ועידת השלום בברלין: הפסקת אש בלוב ויישום אמברגו הנשק שהטיל האו"ם

ועידת השלום התכנסה היום במטרה להפסיק את הלחימה בלוב • שני הצדדים הנלחמים בלוב והמדינות שמספקות להם נשק הסכימו לאמץ את אמברגו האו"ם על העברת נשק

הגנרל חליפה חפתר, מנהיג הצבא הלאומי של לוב / צילום: Costas Baltas, רויטרס
הגנרל חליפה חפתר, מנהיג הצבא הלאומי של לוב / צילום: Costas Baltas, רויטרס

הפסקת אש מוחלטת ומיידית לצד יישום של אמברגו שהטיל האו"ם על העברת נשק ללוב - אלה הסעיפים שאימצה ועידת השלום שהתכנסה היום (א') בברלין במטרה לדון במצב בלוב ולהפסיק את הלחימה במדינה. שני הצדדים הלוחמים בלוב - מנהיג הצבא הלאומי של לוב (LNA), הגנרל חליפה חפתר, הנתמך מאחורי הקלעים על ידי איחוד האמירויות, מצרים, ירדן ורוסיה (בין השאר); וראש ממשלת ההסכמה הלאומית (GNA), פאיז מוסטפא אל־סראג', הנתמך על ידי טורקיה - הביעו הסכמה להחלטה המשותפת.

אולי חשוב יותר, גם המדינות התומכות בצדדים הלוחמים הסכימו לאמץ את אמברגו האו"ם על העברת נשק לאחד הצדדים, והתחייבו להפסיק זאת. קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שאירחה את הוועידה, אמרה כי לאחר שתיושם הפסקת האש יוכלו הצדדים לדון גם על שליחת כוח שמירת שלום לאזור, במעורבות של איטליה ושל האיחוד האפריקאי.

אל הפסגה בברלין הגיעו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא טורקיה רג'אפ טייפ ארדואן, נשיא מצרים א-סיסי, מנהיגים אירופיים, מנהיג איחוד האמירויות ומנהיגים נוספים מהאזור.

המצב בלוב הידרדר בחריפות מאז אפריל 2019, אז פרש הגנרל חפתר מהממשלה והורה לכוחות הנאמנים לו, שמקורם במזרח המדינה, לנסות ולכבוש את טריפולי, ועל ידי כך להשתלט על הממשלה ועל כספי הנפט (יותר מ-22 מיליארד דולר בשנה האחרונה) המגיעים למדינה. הצורך של שני הכוחות בנשק, ביחד עם העובדה שללוב יש עתודות נפט אדירות, מספר הפליטים השוהים בה והאפשרות שלה לקחת חלק בקרבות הגז בים התיכון - הפכו אותה מאז לזירת קרבות של אינטרסים מנוגדים.

"לאירופה יש הכי הרבה מה להפסיד מהמלחמה בלוב", אמר שר החוץ האיטלקי לואיג'י די-מאיו, שהיה מעורב בניסיונות התיווך בין הצדדים בחודשים האחרונים, בראיון למגזין "דר שפיגל". איטליה נחשבת לאחת התומכות היחידות באל-סראג', אם כי באופן סמלי בלבד, בשל ההסכם שכוננה איתו המונע מפליטים מרחבי אפריקה להפליג לאיחוד האירופי מחופי לוב. עם זאת, איטליה לא הסכימה לספק נשק לראש הממשלה, שפנה לפיכך לטורקיה. "אירופה איבדה את הצדדים בלוב מכיוון שלא סיפקה נשק לאף אחד מהם", ציין די-מאיו, ואמר כי זה היה השלב שבו מדינות אחרות נכנסו לוואקום.

טורקיה במיוחד נחלצה לעזרת טריפולי. עוד בנובמבר חתם ארדואן על הסכם עם אל-סראג' על שיתוף פעולה כלכלי וביטחוני. לפי דיווחים ב"גרדיאן", כ-2,000 מורדים סורים לשעבר, שמומנו על ידי טורקיה, נשכרו על ידי הממשלה בלוב ב-2,000 דולר לחודש, לחצי השנה הקרובה. בצד השני, כחלק מכוחותיו של חפתר, לוחמים גם שכירי חרב רוסים, לפי הדיווחים. חלק גדול מהמלחמה מתנהל באמצעות מל"טים, דיווחו כלי התקשורת.

מבחינה סמלית ומעשית, הפסגה מפגינה את הנכונות האירופית להתערב ולנסות לתווך ברגע האחרון בבעיה ההולכת ומסלימה בלוב. המדינה שרויה באנרכיה מאז הפלת הרודן מועמר קדאפי ב-2011. בלוב שוהים כיום לפחות כ-700 אלף מהגרים בלתי חוקיים מרחבי אפריקה המעוניינים לעבור לאירופה