רפי פרץ | דעה

דעה: מבעיר את הבית: תגובה לשר החינוך, הרב רפי פרץ

הרב פרץ מכשיר את הכהניזם ופורש בפני בן גביר וחבריו שטיח אדום לקונצנזוס הישראלי המשמעותי ביותר - כנסת ישראל • דעה

רפי פרץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
רפי פרץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפני שמונה שנים, שנכנסתי לעולם המכינות, הקשבתי קשב רב לדבריו של הרב רפי פרץ (אז היה הרב הראשי של צה"ל ובשל כך עזב את תפקידו כראש מכינת עצמונה, שהפכה למכינת "עצם" לאחר ההתנתקות מגוש קטיף), שתיאר כיצד לפני ביצוע תכנית ההתנתקות, הוא קיבל לביתו את דני זמיר (ראש מכינת רבין ואיש שמאל מובהק), חיבק אותו ודיבר עמו, למרות שידע את דעותיו דאז. והוא ממשיך להיות חבר שלו גם היום. אמרתי בליבי: "זה אדם מעורר השראה, הינה ממלכתיות אמיתית וכך אפשר לבנות חברה ומדינה חזקה למרות כל המחלוקות הקשות שהיו ועוד שיהיו לפנינו". ואני שואל עצמי היום - מה קרה לרב רפי פרץ? או שמא אשאל, מה קרה לציונית הדתית? מה קורה לחברה שלנו?

הרב פרץ מכשיר את הכהניזם ופורש בפני בן גביר וחבריו שטיח אדום לקונצנזוס הישראלי המשמעותי ביותר - כנסת ישראל. הרב רפי אומר, שהחברה הישראלית הכשירה את בן גביר הכהניסט שתולה בסלון שלו את תמונת המרצח ברוך גולדשטיין, וכך מחנך את ילדו ותומכיו, ואני שואל על איזו חברה ישראלית אתה מדבר? אולי אתה מוקף אנשים קיצונים (ואפילו מאוד), אבל זו לא החברה הישראלית. זה רק לבושתנו הרבה, חלק ממנו וחלק קטן מאד ממנה. ואנו נדרשים לומר, שמי שמכשיר את הכהניזם מכשיר דבר טמא ומי שמנסה להכשיר דבר טמא בהבל פיו טמא הוא.

הרב רפי - אם זו דרכך ודרך הבית היהודי - לא רק שהכהניזם לא בקונצנזוס, אלא ראוי שאתה ומפלגתך תצאו מהמיינסטרים הישראלי לפני שתגררו את כולנו למקומות שרק לפני מספר שנים לא היינו חולמים עליהם. לפני כמה שנים, כאשר הרב כהנא בכבודו ובעצמו נאם בכנסת, קמו חברי מפלגת הליכוד ועזבו את המליאה, והיום אתה מזמין אותם חזרה פנימה.

ב"גלגול הקודם" כלומר בבחירות הקודמות שגם אז חברת לכהניזם, בחרת במשל אחר. אמרת דאז "כשהבית בוער, לא בודקים בציציות של מי שעוזר לכבות את האש". להגדרתך, משמעות "הבית בוער" היא שיש סיכוי שראש הממשלה נתניהו לא יבחר, ורחמנא לצלן המרכז יעלה לשלטון (בשפתך, "השמאל", ואין דבר הגרוע מזה כמובן).

אם יש "מלחמה" כאן, במדינה, זו לא המלחמה על דונמים וגם לא על הקרקע של ארץ ישראל - אלא זו מלחמה על הזהות שלנו, על מי שאנו כיום, מי שאנו הופכים להיות, איזו מן חברה תתקיים כאן ואיזו מן יהדות קמה לה. ובמלחמה הזו, הרב פרץ, אתה לא מהמכבים את האש אלא מאלו המבעירים אותה. מי שמכשיר גזענות יהודית בשם היהדות משול לרב חובל שמשיט ספינת "מלחמה" וקודח בה חור בלב ים. הוא מבעיר בעצמו את הבית!

התבלבלת, הרב פרץ, אבל הפעם זה לא בלבול בהבנת הסוגיה אלא זה החיים שלנו. חזור בך. אם לא אתה - האם כל הציונות הדתית חושבת כמוך? 

הכותב ראש המדרשה למנהיגות בחנתון