כתב אישום בפרשת אדמה: אורן קובי מואשם בקבלת דבר במרמה, רישום כוזב והלבנת הון

עפ"י כתב האישום, בשנים 2013-2016 פעל קובי למימוש תוכנית מרמה, במסגרתה ניצל את שאיפתם של אזרחים שונים להשקעת כספם בעסקת מקרקעין נושאת פוטנציאל לרווח גדול, במטרה ליצור עבורו תזרים מזומנים גדול ככל הניתן - אשר נגנב על-ידו לשם תשלום חובותיו וסגנון חייו הראוותני

אורן קובי / צילום: תמר מצפי
אורן קובי / צילום: תמר מצפי

פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) הגישה היום (ד') כתב אישום נגד אורן קובי, ניר ישראלי, סימה דן ושלוש חברות בבעלותו של קובי. קובי מואשם בריבוי עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, איסור הלבנת הון ועבירות נוספות; בעוד ישראלי מואשם בעבירה של קבלת דבר במרמה. 

קובי שימש כבעלים וכמנכ"ל בחברה א.ר. לוגיסטיקה נדל"ן, המכונה גם חברת אדמה; חברת צ.א.י לוגיסטיקה נדל"ן, המכונה חברת טרה; וחברת אב.צ. ישראלי כיהן כסמנכ"ל מכירות בחברות אדמה וטרה ושימש כיד-ימינו של קובי. סימה דן היא אמו של קובי.

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין איתי פרוסט ואלעד ברק, בין השנים 2013-2016 פעל קובי למימוש תוכנית מרמה, יחד עם הנאשמים, אשר במסגרתה ניצל את שאיפתם ואת תקוותם של אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה להשקעת כספם בעסקת מקרקעין נושאת פוטנציאל לרווח גדול, במטרה ליצור עבורו תזרים מזומנים גדול ככל הניתן אשר נגנב על-ידו למימון הוצאותיו והוצאות חברת אדמה וטרה וכן לשם תשלום חובותיו וסגנון חייו הראוותני ולשם צבירת נכסים אישיים.

לטענת הפרקליטות, קובי, ישראלי וחברות אדמה וטרה פיתו את המתלוננים להפקיד בידם כספים על אתר, בהציגם במרמה את העסקאות כאפיק השקעה בעל רווחיות גבוהה. זאת עשו, לפי הנטען, בדרך של מצגי-שווא בדבר מהות העסקה, ערך הקרקע כשלעצמו, פוטנציאל עליית ערך הקרקע ובמצגי-שווא בדבר היתכנות גבוהה של הפשרת הקרקע ואפשרות בניית דירות מגורים, ומאידך בהיות העסקאות חסרות סיכון, ושכספי המתלוננים יישמרו בנאמנות.

עוד מתואר באישום כי על-מנת ליצור מצג-שווא של ביטחון, חוסן כלכלי ואמינות לקובי, לחברות ולרווחיות העסקאות, קובי שכר ושיפץ משרדים יוקרתיים עבור החברות אדמה וטרה בעלויות גבוהות, ויצר מצג שקרי לפיו העסקאות והליך הפשרת הקרקע מקודמים ומלווים על-ידי משרדי עורכי דין ואדריכלים מפורסמים.

במסגרת תוכנית המרמה לכאורה, ובכוונה להגדיל ככל הניתן את מספר הקורבנות הפוטנציאלי שיגדיל את תזרים המזומנים שיעמוד לרשותו של קובי, ועל בסיס מצגי-השווא, הפעילו קובי, ישראלי והחברות מערך פרסום, איתור ומשיכת קורבנות נרחב ואגרסיבי, ושכרו עובדים בעלי ניסיון בתחום המכירות שהונחו להפעיל במעמד המפגש "מכבש לחצים", בתואנות שונות ותוך הצגת מצגים כוזבים בדבר מהות העסקה, ערכה ופוטנציאל הרווח הגבוה, לשם החתמת המתלוננים.

עוד עולה מהאישום כי בשנים 2012-2014, בכוונה לאפשר לגייס הון להקמת והפעלת חברת אדמה, הסתיר קובי את כישלונותיו העסקיים ואת חובותיו, בין היתר ברישום כוזב של סימה דן וניסים צדוק כבעלים וכדירקטורים בחברת אדמה, אף שלא היה להם כל חלק בבעלות בה או בניהולה. על סמך מצג זה קיבלו קובי וחברת אדמה את הזכות לפתוח חשבונות בנק וקיבלו במרמה אשראי בנקאי והלוואות.

במסגרת תוכנית המרמה, במטרה להחתים לקוחות ולקבל כספים, הובטח למתלוננים כי הכספים שיעבירו בטוחים בייעודם למימוש העסקה בהפקדתם בחשבון נאמנות, כי ישמשו למטרות העסקה בלבד, וכי יש באפשרותם לקבל כספם חזרה במקרה שישנו את דעתם או במקרה שהעסקה לא תצא לפועל.

במסגרת תוכנית המרמה ועל סמך מצגי-השווא, קיבלו קובי, ישראלי וחברות אדמה וטרה מהמתלוננים כ-26.5 מיליון שקל. לאחר שהופקדו הכספים בחשבונות הבנק של החברות, קובי גנב אותם בכך שהשתמש בהם למימון הוצאותיו והוצאות החברות, לתשלום חובותיו, למימון סגנון חייו הראוותני ולשם צבירת נכסים אישיים.

במטרה למקסם את רווחיו מהגניבה, דיווח קובי בכזב לרשויות המס על הוצאותיו הפרטיות בהיקף של כ-4.7 מיליון שקל, כאילו היו אלה הוצאותיה של חברת אדמה במסגרת ולשם פעילותה העסקית, ובכך פעל להקטין במרמה ובכזב את חבותו וחבות חברת אדמה וא.ב.צ לתשלום מס הכנסה. סך הלבנת ההון בה נאשם קובי עומד על כ-60 מיליון שקל.

מכתב האישום, שהוגש הבוקר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, עולה כי השימוע לא סייע לקובי וישראלי, וכי אין שינוי ניכר בין כתבי החשדות שנשלחו להם לפני כשנה.

עורכי הדין גלעד ברון, ציון אמיר ושוקי למברג, המייצגים את אורן קובי, מסרו בתגובה: "כתב האישום משקף מצב דברים שגוי בכל הנוגע להתנהלותו של אורן קובי והחברות, חברות אשר פעלו במשך שנים רבות וסיפקו קרקעות בהצלחה למאות רוכשים. מצב הדברים הוא תוצר של קריסה כלכלית, שעם כל הצער שבדבר, אינה שונה בתכליתה מכל קריסה כלכלית אחרת. אורן קובי שיתף פעולה במהלך החקירה וגם הגיע להסדר נושים מרחיק לכת, במסגרתו ומתוקפו כבר הועברו לקופת הנושים סכומים של מיליוני שקלים. חבל שהפרקליטות לא מצאה לנכון לבוא בדברים בעניין זה בטרם הגשת כתב אישום, ואין אלא לקוות שלא יהיה בכך בכדי לפגוע בהסדר הנושים".

*** חזקת החפות: אורן קובי, ניר ישראלי וסימה דן לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.