דוח דאבוס: חמשת הסיכונים הגלובליים הגדולים, כולם קשורים למשבר האקולוגי

הפורום הכלכלי העולמי מפרסם את הערכת הסיכונים לעשור הבא וקובע כי מזג האוויר הקיצוני, כישלון הממשלות והעסקים בריסון משבר האקלים, אסונות טבע, אובדן המגוון הביולוגי ואסונות סביבתיים מעשה ידי אדם הם הסיכונים הגדולים ביותר לכלכלה העולמית

מפגנים במחאת האקלים / צילום: שני אשכנזי, גלובס
מפגנים במחאת האקלים / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הפורום הכלכלי העולמי המתכנס מדי שנה באבוס מפרסם את הערכת הסיכונים לעשור הבא, וקובע כי חמשת הסכנות המובילות לכלכלה העולמית הן כולן הן סביבתיות ובהן מזג אוויר קיצוני, אי הכנות לשינויי אקלים והרס הטבע. הערכת הסיכונים מתפרסמת באותו השבוע שבו מתברר כי שנת 2019 היא השנה החמה ביותר בהיסטוריה מאז החלו מדידות הטמפרטורה, וכי טמפרטורת האוקיינוסים ב-2019 הייתה הגבוהה ביותר מאז החלו המדידות (טמפרטורת האוקיינוסים משמשת כמדד המובהק ביותר למשבר האקלים, כי הם קולטים יותר מ-90% מהחום שנלכד באטמוספירה עקב פליטת גזי חממה). כעת, לראשונה, נושא משבר האקלים תופס את המקומות הראשונים בדוח אותו מפרסם הפורום הכלכלי העולמי.

בשנה שבה אסון האמזונס והשריפות המשתוללות באוסטרליה לצד אירועי מזג אוויר קיצוני ברחבי העולם, הפורום הכלכלי העולמי מציב את הנושא בלב הוועידה ולא מאפשר למנהיגים להפנות את גבם לאיום הגדול בפניו ניצבות המדינות כולן. בורגה ברנדה, נשיא הפורום הכלכלי העולמי, מצהיר כי יש צורך בפעולה דחופה ואומר: "הנוף הפוליטי מקוטב, מפלס הים עולה ושריפות האקלים בוערות. זו השנה בה מנהיגי העולם חייבים לעבוד עם כל מגזרי החברה בכדי לתקן ולחזק מחדש את מערכות שיתוף הפעולה שלנו, לא רק עבור תועלת לזמן קצר, אלא להתמודדות עם הסיכונים שהכו שורש".

הדוח, המפורסם לקראת הישיבה השנתית בדאבוס שתתקיים בשבוע הבא בהשתתפות ראשי ממשלות, מנכ"לי החברות החזקות בעולם, ארגונים חברתיים ועוד, מתבסס על סקר בהשתתפות 800 מומחים ומקבלי החלטות. חמשת הסיכונים הראשונים שסבירותם גבוהה בעשור הבא הם אירועי מזג אוויר קיצוניים עם פגיעה משמעותית ברכוש, בתשתיות ואובדן חיי אדם, כישלון של הפחתה של פליטות גזי החממה והתאמה לשינויי האקלים על ידי ממשלות ועסקים, נזקים סביבתיים מעשי ידי אדם שבהם פשעים סביבתיים דוגמת שפכי דלקים וזיהום רדיואקטיבי, אובדן עצום של המגוון הביולוגי וקריסת המערכות האקולוגיות באופן הגורם השלכות בלתי הפיכות על הסביבה באופן שיוביל לדילול משאבי הטבע באופן שיקשה על בני האדם והתעשיות, וכן אסונות טבע גדולים ומשמעותיים כגון רעידות אדמה, צונאמי, התפרצויות געשיות וסופות גאומגנטיות.

הדוח מתייחס גם להחמרת משבר המים העולמי, ולהתפשטותן של מחלות מדבקות - כאשר גם הן מושפעות ממשבר האקלים. אגב כך, בנובמבר 2018 ארגון הבריאות העולמי הכריז כי משבר האקלים הוא משבר בריאותי, והגדיר אותו כאתגר הגדול ביותר לבריאות במאה הנוכחית מאחר שהוא משפיע על כל ההיבטים של בריאות האדם וביטחונו. לטענת הארגון, התמודדות עם שינויי האקלים יכולה להציל מיליוני בני אדם ולחסוך מאות מיליארדי דולרים עד 2050.

נקודה מעניינת נוספת העולה מן הדברים היא החלוקה הדורית; המחקר מצא כי כאשר הנשאלים הצעירים יותר, כך הם מודעים וחרדים יותר למצב כדור הארץ. מבין הנולדים מאז שנת 1980, כמעט תשעה מכל עשרה מאמינים כי גלי חום קיצוניים, הרס מערכות אקולוגיות ופגיעה בריאותית כתוצאה מזיהום יחמירו השנה, לעומת שבעה מתוך 10 מבין אלו שנולדו לפני שנת 1980. הפורום הכלכלי העולמי מצהיר כי הכנס השנה יהיה מאופס פחמן, בשל תוכניות לקיזוז פליטות. ואולם, משתתפי הוועידה הרבים מגיעים לאתר הכנס בהרי האלפים בטיסות שלא ניתן להתעלם מטביעת הרגל הפחמנית שלהן, לרבות טיסות במטוסים פרטיים מזהמים.