סיכונים חדשים והקלה אפשרית: גשם וברד באוסטרליה הבוערת

יבשת של קיצון: הממטרים הכבדים הגיעו לאוסטרליה, אך לצד ההקלה בשריפות הם מייצרים בעיות חדשות

פוסום שנפגע בשריפה באוסטרליה / צילום: רויטרס
פוסום שנפגע בשריפה באוסטרליה / צילום: רויטרס

לאחר חודשים של מלחמה בשריפות הענק, ממטרים כבדים יורדים במלבורן, ניו סאות' ויילס ואזורים נוספים ביבשת האוסטרלית. הממטרים עלולים להביא להקלה הנחוצה לכבאים הנלחמים בשריפות הגרועות ביותר שראתה המדינה מזה עשרות שנים, אולם לפי החזאים עדיין לא ברור אם כמויות הגשם הצפויות בימים הקרובים יספיקו בכדי לסייע לאזורים מוכי האש והבצורת. עד כה, הגשם לא מצליח לכבות את כלל השריפות וברקים מהסערות גם הציות מוקדי שריפה חדשים, אך בניו סאות' ויילס לבדה מערכות הגשם סייעו בכיבוי 32 מדורות.

שירות הכבאות של ניו סאות 'ויילס שיתף סרטון של הגשם וכתב: "הקלה כאן למספר כבאים העובדים באזור. למרות שהגשם הזה לא יכבה את כל השריפות, הוא בהחלט יסייע בדרך הארוכה לקראת הבלימה של האש". יחד עם זאת, הרשויות חוששות כי עשויות להתרחש הצפות עוצמתיות, לאחר שנים של בצורת שהותירו אזורים יבשים מאוד, ובשל השריפות שכילו שטחים גדולים של צמחייה שבעבר ספגה את כמויות המשקעים. שירותי החירום של מדינת ויקטוריה פרסמו בעומד הפייסבוק שלהם כמה תמונות המראות את נזקי הסערה, ובהן בולען בעומק מטר וחצי שנפער באדמה. הגשמים הכבדים הובילו גם לנזקים במלבורן, שספגה 77 מ"מ של גשם.

השריפות שהכו בויקטוריה ובניו סאות 'ויילס בחודשים האחרונים הן החזקות והמזיקות ביותר שאוסטרליה ראתה מזה עשרות שנים. האש כילתה שטח עצום של יותר מ-100 דונם, לפחות 28 בני אדם מתו בפריסה ארצית, במדינת ניו סאות 'ויילס (NSW) בלבד, יותר מ -3,000 בתים נהרסו או נפגעו, ולפי הערכות יותר ממיליארד בעלי חיים נספו בשל השריפות (לצד רבים שאיבדו את ביתם). הרשויות נאבקות כדי להכיל את הלהבות האדירות, אפילו בסיוע כיבוי אש ממדינות אחרות, כולל ארצות הברית. השריפות החומרו בשל חום ובצורות מתמשכים הנגרמים כתוצאה משינויי אקלים, ובשבוע שעבר עשרות אלפי אנשים השתתפו בהפגנות באוסטרליה טקראו לממשלה לעשות יותר כדי להילחם במשבר האקלים.

אמש הודיעה סוכנות החלל האמריקנית כי העשן הכבד הנגרם מהשריפות באוסטרליה השלים חצי סיבוב סביב כדור הארץ, וצפוי להשלים הקפה אחת שלמה לפחות. עוד לפי נתוני נאס"א, העשן הכבד הגיע לגובה של 17.7 ק"מ - כלומר, לאזור הסטרטוספרה. ההשפעה של השריפות איננה נקודתית כמובן, כאשר העשן הכבד יוצא מגבולות אוסטרליה והנזק האקלימי איננו נעצר בגבולות היבשת. לדוגמא, בניו זילנד השכנה, אחת המדינות הנאבקות בנחישות במשבר האקלים, השמיים נצבעו אדום כאשר העשן והזיהום הכבד נישא אליה מאוסטרליה, והקרחונים שלה נצבעו ורוד ונמצאים כעת בסכנה ממשית.

פרופ' ג'ים סלינגר, חתן פרס נובל המתגורר בניו זילנד, סיפר בשבוע שעבר לגלובס על הנזק הכבד איתו מתמודדת מדינתו בשל השריפות, והזהיר כי ייתכן שניו זילנד תוכל לתבוע בעתיד את אוסטרליה על הנזקים: "אפוקליפסת השריפות האוסטרלית משפיעה דרמטית על ניו זילנד, שהופכת לארץ אפופה בענן פיח ועם רמות זיהום אוויר גבוהות. זה חסר תקדים. השכבה הכהה שכיסתה את הקרחונים תדרבן את המסתם - והם כבר איבדו כשליש משטחם ב-40 השנים האחרונות. בית המשפט לזכויות אדם פרסם לאחרונה חוות דעת על סביבה וזכויות אדם, שיש לה הפוטנציאל לפתוח מאבקים חוצי גבולות של קורבנות פגיעה סביבתית, מתוך הכרה בזכות לסביבה בריאה כבסיסית להמשך קיום בני האדם. בהינתן שהממשלה האוסטרלית מכחישה את העובדה שבני האדם משפיעים על האקלים, אותה חוות דעת יכולה אולי לשמש כסעד משפטי, כאשר לקהילות בניו זילנד אין קשר לפליטות גזי החממה שלה".