חזי בצלאל מצא שותף לאקספון: קשת עשויה לרכוש 50% מהחברה

שתי החברות מתכננות להקים מיזם טלוויזיוני אינטרנטי חדש שייתכן שיהיה בשיתוף-פעולה עם קבוצת RGE ולהתחרות ישירות בהוט, ב-yes, בפרטנר ובסלקום

חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן
חזי בצלאל / צילום: יוסי כהן

החברות קשת ואקספון חתמו על מזכר הבנות שיאפשר לשתיהן לפתוח בבדיקת נאותות לקראת עסקה שבה קשת תרכוש 50% מאקספון. במקרה שהעסקה תבשיל, שתי החברות יקימו חברת טלוויזיה חדשה שתפעל במודל OTT, כאשר על-פי הערכות, גם קבוצת RGE תהיה חלק מהמיזם, אבל לא בדרך של בעלות אלא כספק תוכן, וזאת על רקע מגבלות רגולטוריות שיכול שיהיו לקבוצה ולבעלי מניותיה, שמחזיקים בערוצי ספורט ובערוץ רשת 13. 

מזכר ההבנות שנחתם, שהוא מעין הצהרת כוונות, ייתן לאקספון אחיזה בשוק התוכן ויכניס את קשת כמשקיעה אסטרטגית בחברה בהיקף של 50% בבעלות. לקשת המיזם ייתן נגישות ואחיזה בעולם ה-ISP ובעולם הסלולר, וזאת מתוך הבנה שכל המודלים העסקיים של עולם הטלוויזיה משתנים, ועדיין לא ברור היכן הם יתייצבו בסופו של דבר. 

אי-הוודאות בעולם הטלוויזיה גרמה לחלק משחקני התוכן הגדולים בעולם להיכנס למיזמי טלוויזיה OTT כבעלים, בעיקר מפני שהם מבינים שלא די בייצור התוכן, אלא נדרשות התרחבות וגישה ללקוחות דרך חבילות שיווק שכוללות שירותי תקשורת ותוכן ביחד, קרי חבילות טריפל. 

עבור אקספון המהלך ברור ועושה שכל. הבעלים של אקספון, חזי בצלאל, מחפש השקעה בתחום הטלוויזיה על-מנת להשלים את סל השירותים שהוא מוכר מעבר לגישה לאינטרנט וסלולר, וגם מפני שהוא מחפש שותפים כדי לחלוק איתם בסיכון. בנוסף, נזכיר כי בצלאל מחפש שותפים גם על-מנת לחלוק בנטל המימון של כניסת החברה לדור החמישי, מה שיחייב אותה בהשקעות מאוד כבדות ברכישת תדרים ובהקמת הרשת. 

עבור קשת מדובר במהלך שבו רב הנסתר על הגלוי. מעבר לרצון של החברה וההיגיון בכניסה לעולם הטלקום, נשאלת שאלה גדולה ולא ברורה מדוע היא בחרה בשחקן כגון אקספון שנחשבת כשחקנית קטנה מאוד בשוק ה-ISP והן בשוק הסלולר.

כניסת שתי החברות למיזם משותף למעשה הופכת את שוק הטלוויזיה בישראל לשוק כאוטי שיהיה רחוק מאוד מאיזון. קשת היא גוף תוכן מאוד חזק, וכך גם קבוצת RGE, והעובדה שהן יתחרו ישירות בחברות הטלוויזיה שדרכן הן מעבירות את שידוריהן, הולך לייצר כאוס מוחלט, שכן עבור שחקני הטלוויזיה כגון סלקום ופרטנר, הוט ו-yes, התחרות של קשת ישירות בהן משנה מן היסוד את המודל העסקי שלהן, בשל העובדה שהן משלמות לקשת עבור התוכן שלה, וקשה לראות איך הן ימשיכו לשלם לשלם לה כאשר היא הופכת למתחרה ישירה. 

מעבר לכך, קיימות סוגיות רגולטוריות קשות מאוד למהלך כזה, היות שאין ספק שהוא ישפיע על הוט ו-yes, שנתונות לרגולציה מאוד כבדה של מועצת הכבלים ןהלוויין (בעיקר בכל הקשור להפקות המקור), וזאת בניגוד לפרטנר וסלקום, ובעתיד גם קשת ואקספון ככל הנראה, שלא יהיו נתונות לרגולציה בכלל. 

רוסאריו קפיטל שימשה כבנקאי ההשקעות בעסקה. 

מקבוצת RGE נמסר בתגובה: "אכן התקבלה פנייה בנושא, כמו פניות רבות שאנו מקבלים מגופים שונים, ובכך מסתכם העניין".