נמל חיפה | ניתוח

הפרטת נמל חיפה יוצאת לדרך: דרוש משקיע עם מיליארד שקל

אחרי שנים של מגעים יגישו בתחילת השבוע שר האוצר ושר התחבורה את התוכנית להפרטת הנמל • כמה ישלם הרוכש, איך תתמודד המדינה עם הצעת רכישה מידי גורמים הקשורים לממשל בסין, ומה יקבלו העובדים?

נמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן
נמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן

אחרי שנים של משא-ומתן וניסיונות כושלים: הפרטת נמל חיפה יוצאת לדרך. שר האוצר משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' יגישו ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת השרים להפרטה את התוכנית להפרטת חברת נמל חיפה. ההחלטה כפופה עדיין לאישור היועץ המשפטי לממשלה לאור העובדה שמדובר בממשלת מעבר.

על-פי הצעת ההחלטה שתוגש לאישור ועדת השרים תמכור המדינה את מלוא מניותיה בחברת הנמל למשקיע אסטרטגי שיתחייב להשקיע בחברה הון של 1 מיליארד שקל. המשקיע האסטרטגי יידרש לעמוד בקריטריונים שיבטיחו את חוסנו הפיננסי אך מעבר לכך תינתן עדיפות למשקיע "בעל ניסיון בתחום המכולות או בתחום השינוע הימי".

בהקשר זה ייקבעו תנאי סף שידרשו ניסיון בהפעלת טרמינלים של מכולות בהיקף דומה לזה של נמל אשדוד. הליך המכירה ינוהל על-ידי רשות החברות הממשלתיות באוצר, אולם שר האוצר ימנה שני נציגים למשרד התחבורה שישמשו משקיפים בהליך המכירה.

400 מיליון שקל מתוך סכום ההשקעה שרוכש החברה יתחייב להשקיע בה יהיו מיועדים לפיתוח תשתיות וציוד נמליים, כולל לביצוע תוכנית ההשקעות בתשתיות החברה. יתרת סכום ההשקעה תוכל לשמש את החברה לשימושים נוספים, כולל מימון תוכניות פרישה לעובדים, בכפוף לכך שהשימוש ביתרת סכום ההשקעה ישפר את האיתנות הפיננסית של החברה.

כל סכום שרוכש החברה יסכים לשלם מעבר ל-1 מיליארד השקלים יישאר בקופת המדינה. עובדי חברת הנמל צפויים לקבל מענק הפרטה שישולם לאחר השלמת הליך המכירה. כזכור עובדי חברת נמל חיפה הם שיאני השכר בחברות הממשלתיות ובשירות המדינה.

המתווה שיוגש לאישור ועדת השרים כולל הוראות מיוחדות למקרה שמדינה זרה תבקש להשתתף במכרז לרכישת הנמל, זאת על-רקע הערכות כי לממשל הסיני יש אינטרס מיוחד לרכוש את הנמל על-מנת לייצר סינרגיה עם נמל המפרץ השכן שיופעל על-ידי חברת SIPG. כך למשל נקבע בנוסח הצעת המחליטים כי כי מדינה זרה או תאגיד בשליטת מדינה זרה לא יהיו רשאים לרכוש את החברה אלא באישור שרי האוצר והתחבורה ולאחר שאלה יתייעצו עם גורמי ביטחון.