מגדילה את המינון: קרן פימי תגדיל את החזקותיה בקמהדע בהשקעה של 25 מיליון דולר ותחזיק ב-21% ממניותיה

עמיר לונדון, מנכ"ל החברה: "הסכום ישמש לרכישות ולפיתוח עסקי; החברה תמשיך להיות רווחית ולייצר מזומנים בשנים הקרובות" • לפני כחודשיים השקיעה קרן הפרייבט אקוויטי 30 מיליון דולר תמורת 12% ממניות קמהדע, והפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

קרן ההשקעות פימי, שהפכה בנובמבר לבעלת המניות הגדולה בחברת התרופות קמהדע , הודיעה היום על הגדלת ההחזקה שלה בחברה. פימי תשקיע 25 מיליון דולר נוספים, ולאחר העסקה תחזיק 21% מהחברה. לפני כחודשיים השקיעה הקרן 30 מיליון דולר עבור 12% ממניות קמהדע, במחיר ששיקף אז לחברת התרופות שווי של 240 מיליון דולר. את המניות בעסקת נובמבר רכשה פימי מידי קרן ברוש, ליאון רקנאטי ויונתן האן, והפכה בעקבות הרכישה לבעלת המניות הגדולה בחברה.

הפעם ההשקעה היא באמצעות הנפקה פרטית, ומחיר מניה בעסקה הנוכחית הוא כמו בעסקה בנובמבר - 6 דולרים. בעת ביצוע העסקה הקודמת היה זה מחיר השוק, בעוד שהיום מדובר בדיסקאונט על מחיר המניה - הנסחרת בת"א ובנאסד"ק - לנוכח עלייה של כמעט 10% מאז, לשווי חברה של 260 מיליון דולר. 

ההשקעה של פימי בחברת התרופות מגיעה בתקופה שבה קמהדע נמצאת על פרשת דרכים. ב-2021 היא צפויה להעביר את החלק המכניס והרווחי של פעילותה - התרופה AAT בעירוי למחלת הריאות אמפיזמה (נפחת) תורשתית - לשותפתה השיווקית טקדה, כפי שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים. לאחרונה דיווחה קמהדע כי על הרקע הזה, בשנים 2021-2022 צפויה ירידה ברווחיות ובהכנסות מן המוצר. 

קמהדע תקבל תמלוגים מן ההכנסות של טקדה מן המוצר, אך לא תוכל לרשום את ההכנסות ממנו, ושיעורי הרווחיות יהיו נמוכים מהרווח של החברה מהמוצר היום. ההשקעה הנוספת של פימי דווקא לקראת תקופת מעבר זו מעידה על אמונתה שהחברה תמצא מקורות צמיחה נוספים, שיחפו על הירידה הצפויה בהכנסותיה ורווחיותה מהמוצר המוביל בטווח הקרוב.

לפני כמה שבועות פרסמה קמהדע תוצאות מקדמיות לקראת הדוחות השנתיים שלה, ותחזית להכנסותיה ב-2020. החברה צפויה לדווח על הכנסות של 126.6-127.6 מיליון דולר לשנת 2019, בתוך טווח התחזיות שנתנה בעבר. ב-2020 היא צופה הכנסות של 132-137 מיליון דולר, כאשר הצמיחה תגיע בעיקר מן המוצר של החברה לתחום הכלבת, המשווק בארה"ב, ומשיווק מוצרים בעלי ערך מוסף נמוך בישראל. בגלל השינוי בתמהיל המוצרים צפויה ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית של החברה. בנוסף, צפויה עלייה של 15%-18% בהוצאות המו"פ, בשל מאמציה של קמהדע להביא לשוק תרופות נוספות. קמהדע הציגה בינואר-ספטמבר רווח נקי של 16.9 מיליון דולר.

עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, אמר היום ל"גלובס" כי "גם בשנים שאנחנו קוראים להן 'שנות הגישור', אנחנו צופים שהחברה תישאר רווחית ותייצר מזומנים. לכן אנחנו מייעדים את סכום ההשקעה של פימי לרכישה של מוצרים נוספים. קמהדע של 2023 תהיה חברת מגוונת הרבה יותר ולכן יציבה יותר מקמהדע של 2020, התלויה במוצר לאמפיזמה".

קמהדע חתמה בחודשים האחרונים על שתי עסקאות, האחת להפצה בישראל של שישה מוצרים של חברת Alvotech הפינית (מהם רק אחד כבר מאושר לשיווק), והשני לייצור במפעל של קמהדע של חיסון חדשני, מאושר FDA, עבור שותף ששמו לא נמסר. לדברי לונדון, שיעורי הרווח של מוצר זה גבוהים ודומים לאלה של המוצר לאמפיזמה, למרות שמדובר בהסכם של ייצור כשירות.

קמהדע מפתחת גם מוצרים עצמאיים, כמו מוצר נוסף לאמפיזמה (הניתן בשאיפה) שעומד להיכנס לניסוי שלב III.

החברה מפתחת את חלבון ה-AAT גם עבור טיפול במניעת תגובה חיסונית בהשתלות, וגם לטיפול בסוכרת, אך בתחומים אלה היא נמצאת בניסויים מוקדמים יותר.

עבור קרן פימי לא מדובר בהשקעה שגרתית. הקרן, בראשותו של ישי דוידי, נהנית מרקורד יוצא דופן בעסקאות של רכישה והשבחת חברות הפועלות בתחומי התעשייה המסורתית. עם זאת, נראה כי בשנים האחרונות מתמעטות הזדמנויות ההשקעה האטרקטיביות בתעשייה הישראלית - בין השאר, בשל התחרות מצד קרנות וגופי השקעה נוספים - ופימי מוצאת את עצמה משקיעה בחברות הפועלות בתחומים נוספים, כמו שירותים, מסחר והייטק.