האם המסמך עם תחזית הגירעון של האוצר הועלם כדי לא לפגוע בסיכויי הליכוד בבחירות?

המסמך, שהוצג השבוע בפני ישיבת הממשלה, נעדר מאתרי הממשל הרשמיים ובניגוד לשנים קודמות אינו זמין לציבור הרחב • אולי זה קשור לכך שבליכוד רואים בו מסמך פוליטי שיכול לפגוע בסיכויי ההצלחה בבחירות

לאן נעלם דוח הגירעון באתר משרד האוצר? / צילום מסך של אתר משרד האוצר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
לאן נעלם דוח הגירעון באתר משרד האוצר? / צילום מסך של אתר משרד האוצר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשקט, בשקט בזמן שישנתם מישהו דאג לקבור את התחזית הרשמית של משרד האוצר על הגירעון התקציבי הצפוי בשנים הקרובות. יד נעלמה טרחה לוודא שהמסמך לא יופיע באתר מזכירות הממשלה, שם היה אמור להתפרסם לצד מסמכים רשמיים אחרים שהוצגו לממשלה ביום ראשון השבוע. יד נעלמה אחרת דאגה לוודא שהמסמך לא יופיע גם באתר האוצר למרות שמדובר במסמך-דגל שעליו שקדו במשך שבועות הדרגים המקצועיים. בשנים קודמות המסמך הועלה לאתר האוצר לפני ישיבת הממשלה בצירוף כוכבית שהסבירה כי טרם אושר בממשלה. "המסמך יעלה לאתר משרד האוצר לאחר אישורו בממשלה" נמסר ל"גלובס" אתמול מדוברות האוצר בתשובה לשאלה לאן נעלמה התחזית. נחסוך לכם את המתח - הממשלה לא תאשר את המסמך כי לדעת ראש הממשלה, שר האוצר ובכירים בשני המשרדים מדובר במסמך פוליטי שנועד לפגוע בסיכויי הליכוד בבחירות.

לחצו כאן לקריאת מסמך הנומרטור - תחזית האוצר לגירעון התקציבי בשנים הקרובות

ביום חמישי שעבר, בשעת בוקר מאוחרת, ערך משרד האוצר תדרוך טלפוני לכל הכתבים הכלכליים. על הקו היו בכירי המשרד, המנכ"ל שי באב"ד, הממונה על התקציבים שאול מרידור, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג ומנהל רשות המסים ערן יעקב. האירוע: הצגת עדכון תוכנית התקציב לשנים 2021 עד 2023 - הנומרטור בשפת הדרגים הממשלתיים. בשם הלא-קליט הזה מכונה מסמך בן 35 עמודים שמציג לממשלה את התחייבויותיה לשנים הקרובות ומה צפוי להיות הגירעון התקציבי. השורה התחתונה של המסמך, שזכתה לכותרות בכל כלי התקשורת באותו יום, הייתה ששנת 2021 תסתיים בגירעון של 4% ושכדי לעמוד ביעד הגירעון הקבוע בחוק, הממשלה נדרשת לבצע קיצוצים וצעדים להגדלת הכנסות בהיקף של 30 מיליארד שקל.

ביום ראשון הוצג הנומרטור לממשלה ועורר את זעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מדוע אתם מגישים לי את זה עכשיו?", שאל נתניהו את קומץ בכירי האוצר שהורשו להיכנס לחדר. "מה הבסיס המשפטי?" שאל ראש הממשלה. את חדר הישיבות הצר אפפה תחושת דז'ה-וו. התחזית שהציג האוצר לפני שנה בדיוק צפתה גם היא גירעון תקציבי חריג בשנת 2019. גם אז שאל נתניהו את אותן שאלות "למה עכשיו?", "למה לא לחכות ליוני כשנדע אם יש ממשלה או לא?". גם אז תמכו שר האוצר ומנכ"ל משרדו בעמדת נתניהו ולא גיבו את הדרג המקצועי במשרדם. מבקר המדינה נדרש לעניין וככל הידוע נכתבה טיוטה ובה ממצאים חריפים. הדוח המרוכך יפורסם בקרוב אבל בינתיים התברר שהתחזית ה'פוליטית' של הדרג המקצועי באוצר פגעה כמעט בול: שנת 2019 הסתיימה בגירעון של 3.7 אחוזי תוצר בעוד שבתחזית שהוצגה לממשלה בינואר האוצר צפה גירעון של 3.6% בלבד.

חייבים להודות שהפעם התמונה יותר מורכבת כי אין תקציב מדינה מאושר. לדעת כל הכלכלנים, אם המדינה תתנהל לפי תקציב מדינה זמני הגירעון בסוף השנה יהיה נמוך בהרבה מ-4% - משום כך תהה נתניהו מדוע הוא צריך לאשר תחזית גירעון שכנראה לא תתממש. הוא ושריו הצביעו על בעיות מתודולוגיות נוספות בתחזית. לעומת זאת, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ששהשתתף בישיבה לא הצביע על בעיות מתודולוגיות במסמך, המוכר לו היטב. בעבר ירון טען שתחזיות הגירעון של האוצר "רחמניות" מדי ושהגירעון האמיתי הוא בסביבות 4.2%. אבל לנתניהו יש עכשיו בחירות על הראש. בתום הדיון במסמך הוא הודיע שההצבעה עליו תיערך במועד אחר. מועד כזה לא נקבע וגם לא ייקבע. את המראה שהציג לממשלה הדרג המקצועי שלה לא תצליחו למצוא בשום אתר ממשלתי רשמי.

גורמים במשרד ראש הממשלה מסרו בתגובה כי "מסמך התחזית וכל החומרים הרלבנטיים הקשורים אליו הופצו לשרים ולכל משתתפי ישיבת הממשלה בהתאם לנוהל ומיד לאחר שהתקבלו ממשרד האוצר".