הבנקים המממנים נוטים לטרפד את רכישת תהל, הנתונה בקשיים תזרימיים, בידי קבוצת שיכון ובינוי

ל"גלובס" נודע כי בימים אלו מתקיימים דיונים בין תהל לבין הבנקים לגבי מתווה התמיכה בחברה • הצעת שיכון ובינוי לא התייחסה להשקעה במניות החברה-האם תהל גרופ אינטרנשיונל (TGI), אלא להשקעה בחברה-הבת תהל גרופ, וייתכן שלכן החליטו בבנקים שלא לאמץ את המתווה

סער ברכה, מנכ"ל תהל / צילום: ולדימיר אסקין
סער ברכה, מנכ"ל תהל / צילום: ולדימיר אסקין

הבנקים הישראליים המממנים את חברת תהל נוטים שלא לאשר את עסקת ההשקעה של שיכון ובינוי  בחברת התכנון ההנדסי, אשר נתונה במצב כספי מאתגר. ל"גלובס" נודע כי הבנקים מעדיפים לפי שעה להמשיך ולתמוך בתהל בדרכים אחרות, וכי בימים אלו מתקיימים דיונים בין תהל, בניהולו של סער ברכה, לבין הבנקים לגבי מתווה התמיכה בחברה.

חברת תהל הנמצאת בבעלות חברת ההחזקות הקורסת קרדן אן.וי. , נמצאת על המדף בשלוש השנים האחרונות, כאשר בשנה האחרונה נשחק שוויה באופן מהותי עקב קשיים מימוניים ותזרימיים אליהם נקלעה. לפני חודשים אחדים הגישה קרן פימי הצעה לרכישת השליטה בתהל, אולם היא נסוגה ממנה בהמשך לאחר שבחנה את האתגרים שבפניהם ניצבת תהל ואת האפשרויות להשגת אפסייד מהותי על ההשקעה בתוך שנים בודדות.

בתחילת דצמבר דווח לבורסה כי חברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי הגישה הצעה לרכישת השליטה בתהל באמצעות השקעה של עד 40.1 מיליון דולר. השלמת העסקה הותנתה אז באישור הבנקים המממנים של תהל, שכאמור נוטים לפי שעה שלא לאשרה.

נכון, לסוף ספטמבר 2019 החזיקה תהל במזומנים בשווי של 9.5 מיליון דולר, אל מול חובות פיננסים של כ-60 מיליון דולר וזאת לאחר שרשמה תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון אירו מפעילות שוטפת. ההון העצמי של תהל צנח בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ב-59% ל-17 מיליון אירו והיווה 7.8% בלבד מסך המאזן.

ההצעה שיקפה לתהל שווי של 12 מיליון דולר

הצעתה של שיכון ובינוי התבססה על העמדת הלוואה של 11.95 מיליון דולר לתהל למשך שנתיים, שתהיה המירה ל-49.9% ממניות תהל. בהצעה נאמר כי ההלוואה תישא ריבית דולרית שנתית של 5%, אשר תצורף לקרן מידי שישה חודשים ותשולם עם פירעון קרן ההלוואה, או במועד המרתה.

ההלוואה שיקפה לתהל שווי של 12 מיליון דולר בלבד "לפני הכסף", וכללה שתי אופציות נוספות שיוקנו לשיכון ובינוי לרכישת מניות נוספות של תהל. האופציה הראשונה נועדה לאפשר לשיכון ובינוי להגדיל את החזקתה בתהל ל-55.7% בהשקעה של 3.15 מיליון דולר, ואילו האופציה השנייה נועדה לאפשר את הגדלת ההחזקה ל-45.1% בתמורה להשקעה נוספת של 25 מיליון דולר בתהל.

בנוסף, ביקשה שיכון ובינוי לקבל אופציה לרכוש את יתרת החזקות בעלי המניות הקיימים בתהל במתווה של שלוש מנות, על פי שווי חברה עולה של 30 מיליון דולר למנה הראשונה, 40 מיליון דולר למנה השנייה, ו-50 מיליון דולר לשלישית. שווי זה הוא "לפני הכסף", קרי לא כולל את ההשקעות בתהל, ככל שיבוצעו, על ידי שיכון ובינוי.

עם זאת, הצעתה של שיכון ובינוי לא התייחסה להשקעה במניות החברה-האם תהל גרופ אינטרנשיונל (TGI), אלא להשקעה במניות החברה-הבת תהל גרופ, וייתכן שבשל כך החליטו בבנקים שלא לאמץ את המתווה המוצע. את תהל מממנים הן הבנקים הגדולים בישראל והן בנקים זרים, כאשר את ההתנגדות למתווה הובילו הבנקים המקומיים.

תהל עוסקת בתחומי תשתיות המים, החקלאות, והגז הטבעי, והיא בעלת מומחיות וניסיון רב בתחומי תכנון פרויקטים, פיקוח הנדסי, וביצוע כקבלן ביצוע (Turn-key). לתהל פעילות ענפה בתחום המים בישראל, וכן צבר עבודות (Backlog) בהיקף של מאות מיליוני דולרים להקמת פרויקטים במזרח אירופה, בהודו, ובאפריקה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2019 סיימה תהל עם עלייה של 0.7% בהכנסות ל-117.9 מיליון אירו ועם הפסד של 36.3 מיליון אירו, שנבע בין השאר מירידה של 16 מיליון אירו בערך נכסיה, עיכובים בהתחלתם של פרויקטים חדשים באפריקה, הפרשות שבוצעו בפרויקטים קיימים וקשיי נזילות שהובילו לנטילת אשראי יקר. לשם השוואה, ב-2018 כולה הרוויחה תהל 2.1 מיליון אירו.