אקזיט קטן בכת"ב: ניאון נרכשת תמורת מניות

חברת החזקות הביומד כלל תעשיות ביוטכנולוגיה הודיעה כי חברת הפורטפוליו שלה ניאון ת'רפיוטקס, הנסחרת בנאסד"ק, בה מחזיקה כת"ב 4%, נכנסה לעסקת החלפת מניות עם חברת BioNTech, במסגרתו תקנה ביונטק את ניאון לפי שווי של 67 מיליון דולר

חברת החזקות הביומד כלל תעשיות ביוטכנולוגיה הודיעה במהלך סוף השבוע כי חברת הפורטפוליו שלה ניאון ת'רפיוטקס, הנסחרת בנאסד"ק, בה מחזיקה כת"ב 4%, נכנסה לעסקת החלפת מניות עם חברת BioNTech, במסגרתו תקנה ביונטק את ניאון לפי שווי של 67 מיליון דולר לפי מחירי הסגירה של שתי המניות ערב ההודעה.

בפועל יקבל בעלי המניות של ניאון 0.063 חלקי מניה של ביונטק עבור כל מניית ניאון שברשותם, כלומר כל מניית ניאון שווה כרגע למחזיקיה כ-2.1 דולר בעסקה. זוהי פרמיה של 70% על מחיר המניה טרם ההכרזה על העסקה ביום חמישי ועדיין גבוה ב-1.23% מהמחיר הנוכחי. מניית הרוכשת, ביונטק, איבדה 3% מאז הכרזת העסקה. שוויה עומד על 8 מיליארד דולר.

הכנסתה של כת"ב מהעסקה, במידה ומחיר מניית ביונטק ישראל יציב, יעמוד על 2.7 מיליון דולר במניות ביונטק. שוויה של כת"ב בעת סגירת המסחר ביום חמישי היה 203 מיליון שקל, לפני תגובת המניה לעסקה.

ניאון מפתחת טיפולים מותאמים אישית לסרטן, ויש לה שיתופי פעולה עם מספר חברות תרופות מובילות, ביניהן ג'ננטק, אלי לילי, סאנופי ופייזר. החברה נחשבה להבטחה גדולה וגייסה 100 מיליון דולר בהנפקה ראשונה בנאסד"ק ביוני 2018, לפי שווי של 450 מיליון דולר אחרי הכסף. מאז איבדה מניית החברה 90% מערכה, למרות ניסוי קליני שהראה עליונות של התרופה שלה על פני תרופה מקובלת לסרטן. אולם, מניית החברה לא הגיבה בעליה חדה להודעה. הסיבות לשינוי היחס לחברה הן כנראה התגברות התחרותיות בתחום, והתבצרותן של שתי חברות בעמדת הובלה - מודרנה וביונטק, אשר רכשת את ניאון כעת. מנגד, התקבלו כמה תוצאות שליליות בתחום, אשר הובילו חלק מן המשקיעים לנטוש אותו.

ביונטק היא חברה גרמנית, העוסקת גם היא, כאמור, בתחום התרופות המותאמות אישית לסרטן, אך בטכנולוגיות אחרות, וגם לה מספר שיתופי פעולה יוקרתיים. החברה הונפקה לפני שלושה חודשים וגייסה כ-150 מיליון דולר, אחרי מספר סבבים פרטיים גדולים, ושוויה עומד כאמור על כ-8 מיליארד דולר, אחרי עליה של כ-150% בערבה מאז ההנפקה.

לדברי מנכ"ל ביונטק ואחד ממייסדיה, ד"ר אוגור שהין, "הגיוס תואם את האסטרטגיה שלנו להרחיב את היכולות לשנו ולבנות את הנוכחות שלנו בארה"ב, תוך חיזוק צנרת המוצרים האימונותרפיים שלנו. המוצרים הללו משלימים את שלנו".