פרשנות: קשה להפריז בחשיבות של הנושא האקולוגי בחיי תושבי אירופה

האיחוד האירופי מצא את נושא המאבק בשינויי האקלים ככזה שאפשר להתאחד סביבו, כמנוע לאינטגרציה עמוקה יותר • דעת הקהל הציבורית אתו, וכעת נותר לראות עם האחדות תסתכם במלים ובהצהרות בלבד - או בהישגים משמעותיים • פרשנות

מצעד האקלים השבוע בפרנקפורט / צילום: Shutterstock
מצעד האקלים השבוע בפרנקפורט / צילום: Shutterstock

בארה"ב, ה"גרין ניו דיל" הוא נושא לדיונים במפלגה הדמוקרטית, לטורי דעה ולמחלוקות פוליטיות. באירופה הוא קרוב להיות מציאות. קשה להפריז בחשיבות של הנושא האקולוגי בחייהם של תושבי היבשת בשנים האחרונות. בתחילת החודש, למשל, קפצו מחירי החשמל לרוב תושבי גרמניה. גרמניה שוחה בכסף. יש לה עודף תקציבי שנים רבות ברצף וגם השנה. אבל העלאת מחירי החשמל, שהיא למעשה העלאת מסים, ושנובעת מהקפצת המס על פליטות פחמן דו־חמצני מעשרה ל־25 אירו - עברה ללא תגובה. רוב התושבים קיבלו את הצעד בהבנה, בשל הצורך להיאבק בשינויי האקלים.

■ לקראת מהפכה ירוקה באירופה: ה"גרין ניו דיל" של האיחוד יעלה טריליון דולר

בחשבונות השנתיים שמקבל כל דייר בגרמניה נכללים עלויות פינוי של ארבע־חמש, לפעמים יותר, חברות אשפה. כל אחת מהן מפנה וממחזרת מוצרים אחרים. הגרמנים משלמים בשמחה. גרמניה אולי יוצאת דופן בחשיבות העניין האקולוגי, עם שכנים שמצלצלים באינטרקום במקרה שזרקת את המכתבים שלך לפח הכללי ולא לפח הנייר למחזור, אבל רוב אירופה מיישרת איתה קו בימים אלה. ברחבי אירופה תושבים לא מתקינים מזגנים בקיץ החם בגלל ההשפעות על הסביבה. הם לאט־לאט טסים פחות בגלל ההשפעות על הסביבה.

כלי התקשורת מלאים בזוויות חדשות שיוצרת המודעות לכך שהפעילות האנושית כרוכה בפליטות פחמן דו־חמצני. משתמשים באירופה בשירותי "סטרימינג" מרגישים לא נעים עם הפחמן הדו־חמצני שמשתחרר כתוצאה מהשימוש שלהם, מהשרתים וחיבורי האינטרנט, ו"נטפליקס" עובדים על מענה מתאים. חברות הדואר מאפשרות לכל אחד "לנטרל" את המשלוח על ידי נטיעת עצים. מדובר אולי בבלוף מסוים, אך הוא משקף את רצון הציבור. בברלין, עלה קרנה של חברת דואר פרטי המבצעת את כל השליחויות עם אופניים בלבד. רכבים חשמליים ירוקים של DHL מסתובבים ומחלקים את המוצרים שהוזמנו באינטרנט.

נכון, חלק גדול מהנעשה בתחום הוא דיבורים בלבד. סגירת תחנות הכוח הפחמיות של גרמניה מתוכננת רק לעוד עשור וההתחייבויות להפחתת פחמן דו־חמצני הן המלצות בלבד ברוב מדינות אירופה. בזמן שמרקל מדברת על חשיבות הדאגה לסביבה, חברות אירופיות וגרמניות משקיעות מיליארדים בצינורות גז טבעי משחרר פחם דו־חמצני שעוד יזרום לחימום בתים אירופים עשורים קדימה. אבל גם לרטוריקה יש משמעות, ותהליך שהתחיל בשנה האחרונה עשוי להבשיל בקרוב. באוסטריה "הירוקים" הם כבר חלק מהממשלה, לראשונה בתולדות המדינה, ובגרמניה - אם הדבר תלוי במפלגות הקיימות - תהיה זו התמונה בעוד שנתיים.

כעת גם נציבות האיחוד האירופי משליכה את כל יהבה על החזון האקולוגי לאירופה. ההשלכות לעסקים הן עצומות. אחרי מריבות פנימיות, משברי מטבע ועימותים חריפים בנושא הגירה, האיחוד האירופי מצא את נושא המאבק בשינויי האקלים ככזה שאפשר להתאחד סביבו, כמנוע לאינטגרציה עמוקה יותר. דעת הקהל הציבורית אתו, כעת נותר לראות עם האחדות תסתכם במלים ובהצהרות בלבד, או בהישגים משמעותיים.