"השוק המקומי ממשיך להיות זול ואטרקטיבי ביחס לרמת התמחור של שוק המניות העולמי"

לדברי קובי אלפי מבית ההשקעות אלפי בנדק, סביבת תמחור הכסף מאוד נמוכה ונוחה למגזר העסקי: "השוק הספיק להפנים במהלך השנה החולפת שהריבית נמצאת בשליטה ואינה צפויה לעלות בקרוב" • ואילו סקטורים ומניות מומלצות לדעתו?

קובי אלפי / צילום: מורן ויזל
קובי אלפי / צילום: מורן ויזל

2019 הייתה אחת השנים המפתיעות ביותר בשוק ההון המקומי והגלובלי. השנה, שהחלה בתחזיות פסימיות של כמעט כל מנהלי ההשקעות והאנליסטים, התבררה תוך כדי תנועה כשנה יוצאת דופן בתשואות שהיא הניבה למשקיעים. שינוי קיצוני של תוואי הריבית ע"י הפד (בתחילת 2019 הייתה התחזית ל-2-3 העלאות ריבית, כאשר בפועל הריבית ירדה 3 פעמים במהלך השנה), שינוי הרכב מאזנו (מצמצום ב-2018 להרחבה ב-2019) וקשקשת אין סופית בנוגע לחזית הסחר בין ארה"ב לסין, תרמו לשינוי קיצוני בהלכי הרוח במהלך השנה.

"בעיניי, כוחם היחסי של אנליסטים הולך ופוחת עם השנים, לא כי איכותם הולכת ויורדת, אלא משום שאנו נמצאים בתחילתה של מהפכה טכנולוגית שמעט מאוד אנליסטים בעולם צברו מספיק שעות מנוע כדי להרגיש מספיק מנוסים ובטוחים בעמדתם. וורן באפט טען כבר לפני שנים רבות שאנליסט הוא אדם מלומד ומשכיל, שיודע לכתוב יפה ולכן קראו את סקירותיו, אך הסיקו מסקנה בעצמכם בנוגע למסוקר", כך אומר קובי אלפי מבית ההשקעות אלפי בנדק, בריאיון ל"גלובס".

את בית ההשקעות אלפי בנדק הקימו רו"ח יונה בנדק וקובי אלפי ב-2011. בחודש יוני האחרון חצה אלפי בנדק את רף מספר הלקוחות שמגדיר את החברה כחברת ניהול תיקים גדולה ומצטרף למועדון שמנה בסוף 2019 כ-17 חברות לניהול תיקי השקעות (מתוך 124 חברות פעילות).

לדברי אלפי, "אנו חיים כיום בעידן בו כולם חשופים להכול. אם בעבר הזמינות למידע הייתה שווה כסף עבור המשקיע, היום כל משקיע ממוצע יכול לקבל, לעתים באון ליין ואף ללא עלות, את כל הנתונים הרלוונטיים לקבלת החלטה מושכלת. הבעייתיות כיום היא היכולת לסנן באופן נכון את המידע הקיים, כדי להצליח להוציא "את המוץ מן התבן". עודף המידע לעתים מפריע למשקיע וגורם לא פעם לטעויות רבות הפוגעות בתוחלת תשואת התיק שלו".

"רבות מהתיאוריות הכלכליות ומהקורסים הנלמדים באוניברסיטאות כלל לא רלוונטיים בעולם של ריביות נמוכות-אפסיות. לפסיכולוגיה של הכלכלה משקל סגולי גבוה בסביבת ריבית נמוכה וכדי להימנע מטעויות קריטיות, יש צורך במשמעת חזקה מתמיד. משמעת חזקה משמעותה, היכולת לשמור על אסטרטגיית ההשקעות מחד, לצד ביצוע התאמות בתיק ההשקעות, בהתחשב בשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בתכיפות גבוהה יחסית בשנים אלה, מנגד".

יש היום בכלל צורך במנהלי תיקים? לא עדיפה השקעה פסיבית?

אלפי: "אני בעד קדמה וטכנולוגיות שיכולות לייעל ולהנגיש את תחום ניהול ההשקעות בישראל. עם זאת, אני מאמין שתמיד יידרש קברניט שיתווה את הדרך, ייתן מענה והכוונה אישית שכל כך נחוצה עבור הלקוח בתנאי שוק דינאמים ומשתנים. אני לא שולל שילוב של חלק מתיק השקעות הלקוח במוצרים תחליפיים כגון פוליסות החיסכון. יחד עם זאת, אני חושב שעבור המשקיע נכון יותר יהיה לנהל את החלק הארי של השקעותיו בניהול ויחס אישי ולא בתוך מוצר המוני שלא באמת מסוגל לאפיין צרכים ייחודיים של משקיע ובוודאי שלא מסוגל לבצע התאמות ברמת הלקוח הבודד".

אלפי מוסיף "אני מאמין שיש יתרון ברור לחברות השקעות שהבעלים שלהן מגיעים מידי בוקר למשרד ומפקחים מקרוב על ההשקעות. זה ממש לא מקרה שכל סיפורי ההצלחה בשוק ההון, בארבעת העשורים האחרונים, הם של חברות שבעליהם הם הרוח החיה והאקטיבית המעורבת בניהול החברה באופן שוטף. תשואות טובות הן בהחלט תוצאה של מקצועיות ומשמעת בקבלת החלטות. הסיכון הגדול ביותר שקיים עבור לקוח בהקשר זה הוא בכלל ההיבט הפסיכולוגי החזק, שכבר אותר כגורם מרכזי לפגיעה מהותית בתשואת התיק. כדי שמשקיע יוכל להימנע מטעויות קריטיות נפוצות בתקופות רועשות בשווקים, מחובתו לאתר איש מקצוע שיתאים את תיק ההשקעות ליכולת ספיגת ההפסדים שלו ושיאיר את עיניו בתקופות פחות טובות של השווקים. הלקוחות היום הרבה יותר מעורים ומעורבים מבעבר מדובר בתופעה בלתי נמנעת הנובעת מהזמינות למקורות ומאגרי מידע בעקבות הקדמה הטכנולוגית. לקוחות מתוחכמים כבר לא מסתפקים בניהול פאסיבי בתוך קופה בה מנהלים עבור עשרות אלפי לקוחות את אותו תיק השקעות. גם הם מבינים היטב שמה שמתאים לאדם צעיר בן 30 עם 40 שנות עבודה לפניו, אינו בהכרח מתאים לפנסיונר".

אז מה אתה צופה לגבי 2020? השוק לא מפחיד אותך?

"מחד, רמת המכפילים כיום בוול סטריט גבוהה בכ-20% מרמת התמחור הממוצעת בראיה רב שנתית ומשקפת מכפילים של 20 ואף גבוהים מכך עבור מדדים מסוימים, כגון סקטור הטכנולוגיה המגלם עדיין ציפייה לצמיחה מואצת של החברות. מנגד, סביבת תמחור הכסף מאוד נמוכה ונוחה למגזר העסקי. השוק הספיק להפנים במהלך השנה החולפת שהריבית נמצאת בשליטה ואינה צפויה לעלות בקרוב. הריבית הנמוכה מאפשרת לחברות למחזר ולגייס חוב בעלויות מימון נמוכות ובכך להזרים חמצן נוסף למחזור החיים העסקי. לאחר ירידת התשואות הדרמטית באג"ח הממשלתי בשנה החולפת ובהעדר מרווחי סיכון הולמים באפיק הקונצרני, על דירוגיו השונים, ניתן לומר שעל-אף שלכולם ברור ששוק המניות לכל הפחות אינו זול, הוא עדיין מצדיק את משוואת הסיכוי-סיכון בו לשנה הקרובה".

"במבט קדימה, ניתן לומר שלשווקים נוספו לא מעט סיכונים ביחס לשנה הקודמת. לא די בכך שהשווקים עלו בכ-20% בממוצע בשנה שעברה, וכפי שניתן לראות בדוחות הכספיים, הם לא עלו בהכרח מהסיבות הנכונות של שיפור ממשי בתוצאות העסקיות, אל מהתרחבות המכפילים, שמקורה בהפחתת עלות הכסף הבסיסית ובהרחבות כמותיות נוספות עבור המערכת הבנקאית בארה"ב. אנו נמצאים בפתחה של תקופת מסחר חדשה עבור כלכלת גוש האירו כולה, לאחר שבריטניה החליטה לצאת באופן רשמי מהסכמי הסחר מול מדינות הגוש. הבחירות בארה"ב שצפויות להתקיים לקראת סוף השנה, בוודאי שאינן צפויות להכניס רוגע וודאות לשווקים ולפיכך אנו צופים שנה תנודתית יותר ביחס לשנה החולפת".

איזה סקטורים נראים לכם אטרקטיביים להשקעה כיום?

"ביטחון ותעשיית חלל. זה סקטור שנמצא בעיצומה של מהפכה גדולה, תוך שהוא נהנה מתקציבי ענק ההולכים וגדלים משנה לשנה וצפוי להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות. תחום הביטחון ותעשיית החלל נהנה מפירותיה של השקעה אדירה במו"פ ובתקציבי ביטחון, המופנים באופן ישיר ועקיף למיזמים משותפים בין חברות למדינות, המהווים מנוע צמיחה חזק ביותר עבור חברות אלה לשנים הבאות. למעשה, אנו מעריכים כי מדובר באחד הסקטורים הבודדים שיכול להצדיק מכפילי רווח כה גבוהים כפי שמשתקפים מרמת התמחור של החברות בתחום כיום.

ניתן להיחשף לסקטור זה ע"י תעודות סל דוגמת ITA ו-XAR. עבור המשקיע שמחפש השקעה ישירה בחברות, אנו מעניקים משקל יתר למניית רייתאון (RTN ) ולאלביט מערכות, שנהנות כיום ממומנטום עסקי יוצא מן הכלל בעקבות קדמה טכנולוגית וחסמי כניסה גבוהים לתחום".

מה עוד?

"תחום נוסף שעובר מהפכה רגולטורית ועסקית גדולה בשנים האחרונות, אשר צפוי לצמוח בשיעור של עשרות אחוזים בעולם בכל אחת מהשנים הבאות, הוא האנרגיות המתחדשות. על אף הנסיקה המטאורית של מספר חברות בתחום עליהן המלצנו בעבר, דוגמת אנלייט ואנרג'יקס, אנו ממליצים לנצל תיקונים אפשריים במניות אלה, לטובת הגדלת חשיפה לתחום".

"גם בתחום הבינה מלאכותית יש מניות אטרקטיביות - חברות טכנולוגיות קטנות כגדולות, מצביעות על תחום זה כמנוע צמיחה מרכזי השזור בליבת הפעילות העסקית שלהן בעשור הקרוב. קשה למצוא כיום חברות בתחום שלא מציינות כי בכוונתן להשקיע חלק מרכזי מתקציבי המחקר והפיתוח העסקי שלהן בלמידת המכונה (Machine Learning) ובניתוח נתוני עתק (Big Data). אנו ממליצים להיחשף לתחום זה באמצעות סלים דוגמת ROBO (מפוזרת ויקרה יותר) ו-BOTZ, ולא ע"י חשיפה ישירה לחברות בתחום, לאור הקושי היחסי לאתר את "הסוסים המנצחים" מבעוד מועד בתחום חדשני הנמצא בתחילת מחזור חייו העסקיים".

מה אתם חושבים על הבורסה בארץ?

"השוק המקומי ממשיך להיות זול ואטרקטיבי ביחס לרמת התמחור של שוק המניות העולמי ככלל והאמריקאי בפרט. לפחות על בסיס היסטורי, השוק בישראל יורד פחות משוק המניות העולמי בתקופת ירידות שערים ונחשב כדפנסיבי באופן יחסי. בהעדר ממשלה וודאות תקציבית, קשה לראות את השוק בארץ (מניות השורה הראשונה והשנייה), מצמצם פערים מול ארה"ב. עבור מי שחושב שבמהרה בימינו תיכון ממשלה יציבה, היינו ממליצים להגדיל חשיפה לשוק המקומי".

יש מניות מומלצות?

"כן. כמו שציינתי מקודם אנחנו אוהבים את אלביט מערכות, אנרג'יקס ואנלייט. בנוסף, רוטשטיין נדל"ן, חברה העוסקת בייזום הקמה ושיווק של נדל"ן למגורים בישראל. מדובר בחברה ותיקה שביססה עצמה בשנים האחרונות כחברה מובילה בישראל, לה 3,500 יחידות דיור בביצוע ובשיווק במרכז הארץ. החברה מציגה צפי הכנסות של 2.5 מיליארד שקל בשלוש השנים הקרובות. שילוב של ביקושים גבוהים בישראל והתחלות בנייה נמוכות מנגד, תומכים בסקטור כולו בשנים הבאות. גם מטריקס מעניינת. מדובר בחברה מובילה בישראל בתחום טכנולוגיות מידע. למטריקס 5 מגזרי פעילות השלובים למעשה אחד בשני (שיווק תוכנה וחומרה, הדרכה, תשתיות ואינטגרציה, שרותי ייעוץ וטכנולוגיות מידע בישראל, טכנולוגיות מידע בארה"ב). מטריקס הוכיחה בשנים האחרונות עקביות בתוצאות הפיננסיות, במקביל לצמיחה בטריטוריות זרות (ארה"ב ) ולגידול בפעילות עם כניסת הענן לחברות בהן היא פעילה. הסקטור מאופיין ברווחיות עולה ובצמיחה עקבית".

"חברה נוספת היא אזורים, הנחשבת לאחת החברות הגדולות בישראל, עם צבר קרקעות ודירות בשיווק העולה על 8,000 יחידות דיור בחמש השנים הקרובות. החברה השקיעה רבות בתחום הדיור למשתכן ונחשבת לגדולה בתחום, דבר המקנה לה שקיפות וודאות בנוגע לשיווק דירות ותקבולים (דירות בהנחה גבוהה על מחירי שוק שיש בהם מרכיב וודאי למכירות). על רקע ביקושים גבוהים לסקטור כולו, לצד היצע קרקעות והתחלות בנייה נמוכות, אנו ממליצים על חשיפת יתר לחברה".