איידוק הישראלית קיבלה מה-FDA אישור לאלגוריתם לאיתור מהיר של שבץ בחדרי מיון

האלגוריתם מאתר חסימות בכלי דם באמצעות סקירות הדמיה • המטרה היא להשתמש באלגוריתם בחדר המיון, כדי שניתן יהיה להתריע במהירות על חולים בסיכון, גם לפני שהרופא רואה את הסקירה

חדר מיון / צילום: תמר מצפי
חדר מיון / צילום: תמר מצפי

חברות הבינה המלאכותית לרדיולוגיה בישראל הולכות ומבססות את הטכנולוגיה שלהן לאיתור מוקדם או משופר של מקרים רפואיים בתוך צילומי הדמיה. היום (ג') הודיעה חברת Aidoc, אחת החברות המובילות בתחום, כי קיבלה מרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) אישור רביעי לשימוש בטכנולוגיה שלה.

האישור הנוכחי הוא לשימוש באלגוריתם לאיתור חסימות בכלי דם בצילומי סי-טי. חסימות אלה עלולות להוביל לשבץ מוחי. מהחברה נמסר כי יחד עם המוצר הקודם שלה לזיהוי מוקדם של דימום מוחי שיכול גם הוא להוביל לשבץ מוחי - שכבר קיבל אישור - היא מעניקה חבילה מלאה לצורכי אבחון שבץ.

המטרה היא להשתמש באלגוריתם בחדר המיון, כדי שניתן יהיה להתריע במהירות על חולים בסיכון, גם אם הרדיולוג האנושי עוד לא הספיק לעבור על הסקירה. בתחום השבץ חיסכון אפילו של כמה דקות יכול להיות משמעותי לטיפול. בקרב רופאים בתחום נהוגה האמירה "זמן הוא מוח", כלומר ככל שנוכל לטפל במחלה בזמן, ישתמרו יותר מתפקודי המוח של החולה, ולפעמים המהירות יכולה גם להציל חיים.

מחקרים שפורסמו בעבר לגבי המוצר של החברה המאתר דימום מוחי הראו כי ניתן לחסוך כ-36.6% מהזמן עד לקבלת טיפול.

שני האישורים הנוספים של החברה הם לזיהוי אוטומטי (ללא רדיולוג) של קרישי דם ושל שברים בצוואר. גם כאן הכוונה היא להפנות את תשומת הלב של הרופאים למטופל כזה כשהוא מגיע לחדר המיון ומתחרה על מקומו בתור מול מטופלים שמצבם כנראה דחוף פחות.

איידוק סומנה על ידי "גלובס" כאחד הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2018. החברה הוקמה על ידי מיכאל ברדינסקי, גיא ריינר ואלעד וולך, שלושה בוגרי תלפיות שעסקו גם בצה"ל בתחום הבינה המלאכותית, והקימו את החברה זמן לא רב אחרי שחרורם. שלושתם מנהלים יחד את החברה עד היום. וולך הוא המנכ"ל.

ההתקדמות של החברה הייתה מהירה, וב-2018 מוצריה כבר היו מותקנים בכ-50 בתי חולים. עד היום גייסה 40 מיליון דולר, מהם 27 מיליון דולר באפריל האחרון, בהובלת קרן Square Peg Capital. משקיעים נוספים בחברה הם Emerge fund ,Magma IV ,TLV Partners Fund ,Brainnovations ומשקיעים פרטיים נוספים.