ההצפות מחיות את התוכנית להסטת המים מתוואי האיילון

התוכנית תקדם סלילת קו רכבת באיילון • מנגד משמעות אישורה היא הקפאת הבנייה לצד התוואי

אפקט ההצפות בדרום תל אביב: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א תדון מחר (ב') בתוכנית להקמת מובל (צינור תת קרקעי) שיוביל את מי נחל איילון לחוף גבעת עלייה ביפו. הרקע הרשמי לתוכנית הוא יוזמת חברת נתיבי ישראל לתוספת מסילת רכבת רביעית בתעלת האיילון. עם זאת, גורמים עמם שוחח "גלובס" אישרו כי ההצפות שפקדו את דרום העיר, שכזכור הביאו לאירוע הטרגי בו נהרגו בני הזוג סתיו הררי ודין שושני ז"ל, עומדים ברקע הדיון.

לפי התכנון, המובל יעבור בתוואי שרוחבו 25 מטר. תחילתו מאזור השטחים החקלאיים של מקווה ישראל בפארק אריאל שרון, יעבור בדרך נתיבי איילון דרום (כביש 20), לכיוון צומת וולפסון, לכיוון רחוב בעל שם טוב, עד לאזור מרכז פרס לשלום בחוף גבעת עלייה. הדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה יעסוק, בין היתר, בהכרזה על סעיף 77-78 לחוק התכנון והבנייה, המאפשר למוסדות התכנון להכריז על הטלת מגבלה להוצאת היתרים במקרקעין הנמצאים בתחום התוכנית. המשמעות היא הקפאת התכנון והבנייה, באזורים הקרובים לתוואי המובל, כלומר, במע"ר בן צבי (תא שטח הממוקם בכניסה הדרומית ביותר לת"א ובחלק הצפוני של חולון), וכן בשכונות צהלון ועג'מי בת"א.

במכתבים שכתב לאחרונה ראש העירייה, רון חולדאי, הוא כתב כי "אם לא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, יתכנו סכנות לחיי אדם, לרכוש ולהשבתת מערכות תחבורה לאומיות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו, כפי שאירע לא אחת בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות".

אדריכל העיר, יואב דוד, מודה שההצפות של השבועות האחרונים העצימו את החשיבות של פתרון בעיית ההצפות: "אנחנו נברך על פתרונות שמוצעים לניקוז במעלה הנחל, אך עדיין זה לא ייתן את הפתרון הבטוח. אחרי האירועים של השבועות האחרונים עלינו להיערך למצבי קיצון. אם נתחבר ונסתתר תחת הבטחות שהכול יהיה בסדר זה לא יגמר טוב".

דוד מתחייב כי התוכנית המוצעת לא תפגע בהתחדשות ובנייה עתידית: "אנחנו ביקשנו להגדיל את הקו הכחול של התוכנית (כלומר גבולות התכנון) ולבחון חלופות נוספות, על מנת שלא לפגוע בבנייה שאנחנו מתעתדים לעשות. רוב תוואי המובל עובר בשצ"פים. אם וכאשר תהיה תוכנית קונקרטית, נעשה תיאום". באשר לפגיעה אפשרית בחוף הים, דוד מבטיח כי ייערך סקר שיבטיח את חוף הים: "אנחנו דואגים שזרימה מהמובל לא תפגע בחוף. יש אפשרות שהצינור ייכנס לתוך הים, או שיוסט צפונה".

עם זאת, דליה טל מעמותת "צלול" מגדירה את יוזמת הקמת המובל כ"בכייה לדורות", ואומרת כי "ראינו עכשיו את המקרה של הגעתון בנהריה. הניסיון מראה מה קורה כשמנסים לדחוק נחל לתוך צינור. אנחנו רואים שזה שלא עובד. מעבר לזה, המים ישפכו על החוף. זו פגיעה בטיחותית באנשים שיהיו על החוף, וכמובן שהולכת להיות שם פגיעה בטבלאות הגידוד (משטחים סלעיים שגלי הים כרסמו בהם עד לגובה פני הים). המים יגיעו בזרם אדיר ויביאו איתם טינופת. הפגיעה בחוף ובים תהיה אדירה".

יצוין כי גם במשרד להגנת הסביבה, מעדיפים פתרון אחר על המובל. במכתב שנשלח בשבוע מהמשרד למינהל התכנון, נכתב כי ישנם פתרונות מוצלחים יותר לסביבה מאשר בניית המובל. "ממצאי העבודה מראים שישנן חלופות נוספות כגון פתרונות לויסות הנגר דרך תעלת האיילון ושיפורים אפשריים בהקמת הקו הרביעי ובמובלים מתחת לכבישים הקיימים. ביצוע חלופות אלו יתנו מענה בסבירות גבוהה לאירוע של 1:100 (שיטפון גדול אחת למאה שנים), וזאת ללא הצורך במובל לים", נכתב.