשות "הפקה" מהדיונים, להצעיד כמה שיותר עדים, למשוך את הדיונים בוועדה, להפוך את הפורום למעין משפט זוטא. לפני כמה ימים נאם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בכנס משפטי באוניברסיטת חיפה, ושפך מים צוננים על התוכניות שלהם כשאמר: "לא יביאו את העדים לוועדת הכנסת, זה לא יקרה".

איפה יתרחשו הדיונים? האם הם יצולמו וישודרו?

הדיונים יתקיימו בחדר ועדת הכנסת בירושלים, אולם היכול להכיל 30 ח"כים ויועציהם וגם כעשרה מעובדי הוועדה. כלי התקשורת צפויים להצטופף אל קירות העץ של חדר הוועדה וסביר להניח שהמקום יהיה צר מלהכיל. בנוסף, בכנסת כל הדיונים (למעט ועדת חוץ וביטחון) משודרים בשקיפות מלאה, הן באתר האינטרנט של הכנסת ושל הוועדה, הן באפליקציה המיוחדת של הכנסת וגם בערוץ 99 בשלט. ניתן לשער שהרייטינג של ערוץ 99 יהיה גבוה מאי פעם.

מי ייצג את ראש הממשלה נתניהו?

יש להניח שנתניהו יתייצב אישית לדיון החסינות, וינצל את הפורום המסוקר כחלק מקמפיין הבחירות, אולם אין עדיין החלטה מטעמו. לפי חוק החסינות, ההזדמנות להשמיע את דברו בפני ועדת החסינות מוענקת אישית לח"כ ולא מצוין אם הוא יכול להיעדר ולשלוח את עורך דינו. סביר להניח שנתניהו יופיע מלווה בעורכי דינו, עו"ד עמית חדד ועו"ד יוסי אשכנזי (השניים חתומים על בקשת החסינות שהוגשה ב-1 בינואר) או עורכי דין אחרים מבין צוותי ההגנה שלו במשך השנים.  

האם ההצבעה בוועדה חשאית?

לא, ההצבעה תהיה גלויה.

האם החלטת הוועדה היא סופית והאם נתניהו יכול להתחרט על הבקשה במהלך הדיונים?

אין ערכאה נוספת. החלטת ועדת הכנסת היא סופית ואחריה תיקי האישום של נתניהו אמורים לעבור לבית המשפט. אבל נתניהו יכול עוד להתחרט על בקשת החסינות ולהודיע לוועדה בכתב שהוא מסכים לנטילת החסינות ממנו וועדת הכנסת יכולה ליטול ממנו את החסינות באופן מיידי. יו"ר ועדת הכנסת יודיע על כך למליאת הכנסת ונטילת החסינות תיכנס לתוקף מיד.

האם במליאה יש דרך לעכב את ההצבעה על החסינות?

שינוי חוקי המדינה בנוגע לחסינות אינו אפשרי בשלב הזה, שכן הכנסת משותקת והצד הפוליטי של נתניהו נמצא במיעוט של 55 ח"כים. זוהר הודיע כי יעתור לבג"ץ כדי לעכב כל החלטה של הוועדה. "אני משחק במשחק שלכם, אני במגרש הביתי שלכם. נפנה למערכות בתי המשפט", הוא אמר.

אם נתניהו לא יקבל חסינות, האם הוא יכול להגיש בקשה נוספת בכנסת הבאה?

לא, בקשת החסינות היא לכנסת ה-22 והיא זו המקבלת את ההחלטה. הכנסת ה-23 לא תדון בחסינות נתניהו אחרי פתיחת משפטו.

ואם הוא מקבל חסינות? האם הוא נשאר חסין גם לכנסת הבאה?

הוא לא חסין באופן אוטומטי. אם ועדת הכנסת בכנסת ה-22 מחליטה להעניק לנתניהו חסינות, יכול היועץ המשפטי לממשלה לפנות שוב לכנסת ה-23 ולבקש להגיש את כתב האישום מחדש, ובמקרה זה, יהיה זכאי נתניהו להגיש (שוב) בקשת חסינות, וועדת הכנסת בכנסת הבאה תידרש לכך פעם נוספת. מנגד, אם ועדת הכנסת הנוכחית בכנסת ה-22 מחליטה שלא להעניק לנתניהו חסינות, נפתח המשפט וההליכים הפליליים אינם הפיכים. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.