יום היסטורי: הזרמת הגז מישראל למצרים יוצאת לדרך

לפי משרד האנרגיה, מהלך זה יאפשר לישראל גם לייצא חלק מהגז הטבעי שלה לאירופה באמצעות מתקני הנזלת הגז (LNG) במצרים • את המו"מ מול שלטונות מצרים הוביל במהלך השנים מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו

אסדת "לוויתן" / צילום: אלבטרוס
אסדת "לוויתן" / צילום: אלבטרוס

רגע היסטורי: שרי האנרגיה של ישראל ומצרים הודיעו הבוקר (ד') על התחלת הזרמת גז טבעי מישראל למצרים. על-פי הודעת משרד האנרגיה, מדובר בהתפתחות חשובה שתשרת את האינטרסים הכלכליים של שני הצדדים. במשרד האנרגיה הוסיפו כי מהלך זה יאפשר לישראל גם לייצא חלק מהגז הטבעי שלה לאירופה באמצעות מתקני הנזלת הגז (LNG) במצרים, ויקדם את מעמדה של מצרים כשוק גז אזורי (regional gas hub).

מדובר גם בנקודת ציון היסטורית עבור יזמי הגז הישראלים, שהחלו במגעים עם המצרים לאחר שחברת וודסייד האוסטרלית ביטלה את כוונתה להיכנס כשותפה במאגר "לוויתן" בשנת 2012. את המשא-ומתן מול שלטונות מצרים הוביל במהלך השנים מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: תמר מצפי
 יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: תמר מצפי

שרי האנרגיה, טארק אל מולא וד"ר יובל שטייניץ, יציגו את ההתקדמות שהושגה במהלך כינוס של פורום הגז המזרח-תיכוני שיתקיים היום בקהיר.

במהלך הכינוס צפויים שרי האנרגיה של ישראל, מצרים, איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרשות הפלסטינית לאשר את הפיכתו של הפורום לארגון אזורי.

במקביל לפגישות השרים, פעלה המשלחת הישראלית, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, מול משלחות מצרים, יוון, ירדן, איטליה, קפריסין והרשות הפלסטינית, על-מנת לגבש את חוקת ארגון הגז האזורי EMGF. בתום המפגש השרים צפויים כאמור לחתום בראשי תיבות על חוקת הארגון, דבר שיהווה צעד משמעותי נוסף בדרך לגיבוש הארגון ולביסוס פעילותו.