ברקת על סוכנויות ביטוח של חברות כרטיסי אשראי: "צריך לדעת שאין מדובר רק בתחרות טורפנית לזמן קצר"

לאחר שרשות התחרות נתנה אור ירוק להקמת סוכנות ביטוח בבעלות חברת כרטיסי אשראי, הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, מבהיר מהם תנאיו ושיתיר זאת רק לסוכנות אובייקטיבית שתפעל מול מגוון חברות ביטוח

משה ברקת / צילום : רפי קוץ
משה ברקת / צילום : רפי קוץ

רשות שוק ההון תאפשר לחברות כרטיסי האשראי להקים סוכנויות ביטוח בבעלותן רק במידה ואלה יהיו אובייקטיביות ויתקשרו עם מגוון יצרנים (חברות ביטוח) שאת מוצריהן הן יפיצו, כשבמקביל הן יפעלו לפי מודל עמלות אחיד שאינו שונה מחברת ביטוח אחת לאחרת. כך עולה מדברים שאמר הבוקר הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת.

לדבריו, "גם אם יכנסו גורמים חדשים לתוך עולם ההפצה, כמו חברות כרטיסי האשראי, הגורמים הללו חייבים להיות אובייקטיביים. הם לא יכולים להיות קשורים עם גורם אחד, יצרן אחד, ולהגיד שהם אובייקטיביים", אמר.

עוד הוסיף ברקת כי "מה שחשוב בעינינו בעולם ההפצה הוא שהסוכן/יועץ יראה את טובת הלקוח ולא את טובתו האישית או טובת היצרן. כדי שהצרכן יקבל את מה שמגיע לו, צריכים לדאוג שמעבר לחובות אמון, התמריצים יהיו מיושרים לטובת הלקוח. לכן כל מי שעובד בעולם ההפצה חייב לשרת את טובת הלקוח באופן אובייקטיבי והתמריץ שלו צריך להיות אחיד על פני יצרנים ומוצרים".

לפי שעה רשות שוק טרם החליטה אם וכיצד לאשר את הסוכנויות ביטוח שבכוונת חברות כרטיסי האשראי (מקס בתחילה) להקים, וזאת לאחר שרות התחרות כבר נתנה לסוכנויות אלה אור ירוק. הממונה על התחרות מיכל הלפרין אישרה למקס, מצדה, הקמת סוכנות ביטוח שזו תציע ללקוחותיה. 

אם וככל שהמהלך יאושר על ידי ברקת, שלו הסמכות לאשר סוכנויות ביטוח, סביר שגם ישראכרט תפעל בהתאם. שתי החברות הפכו אשתקד לעצמאיות, כשנפרדו מהשליטה של הבנקים - לאומי והפועלים, ששלטו בעבר במקס (לשעבר לאומי קארד) ובישראכרט בהתאמה. מי שיוצא נגד כניסת חברות כרטיסי האשראי לעולם סוכני הביטוח הוא לשכת סוכני הביטוח.

למעשה, המודל שברקת רואה לנגד עיניו הוא כזה שהמידע העודף שיש בידי חברות כרטיסי האשראי יכול לסייע להתאמת מוצר ללקוח, אבל, בגלל כוחן והמידע הרב שיש בידן, הוא גם עלול לתת להן יתרון אדיר ובלתי הוגן אם חברת כרטיסי מתקשרת עם יצרן אחד בלבד. כך, מבחינת הרשות נראה כי אם המידע הזה יהיה אצל יצרן אחד הוא לא יועיל ללקוח ולתחרות אלא ישרת את אותו יצרן וזה יפגע בתחרות ובציבור.

מתי כן אפשר יהיה לתרום לתחרות עם סוכנויות של חברות כרטיסי האשראי? ברקת התייחס לסוגיה כשאמר הערב כי "כאשר אנחנו מכניסים גורמים להתחרות, אנחנו חייבים לדעת שהתחרות הזאת נעשית בצורה שתורמת לאזרח. אנחנו צריכים לדעת שהתחרות הזאת מחזיקה לאורך זמן, ושאין מדובר רק בתחרות טורפנית לזמן קצר. אנחנו צריכים להתייחס לתחרות בטווח הארוך שלה". הוא הוסיף בהקשר זה כי "בסופו של דבר התחרות צריכה להיות על השירות ללקוח. בזאת יבחנו ערוצי ההפצה. מי שיתן ערך טוב יותר ללקוח ינצח".

למעשה, ברקת מדבר על כך שאם סוכנות הביטוח של חברת כרטיסי האשראי תהיה סוכנת אובייקטיבית שעובדת מול מגוון יצרנים ועם עמלות אחידות על פני היצרנים וללא טובות הנאה נוספות, זה יתאים למודל הסוכן האובייקטיבי שהרשות בראשותו מקדמת ביחס לכל עולם סוכני הביטוח, שכיום מאופיין בהסכמי עמלות ומבצעים, שנבדלים מחברה אחת לאחרת ומסוכן אחד לאחר.

כמו כן, עד כה הממונה ברקת דיבר לא אחת על רצונו להטמעת המודל האובייקטיבי האמור בעיקר ביחס לעולמות החיסכון הפנסיוני, כשעתה הוא ממחיש כי בכוונתו להרחיב זאת לעולמות ביטוח נוספים. כמו כן, כך נודע, בשלב הראשון אין בכוונת רשות שוק ההון לאשר לחברות כרטיסי האשראי פעילות בתחומי ביטוח עתירי שירות, כגון חיסכון פנסיוני ובריאות, אלא בתחומים "פשוטים" יותר כמו ביטוחי רכב ודירה.