סימנס הציעה ל"גרטה תונברג של גרמניה" להצטרף לדירקטוריון - ונדחתה

לואיזה נויבאואר, בת 23, אמרה כי מינוי לדירקטורית יטרפד את יכולתה החוקית למתוח ביקורת על החברה • בימים האחרונים מתלהט ויכוח אקולוגי על מעורבות הקונצרן הגרמני בפרויקט של כריית פחם באוסטרליה

מימין: גרטה תונברג ולואיזה נויבאואר / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
מימין: גרטה תונברג ולואיזה נויבאואר / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

הקונצרן הגרמני "סימנס" הציע בסוף השבוע לפעילת איכות סביבה גרמנית מושב בדירקטוריון של חברת האנרגיה שלו, בניסיון ראשון מסוגו של תאגידי הענק להתמודד עם ביקורת ציבורית על רקע אקולוגי. לואיזה נויבאואר, בת 23, העומדת בראש תנועת "ימי שישי למען העתיד" במדינה ומי שכונתה "גרטה תונברג של גרמניה" - דחתה את ההצעה. היא אמרה כי מינוי לדירקטורית יטרפד את יכולתה החוקית למתוח ביקורת על החברה.

הביקורת שלה על "סימנס", עם זאת, היתה בדיוק הסיבה שההצעה הופנתה אליה. בימים האחרונים התלהט המאבק נגד מעורבותו של התאגיד הגרמני - המייצר כל דבר החל ממוצרי אלקטרוניקה בסיסיים ועד לתחנות כוח שלמות - בפרויקט מכרה פחם בקווינסלנד שבאוסטרליה.

שריפת פחם נחשבת לדרך מזהמת במיוחד להפקת אנרגיה, וכרוכה בשחרור גזי חממה רבים לאטמוספירה. השריפות המשתוללות באוסטרליה, והאסון האקולוגי הנלווה אליהן, חידדו בעבור רבים ברחבי העולם את הצורך להיאבק בפליטת גזי חממה הגורמים להתחממות הגלובלית ולשינויי אקלים, וכך מצא עצמו הפרויקט - המנוהל על ידי החברה ההודית ADANI - בלב ביקורת בינלאומית.

נויבאואר, וגם תונברג עצמה בסדרת ציוצים משבדיה, קראו להפעיל לחץ על "סימנס" לפרוש מהפרויקט, למרות שתפקיד החברה הוא מינורי יחסית - לסייע למערכת הקרונות שבעזרם ישונע הפחם החוצה. "לסימנס יש את הכוח לעצור, לעכב או לפחות להפריע לבניית מכרה הפחם הענק באוסטרליה", כתבה תונברג בסוף השבוע, "אנא עזרו ללחוץ עליהם לקבל את ההחלטה הנכונה". נויבאואר הצטרפה לקריאות ואמרה כי "כחברה המדגישה עד כמה איכות הסביבה חשובה לה, 'סימנס' אינה יכולה לקחת חלק בפרויקט". הפחם מיועד להישלח להודו, לשימוש בתחנות כוח מבוססות פחם במדינה.

יו"ר "סימנס", ג'ו קייזר, ניסה למזער את הנזק האפשרי לחברה, אמר שמדובר בפרויקט שנחתם בעבר ואפילו רמז שלא היה שמח לחתום עליו כעת. אך הצעד המפתיע יותר היה לפנות לנויבאואר ישירות בסוף השבוע ולהציע לה מושב בדירקטוריון Siemens Energy. לנויבאואר נדרשו שעות מועטות בלבד כדי להשיב בשלילה. "אם אקבל את המינוי", נימקה, "אהיה מחויבת לאינטרסים של החברה, וכבר לא אוכל לבקר באופן עצמאי את פעילות 'סימנס'. זה לא מתאים למשימתי כפעילת אקלים". במקום זאת, הציעה הפעילה הצעירה ל"סימנס" למנות נציג מארגון "מדענים למען העתיד", הפעיל גם הוא במאבק נגד פליטת גזי חממה.

בשלב זה החברה לא הודיעה אם תיענה ליוזמה, אבל קייזר הודיע בטוויטר כי ימליץ לדירקטוריון התאגיד הגרמני להמשיך ולהתקדם בפרויקט עם החברה ההודית באוסטרליה, בשל "התחייבויות חוזיות" ותדמית החברה מבחינה עסקית. נויבאואר ופעילי איכות סביבה מאוסטרליה מיהרו לגנות את הצעד והבטיחו להמשיך ולהיאבק נגד החברה ונגד מכרות הפחם המתוכננים להיפתח באוסטרליה.

שווי הפרויקט בעבור סימנס הוא 18 מיליון דולר בלבד - כסף קטן לעומת כ־87 מיליארד אירו בהכנסות השנתיות של הקונצרן. ההחלטה להמשיך עם הפרויקט, עם זאת, מלמדת כי בחברה אינם חוששים בצורה משמעותית בשלב זה מהמאבק של פעילי איכות הסביבה נגדם, למרות הרצון של החברה לא להצטייר כאויבת איכות הסביבה. "ההחלטה הזו אינה קלה בשבילנו", אמר קייזר.