הפועלים ולאומי: שוק הנדל"ן ימשיך לעלות בשנה הנוכחית

בבנקים הגדולים צופים כי עלייה בהתחלות בנייה תירשם בגלל הבשלת פרויקטים של מחיר למשתכן • גם מחירי הדיור ימשיכו לעלות

מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק
מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק

בבנק לאומי ובבנק הפועלים סבורים כי שוק הנדל"ן ימשיך לעלות בשנה הנוכחית. כלכלני בנק לאומי ציינו כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות באיטיות במהלך הטווח הקצר. כך מעריכים כלכלני בנק לאומי. ואילו המחלקה הכלכלית של הפועלים סבורה כי "שוק הנדל"ן יהיה מנוע צמיחה מרכזי ב-2020". בפועלים הסבירו כי גם אם מנטרלים את עסקאות מחיר למשתכן, ניכרת עלייה בנפח העסקאות שנסגרות בחודשים האחרונים.

שתי המחלקות הכלכליות של הבנקים הוציאו בימים האחרונים סקירות כלכליות, שבהן בולט ענף הנדל"ן כענף בצמיחה. "מאז שהיקף מכירת הדירות החדשות ירד לרמת שפל בסוף 2017-תחילת 2018, חל שינוי כיוון במגמה, והפעילות החלה לעלות בקצב מהיר יחסית לאורך שנת 2019. עלייה מהירה זו היא בעיקר תוצאה של גידול ניכר במכירות של דירות חדשות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן", כותבים אנשי אגף הכלכלה בחטיבת שוקי הון של לאומי, בראשות ד"ר גיל מיכאל בפמן.

לפיכך, כותבים כלכלני לאומי כי "יש להתייחס למגמה הנוכחית שעולה מהנתונים בזהירות, שכן סוג העסקאות במסגרת מחיר למשתכן אינו דומה לאופן שבו מתבצעת עסקת מכירה רגילה, שמאפיינת את הפעילות בשוק החופשי (כלל השוק ללא מחיר למשתכן), ולכן אין הם משקפים באופן מלא עלייה משמעותית בביקוש לדיור בעת הנוכחית".

בסך-הכול מעריכים בלאומי כי הפעילות בשוק הנדל"ן למגורים לצד מגמת הירידה במלאי הדירות שזמינות למכירה "מהווים גורמים התומכים בהתפתחות לחצים לעליות מחירים בטווח הקצר".

ואולם, מדגישים כלכלני הבנק כי "אין אנו צופים חזרה לקצבי הגידול החדים שהיו בשנים קודמות, אלא המשך מגמה של עליית מחירים איטית, בין היתר, כיוון שהפעילות בשוק הדיור מושפעת בעת הנוכחית במידה רבה מעסקאות מחיר למשתכן, שמתאפיינות לרוב במחירים נמוכים יותר ממחירי השוק".

בבנק הפועלים שמים את הדגש על מכירת הדירות החדשות בחודשים אוקטובר ונובמבר 2019, שהגיעה ל-3,000 יחידות דיור בכל חודש. "בשנת 2019 חלה עלייה של כ-38% במספר הדירות החדשות שנמכרו", כותבים במחלקה. גם שם מציינים את מחיר למשתכן כפקטור עיקרי לעלייה במספר הדירות החדות שנרכשות, ומעריכים כי שיעורן מכלל הדירות החדשות שנרכשו, יהיה גבוה מ-40%. יש לציין בהקשר זה כי מסקירות הלמ"ס והכלכלנית הראשית עולה כי השיעור הזה כבר נחצה בחודשים האחרונים.

בנוסף, בבנק הפועלים שמים את הדגש על כך שגם במסגרת השוק החופשי ניכרת עלייה במספר העסקאות שמבוצעות בשוק, ועל כך שמחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-3.4%. "להערכתנו, העלייה בביקושים לדירות, כמו גם הבשלת פרויקטים של מחיר למשתכן יביאו לעלייה בהתחלות הבנייה בשנת 2020 ולענף תהיה תרומה משמעותית לצמיחה השנה", מסכמים כלכלני הפועלים.