סלקום | ניתוח

הערכה: גבאי ינסה לעצור את הדימום של סלקום באמצעות מיזוג עם הוט

יו"ר מפלגת העבודה לשעבר חוזר למגזר העסקי • מה יגיד הרגולטור על רצונות המיזוג של סלקום, מה יעלה בגורלו של מיזם הטלוויזיה (שעולה עשרות מיליוני שקלים בשנה), וכמה עובדים יפטר גבאי? • ארבע הערות על האתגרים של מנכ"ל סלקום החדש

אבי גבאי, מנכ"ל סלקום הנכנס / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי, מנכ"ל סלקום הנכנס / צילום: כדיה לוי

אבי גבאי, לשעבר מנכ"ל בזק ויו"ר מפלגת העבודה, מתחיל באופן רשמי את הקדנציה שלו כמנכ"ל סלקום. גבאי מתחיל בחפיפה עם ניר שטרן, המנכ"ל הפורש, שיעבור לנהל את חברת פז. בשבועיים האחרונים נפגש גבאי עם אנשי הנהלת סלקום כדי להכיר מקרוב את פעילות החברה.

הכניסה של גבאי לסלקום מלווה בלא מעט ציפיות וחששות, בעיקר בקרב העובדים. הנה רשימה של האתגרים הבולטים שיחכו לו בג'וב החדש.

בשוק אוהבים את המינוי של גבאי
 בשוק אוהבים את המינוי של גבאי

1. בדרך למיזוג בלתי נמנע?

החברות שפעילות בשוק הסלולר סובלות מתחרות חריפה שמקשה עליהן לייצר רווחים ולהשקיע בתשתיות. בסלקום, ולא רק שם, מהרהרים כבר זמן רב באופציה של מיזוג. סלקום ניהלה במשך שנתיים משא-ומתן למיזוג עם הוט. למרות שהמהלך לא הבשיל, הוא עדיין לא ירד לגמרי מהפרק.

מיזוג בשוק הסלולר יוביל לצמצום מספר השחקנים בענף. הצרכנים ייפגעו מכך, אולם החברות עצמן מדובר במצעד בלתי נמנע, ועושה רושם שגם הרגולטור מבין זאת. השאלה הגדולה היא באיזה מיזוג מדובר - חיבור של שני שחקנים קטנים, מצב שבו שחקן גדול "בולע" שחקן קטן או חיבור בין שתי חברות גדולות.

מי שמכיר את גבאי טוען שהוא יעדיף מיזוג עם שחקן גדול - פרטנר או הוט. לרכישה של מתחרה קטן יש יתרונות, בעיקר בגזרת המחיר, אבל גם חיסרון: מיזוג עם שחקן קטן עלול להוביל את המתחרים האחרים "לשבש" את השוק על-ידי מבצעים אגרסיביים שייאלצו את אחד השחקנים הגדולים לרכוש אותם.

בסביבת גבאי מעריכים כי הוא ינסה להגיע למיזוג עם הוט או עם גולן טלקום, שהיא שחקן בינוני. תחזית פרועה יותר, אבל לא בלתי אפשרית, מדברת על חיבור עם פרטנר. האחרונה מחזיקה רשת משותפת עם הוט, שממנה היא רוצה להתנתק, אבל הסיכוי שהרגולטור יאפשר לסלקום ופרטנר להתאחד נראה קלוש.

האופציה הטובה והסבירה ביותר מבחינת סלקום היא להתמזג עם הוט, אבל העסקה הזאת תהיה יקרה. הוט אומנם מביאה איתה כמות משמעותית של מנויי טלוויזיה, אבל מדובר בשידורים שמבוצעים בטכנולוגיה מיושנת. הוט תצטרך להעביר את השידורים שלה למודל אינטרנטי - מהלך בעל עלות בלתי מבוטלת.

2. מה עושים עם סלקום TV?

נושא אסטרטגי נוסף שגבאי יצטרך לעסוק בו הוא מיזם הטלוויזיה של סלקום. מדובר בפרויקט יקר שמכביד על התוצאות של החברה. ההחלטה של סלקום בנושא הזה תושפע כמובן מזהות החברה שאיתה תתמזג.

עם זאת, סביר להניח כי סלקום תצמצם בהדרגה את ההשקעה שלה בתוכן, שמוערכת בעשרות מיליוני שקלים בשנה. סלקום צפויה לאמץ את המודל של פרטנר - להנגיש תכנים קיימים, בזול יחסית. אופציה אחרת, לא פחות סבירה, היא שסלקום תנסה למכור את פעילות הטלוויזיה במקביל למיזוג.

גבאי יצטרף לקבל החלטה גם לגבי פרויקט הסיבים האופטיים IBC. סלקום שותפה בפרויקט הזה יחד עם קרן תש"י וחברת החשמל. ברמה הכלכלית יש היגיון בכך שפרטנר תחבור למיזם הזה, אבל עסקים הם גם עניין אישי. מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי והמשנה למנכ"ל יובל קינן חייבים את הקריירה שלהם לגבאי. הוא היה זה שקידם אותם בימים שבהם ניהל את קבוצת בזק.

כרגע פרטנר נחושה לפרוס סיבים באופן עצמאי, אבל יהיה מעניין לראות האם מערכת היחסים האישית בין גבאי לבין המתחרים שלו תוביל לשינוי התמונה.

3. מה יקרה לעובדים?

לפני החגים הכריזה סלקום על תוכנית קיצוצים שתכלול פיטורים המוניים. ההערכות דיברו על כך ש-700 עד 800 עובדים יעזבו את החברה, כ-10% מכוח-האדם. הסוגיה הזו תונח על שולחנו של גבאי, וסביר להניח שהוא ינסה לקדם אותה, ככל הנראה בהידברות עם ועד העובדים של החברה.

4. האם אפשר להעלות מחירים?

הסוגיה אחרונה ברשימה היא איך סלקום אמורה להתמודד עם השחיקה העקבית במחירים ועם הצורך להשקיע סכומים מהותיים בתדרים של הדור החמישי.

לפני כשנה סלקום ניסתה להעלות מחירים, צעד שהוביל את פרטנר ואת גולן טלקום ליישר קו. מי שסיכלה את המהלך היא פלאפון, שסירבה להעלות מחירים וספגה לא מעט ביקורת. בזמנו נטען כי בזק, החברה-האם של פלאפון, מעדיפה לשמר את המצב שבו חברות הסלולר מדממות מזומנים.

אחת השאלות שיעסיקו את גבאי ואת הנהלת סלקום היא האם ניתן להעלות את המחירים - ועד כמה.