מחקר של הפורום הכלכלי: כמחצית מהכלכלה העולמית חשופה למשבר האקלים

המחקר, שבוצע בשיתוף פירמת ראיית החשבון PWC, קבע כי התעשיות התלויות ביותר במשאבי הטבע הן הבנייה, החקלאות, המזון והמשקאות • אלו ענפים המסתמכים על מיצוי ישיר של משאבים מן המערכת האקולוגית המאבדת מיום ליום את יכולתה לספק את צרכי האנושות

פוסום שנפגע בשריפה באוסטרליה / צילום: רויטרס
פוסום שנפגע בשריפה באוסטרליה / צילום: רויטרס

הפורום הכלכלי העולמי פרסם מחקר לפיו 44 טריליון דולר מהערך הכלכלי בעולם, יותר ממחצית מהתמ"ג העולמי - תלויים בטבע. לפיכך, הכלכלה העולמית חשופה לפגיעה רחבת היקף בשל משבר האקלים ואובדן המגוון הביולוגי.

המחקר, שבוצע בשיתוף פירמת ראיית החשבון PWC, מנתח 163 סקטורים תעשייתיים ואת רשתות האספקה ​​שלהם, קובע שהתעשיות התלויות ביותר במשאבי הטבע הן הבנייה (4 טריליון דולר), החקלאות (2.5 טריליון דולר), המזון והמשקאות (1.4 טריליון דולר) - ענפים ששוויים כפול מזה של כלכלת גרמניה, ומסתמכים על מיצוי ישיר של משאבים מן המערכת האקולוגית המאבדת מיום ליום את יכולתה לספק את צרכי האנושות.

זאת, כאשר היערות והאוקיינוסים נמצאים בסכנה מוחשית ומשאביהם מדללים מיום ליום, והתעשייה האנושית מסתמכת על צורך במים נקיים, האבקת צמחים, בקרת מחלות ויציבות אקלימית לצורך גידולים ופעילויות שונות. תעשיות התלויות באופן מהותי במשאבי טבע, מייצרות 15% מהתמ"ג העולמי, או כ-13 טריליון דולר, ותעשיות התלויות באופן פחות במשאבי טבע מייצרות 37% מהתמ"ג, או סדר גודל של 31 טריליון דולר. לסין (2.7 טריליון), לאיחוד האירופי (2.4 טריליון) ולארצות הברית (2.1 טריליון) יש את הערך הכלכלי המוחלט הגבוה ביותר בענפים התלויים בטבע.

הדוח מצא כי לשרשרת האספקה של תעשיות רבות יש "תלות נסתרת" משמעותית בטבע, והן עשויות להיות בסיכון גדול יותר לשיבוש מהצפוי כיום. בין היתר, מדובר בתעשיות הכימיקלים וחומרים, ענפי התעופה, הנסיעות והתיירות, תחבורה, מוצרי צריכה ואורח חיים. עוד לפי המחקר, כ-25% ממיני הצומח ובעלי החיים מוערכים כמאוימים על ידי הפעילות האנושית, כאשר מיליון מינים נמצאים תחת סכנת הכחדה, כמה מהם אף בטווח של העשורים הקרובים.