"לא חושב שצריך להרוג את חיזבאללה וחמאס, אלא להגיע איתם להסכם"

רועי וייס, שנתון 2006 • ירושלים

רועי וייס / צילום: תמונה פרטית
רועי וייס / צילום: תמונה פרטית

1. מה שלומך?

שלומי מצוין, אני לומד בבית הספר אורט מינקוף בירושלים בכיתה ח'.
אני ילד מאוד ספורטיבי מכיוון שאני מתאמן בטניס פעמיים בשבוע, במרכז הטניס במלחה וכדורעף פעמיים בשבוע, אבל ההבדל הוא שכדורעף אני גם משחק מקצועי. אני חושב שאני תלמיד טוב מאוד. יש לי ציונים טובים ואני מתנהג יפה בשיעורים. מבחינת חברים אני מעולה יחסית - לעומת החברים שהיו לי ביסודי. יש לנו מעין "חבורה" כזאת שאנחנו נשארים בפארק שליד בית הספר עד מאוחר, אנחנו מדברים סתם על דברים ועושים שטויות.

2. מה שלום ההורים שלך, לדעתך?

שלום ההורים שלי בסדר גמור לדעתי ואפילו מעולה, מכיוון שמעבר הדירה עלה סכום כספי והם מצליחים גם לשלם את הסכום וגם לפנק אותנו ולצאת איתנו לסרטים וטיולים. הם דואגים שנאכל בריא ומדי פעם משהו מתוק. הם מגבילים אותנו במכשירים חשמליים שזה מאוד מעצבן אבל אני חושב גם שהם צודקים.

3. מה שלום המדינה, לדעתך?

המדינה עצמה במצב בסדר יחסית. התושבים לדעתי בסדר ומצליחים, אבל אנחנו תקועים על הבחירות לראש הממשלה יותר מדי זמן וזה פוגע גם בתושבים שרוצים דבר אחד, גם במדינה ובמה שאנחנו משקפים לשאר העולם.

שאלנו 20 ילדים שנולדו ב-20 השנים האחרונות 20 שאלות: פרויקט מיוחד על ילדי המילניום

4. אתה אוהב להיות ישראלי? למה כן ולמה לא?

אני שמח שנולדתי בישראל ושאני איפה שאני ובמצב שאני בו. אני לא חושב שזה מביא איזשהו תואר או משהו, אני לא חושב שיש סיבה לא לאהוב את המוצא שלך כי אני לא חושב שזה משנה. בשבילי לפחות זה בעיקר משנה איזה אדם אתה ומה אתה עושה.

5. אם לא בישראל, איפה היית רוצה לחיות ולמה?

אם לא הייתי נולד בארץ הייתי רוצה לחיות בצרפת מכיוון שתמיד הייתה לי מעין "משיכה" למדינה הזאת: אני אוהב את המבטא שלהם, את השפה, את האנשים, את המדינה עצמה ובעיקר בעיקר את האוכל.

6. מי צריך להיות ראש הממשלה?

גנץ צריך להיות, לא מכיוון שאני חושב שהוא הכי טוב שיכול להיות אלא מכיוון שהמפלגה שלו משקפת את הערכים שלי. אני מאמין שצריך להסדיר את העניינים בין כולם ולהפסיק לריב ולהילחם. אני לא חושב שזה כל כך פשוט אבל אני מאמין שאנחנו מסוגלים לזה.

7. האם יש צורך בדמוקרטיה לדעתך?

אני חושב שכן בגלל שאם לא תהיה דמוקרטיה ויהיה מישהו אחד שישלוט על כולם אז זה יהיה נוראי, נהיה במלחמה כל יום, בין אם אלו אנשים ממדינות שונות ובין אם אלו אנשים שלנו. יהיה הרס ובלגן בכל העולם שלנו.

8. האם אתה מרגיש בטוח ומוגן?

אני מרגיש מאוד בטוח כאן ובירושלים בכללי. עוד לא הייתי נוכח במקרה הרס או פיגוע ומקווה שלא יהיו עוד כאלה ושאף אחד לא יהיה נוכח בהם. אני מרגיש בטוח בבית וגם בבית הספר, עם המשפחה וגם עם החברים. נעים לי איתם, כיף לי איתם ואני שמח שיש לי אותם.

9. מי מטריד אותך יותר - האיראנים, החיזבאללה או החמאס? או אולי אינך מוטרד כלל?

אני לא כל-כך מעודכן במה שהם עושים לנו או אנחנו להם, אבל אני יודע שיש פיגועים והפצצות וכדומה ואני חושב שצריך להגיע להסכם איתם או לשכנע אותם להפסיק. אני לא חושב שצריך להרוג את כולם שם בכלל.

10. מה לדעתך הדבר הכי טעון שיפור בישראל היום?

הדבר שהכי טעון שיפור בישראל הוא הספורט וזה רק לדעתי. מכיוון שהספורט בישראל לא מפותח בכלל והייתי מאוד-מאוד שמח שיפתחו אותו לרמות עולמיות, למשל שיתקינו מגרשים לסוגי ספורט שאפשר להתאמן בהם מבלי לשלם כסף או להצטרך אישור כניסה.

11. איך בית הספר? ציין דבר אחד טוב לדעתך ודבר אחד שמפריע לך.

בית הספר בשבילי הוא כמו בית שני, יש לנו מנהלת מגניבה מאוד, מורים מעולים שמלמדים בצורות שונות ומעניינות מאוד שילהיבו את כולם, יש לי רכז שכבה מדהים, יש לי שתי מחנכות שבאמת דואגות ומטפלות בכיתה שלנו בצורה הכי טובה שאפשר ואני יוזם איתן פעילויות לכיתה. החברים שלי תמיד שם כשצריכים אותם ותמיד יעזרו בכל דבר. הם הופכים את בית הספר לעוד יותר כיף עבורי.

12. מה הדבר הטוב ביותר בישראל היום?

האמת שאני לא כל-כך יודע איך לענות לשאלה הזאת בגלל שיש הרבה דברים טובים בארץ וגם חלק לא טובים, אבל אין לדעתי דבר אחד שבולט מעל הכול, אולי הפיתוח של ההייטק וההמצאות החדשות שאנחנו מפתחים.

13. האם בכוונתך לשרת בצה"ל? ואם כן, באיזה תפקיד תרצה לשרת?

אני אשמח לשרת בצה"ל, למרות שאומרים שזה קשוח וכנראה שזה כן, יש מלא שאומרים שזה כיף מאוד וגורם לחברויות בין אנשים שנשארות לכל החיים. אני אישית אשמח מאוד אם זה יעזור לי לרדת במשקל ולפתח גוף יותר טוב. התפקיד שאני ארצה לשרת הוא קרבי ואני ארצה להיות צלף.

14. מה תהיה כשתהיה גדול?

אני עדיין לא יודע מה אני רוצה להיות, אני נותן לזמן לעשות את שלו וכשיגיע הרגע שבו אבין מה ארצה להיות אנצל את זה. המטרה שלי היא להיות בן אדם שמשפיע על אנשים בצורה טובה. אני ארצה להיות עשיר ושתהיה לי משפחה מאושרת.

15. מי הזמר או הזמרת האהובים עליך?

הזמרים האהובים עליי הם: סאם סמית', אד שירן וליל טיקה. אני ממש אוהב את הסגנונות שלהם ואת איך שהם שרים ואת השירים שלהם, לפעמים חלק מהשירים עושים לי צמרמורת ולפעמים חלק מקפיצים אותי ועושים לי מצב רוח.

16. האם יש לך חשבונות ברשתות החברתיות? אם כן, באיזו רשת אתה הכי פעיל?

יש לי כמה חשבונות ברשתות החברתיות: יש לי בווטסאפ, בפייסבוק ובאינסטגרם. אני הכי פעיל בווטסאפ כי שם אני מתכתב עם כל החברים שלי ועם אנשים שאני מכיר, ואנשים שאני מכיר דרך האינסטגרם לזמן מה מקבלים את המספר שלי ואני מתכתב גם איתם בווטסאפ ולא רק באינסטגרם.

17. האם אתה קורא ספרים? ואם כן, אילו?

פעם הייתי תולעת ספרים: גמרתי את הסדרה של הארי פוטר בכיתה ג', סיימתי את משחקי הרעב בד' ואת פרסי ג'קסון בג' גם. אבל כיום מכיוון שאין לי מספיק זמן לקרוא הרבה, אני עושה את זה רק בערב כשיש לי זמן. אני בעיקר קורא ספרי פנטזיה ומדע בדיוני.

18. האם אתה מאמין באלוהים?

אני לא מאמין באלוהים מכיוון שאני חושב שדברים קורים בצורה כלשהי שלא קשורה לדברים של אלים וכדומה, מכיוון שאם יש יצור עם כל-כך הרבה כוח ועוצמה הוא כבר מזמן היה יכול לעשות את העולם מקום טוב יותר ובלי מלחמות ולדעתי הכול התפתח במיליוני שנים.

19. מה פירוש השם "ישראל"?

מקור השם ישראל הוא מהתנ"ך וזה השם השני של יעקב אבינו והוא קיבל אותו לאחר שנלחם במלאך וניצח. ופירוש השם לדעתי הוא בא מפירוק השם: ישר מישהו שהולך ישר ולא סוטה מן המסלול והמילה אל שזו הדרך הטובה והנכונה ללכת בה. וזה אומר ללכת בדרך הטובה והנכונה.

20. מה יהיה?

אף אחד לא יכול לדעת מה יהיה, אבל כולם מקווים לטוב.