מה גילו בגרינפיס על המתכנסים בפורום הכלכלי בדאבוס?

דוח גרינפיס: בזמן שהמתכנסים בדאבוס מדברים על משבר האקלים, השחקנים הפיננסיים של הפורום הכלכלי העולמי מזרימים 1.4 טריליון דולר לדלקים מאובנים

מפגינים נגד טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס, Pierre Albouy
מפגינים נגד טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס, Pierre Albouy

בנקים וקרנות פנסיה, שהמנכ"לים שלהם משתתפים בכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, מסבסדים באופן קולקטיבי חברות דלקי מאובנים בהיקף של 1.4 טריליון דולר, וכן מיוצגות בכנס העוסק השנה באיומי משבר האקלים 5 מחברות הביטוח הגדולות ביותר בתחום הפחם. גרינפיס אינטרנשיונל ניתח אילו בנקים, קרנות פנסיה וחברות ביטוח בדאבוס אינם מצליחים לעמוד ביעדים הסביבתיים-כלכליים של הפורום, הנדרשים לשם "שיפור מצב העולם". עוד ממחיש הדוח כיצד לוביסטים וחברות יחסי ציבור מעורבים על ידי השחקנים הפיננסיים וחברות דלק מאובנים כדי לעבוד בפועל נגד הסכם פריז.

לפי הדוח, 24 בנקים המשתתפים בכינוס מימנו בין חתימת הסכם פריז ועד 2018 ב-1.4 טריליון דולר את תעשיית הדלקים המאובנים - מקביל לסך העושר הקולקטיבי של 3.8 מיליארד האנשים העניים ביותר בעולם. מתוך הבנקים הלללו, 10 מבטאים השקעות של טריליון דולר בדלקים מאובנים, בהם ג'יי פי מורגן, צ'ייס, סיטי בנק, סקוטי בנק, HSBC, דויטשה בנק, קרדיט סוויס ומורגן סנטלי. לפי חברת הייעוץ CDP, סך הנזק שמשבר האקלים יגרום לאנושות ב-5 השנים הקרובות עומד על טריליון דולר. בנוסף, לפי הערכות של ארגון לזרד, טריליון דולר יכולים לממן שנה שלמה של חשמל סולארי עבור כל כדור הארץ.

לפי גרינפיס, ישנן שלוש קרנות פנסיה בדבוס שהשקיעו יחד 26 מיליארד דולר בחברות אחזקה בדלקים פוסיליים כמו של, שברון ואקסון. החברות הללו הן OTPP, CPPI, BPD. חמש מהמבטחות הגדולות ביותר של תעשיית הפחם בכנס הן AIG, פרודנטיאל, סומפו, טוקיו מרין ולוידס, כאשר ארבע מתוכן לא אימצו התחייבויות להפסקת השקעה בפחם ברוח הסכם פריז. חברת הביטוח AIG, אגב כך, מבטחת גם את מכרות הפחם הגדולים באוסטרליה. מאז נחתם הסכם פריז בשנת 2015, 33 בנקים עולמיים מרכזיים הזרימו באופן קולקטיבי 1.9 טריליון דולר ארה"ב לתעשיות הדלקים המאובנים, על פי הדוח של BankTrack. 24 מהבנקים הללו השתתפו בפורום הכלכלי העולמי של 2019, ולפי גרינפיס עשויים להשתתף גם בכנס הנפתח היום.

"לבנקים, חברות ביטוח וקרנות פנסיה שנמצאים כעת בפורום בדאבוס ישנה אשמה מרכזית במשבר האקלים. האזהרות הסביבתיות והכלכליות הופכת את ההשקעה בדלקים פוסילים למסוכנת מאוד. הצביעות היא מנת חלקם של אותם בעלי ההון המתכנסים כעת כאשר הם מכריזים שהם מעוניינים להציל את כדור הארץ אבל בפועל הורגים אותו בעבור רווחים בטווח הקצר", אומר ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל מחקר ואסטרטגיה בגרינפיס ישראל. "גם הגופים הפיננסים בישראל יודעים את זה היטב ומהמרים עם הכסף שלנו. הגיע הזמן שהן יתפכחו ויתחייבו להפסיק לממן פעילות שהורסת את כדור הארץ. הצעד הראשון והמיידי צריך להיות פתיחת ערוצי השקעה "נקיים" כאלו שלא מחריפים את משבר האקלים, כך שאדם פרטי יוכל לבחור שלא להשקיע בהרס כדור הארץ. הזמן עבור דיבורים וספינים של יחסי ציבור נגמר. הרגולטרים חייבים להתערב לפני שיהיה מאוחר מדי ובעלי ההון חייבים להפסיק לפעול כאילו במצב של עסקים כרגיל. אנחנו במצב חירום אקלימי ועל כוכב מת אין כל כך מה לעשות עם ההון".