גרטה טונברג בדאבוס: "אם לא נתייחס למשבר האקלים כאל משבר אמיתי לא נוכל לפתור אותו"

לקראת הכנס, קראה טונברג למנהיגי העולם לנטוש את כלכלת הדלק המאובנים: "אנו דורשים כי בפורום השנה המשתתפים יפסיקו באופן מיידי את כל ההשקעות בחיפושי ומיצוי דלק מאובנים, יסיימו מייד את כל סובסידיות דלק המאובנים ויחדלו באופן מיידי ומוחלט מדלק מאובנים"

גרטה טונברג נואמת בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: Denis Balibouse, רויטרס
גרטה טונברג נואמת בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: Denis Balibouse, רויטרס

בכנס הפורום הכלכלי העולמי שנפתח הבוקר (ג') בדאבוס, מתכנסים מנהיגים ואנשי עסקים מרחבי העולם. השנה, תדבר בכנס משלחת מיוחדת של ילדים בנושא משבר האקלים, ובראשה עומדת האקטיביסטית השוודית בת ה-17, גרטה טונברג.

הבוקר, בפאנל צעירים שהתקיים עם פתיחת הכנס, קראה טונברג לבאי הוועידה: "הקשיבו למדענים", ואמרה כי לא ניתן יהיה לשמור את עליית הטמפרטורה העולמית מתחת ל-1.5 מעלות צלזיוס אם העולם ימשיך להשתמש בתקציב הפחמן המוגבל שלו בקצב הנוכחי, ולכן היא לא תרפה ותמשיך לחזור על המספרים עד שתזכה לקשב הפוליטיקאים והתקשורת. הייתה הנחה, היא אומרת, כי "הדורות הבאים יצליחו איכשהו לשאוב מאות מיליארדי טונות של CO2 מהאטמוספרה, למרות שטכנולוגיה כזו עדיין לא קיימת".

לאור שינויי האקלים והדוחות המדעיים הנערמים על שולחנות מקבלי ההחלטות, טונברג אומרת כי "אפילו עם עלייה של מעלת צלזיוס אנשים מתים משינויי אקלים. כל שבריר מעלה חשוב. אני יודעת שאתם לא רוצים לדבר על זה, אני יודעת שאתם לא רוצים לשמוע על זה, אבל אני מבטיחה שאמשיך לחזור על המספרים עד שתעשו זאת", כשהיא נושאת דברים שעות בדודות לפני נאומו של טראמפ - המכחיש את שינויי האקלים.

לאחר שבשנה האחרונה המשבר הסביבתי זכה לתהילה רבה מאי פעם, טונברג מגיעה השנה לכנס המוקדש לנושא הבוער, אך מבהירה שמנהיגים ברחבי העולם בכל זאת לא עושים כמעט דבר כדי לפתור את המשבר. "זה מרגיש שהאקלים והסביבה הם הנושא חם עכשיו. אך מנקודת מבט אחרת, כמעט ולא נעשה דבר. אם לא נתייחס לנושא כאל משבר אמיתי, לא נוכל לפתור אותו", הדגישה. עוד הוסיפה טונברג, שנבחרה כאשת השנה של מגזין TIME , כי "אני לא האדם שיכול להתלונן על כך שלא שומעים אותו - שומעים אותי כל הזמן. אבל המדע והקול של הצעירים אינם במרכז השיח, והם צריכים להיות. מדובר על החיים שלנו ועל הדורות הבאים".

קיימות ושינוי האקלים הם הנושאים המובילים בכנס דאבוס השנה. לקראת הכנס, קראה טונברג למנהיגי העולם לנטוש את כלכלת הדלק המאובנים: "אנו דורשים כי בפורום השנה המשתתפים מכל החברות, הבנקים, המוסדות והממשלות יפסיקו באופן מיידי את כל ההשקעות בחיפושי ומיצוי דלק מאובנים, יסיימו מייד את כל סובסידיות דלק המאובנים ויחדלו באופן מיידי ומוחלט מדלק מאובנים", אמרה טונברג, יחד עם הצעירים המשתתפים בכנס.