הזיגזג של גנץ: מה המדיניות של יו"ר כחול לבן לגבי סיפוח בקעת הירדן?

הבוקר, במהלך סיור של חברי סיעתו במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלך ובבקעת הירדן, אמר גנץ: "לאחר הבחירות אנחנו נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן" • לפני שבועיים בלבד גנץ חשב אחרת ואף התבטא פומבית בנושא

משה (בוגי) יעלון ובני גנץ / צילום: אלעד מלכה
משה (בוגי) יעלון ובני גנץ / צילום: אלעד מלכה

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, ביצע היום (ג') זיגזג בתחום המדיניות בכל הקשור לנושא סיפוח בקעת הירדן. המהלך עשוי לנבוע מהרצון של המפלגה למשוך לימין המפה הפוליטית ולקרב אליה קולות של בוחרים דתיים וימנים מתונים. אפשרות אחרת לגורם שהוביל לשינוי העמדות היא אי-שביעות-רצון מוושינגטון ביחס לאמירה של גנץ מלפני כמה שבועות.

ב-8 בינואר 2020 נועד גנץ עם השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון, אבי ברקוביץ', ונשאל על מועד פרסום התוכנית המדינית-פוליטית של הבית הלבן, כ-8 חודשים אחרי שפורסם החלק הכלכלי שלה. גנץ נשאל אז: "האם ראוי שתוכנית כזו תפורסם בתקופת הבחירות או שהיא תשרת את נתניהו בקמפיין?", והשיב: "נפגשתי עם אבי ברקוביץ', השליח האמריקאי לענייני המזרח התיכון. אני שמח על הפגישות האלה ועל הקשר עם האמריקאים, הוא קשר טוב, רציף וחשוב, ואני כמובן לא אפרט את מה שהיה בתוך הישיבה עצמה. אני יכול להניח שבנושא כל-כך חשוב האמריקאים יהיו מאוד זהירים ולא יפרסמו את זה לפני הבחירות, כי הרי זו תהיה התערבות ממשית ובוטה בהליך הבחירות במדינת ישראל". 

אולם הבוקר, במהלך סיור של חברי סיעתו במועצה האזורית מגילות בצפון ים המלך ובבקעת הירדן, אמר גנץ: "לאחר הבחירות אנחנו נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן, נעשה זאת במהלך לאומי מוסכם ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית. עד אז נדאג לפתח את המרחב הזה. חייבים להתקדם, אסור שיקרו מקרים נוספים כמו אובדן צופר ונהריים, תופעה חמורה שהתרחשה בעיקר בגלל הזנחה מדינית מתמשכת שבינינו לבין ירדן".

בסיור השתתפו ראש המועצה האזורית מגילות, אריה כהן; וחברי הכנסת מכחול לבן, משה (בוגי) יעלון, אורנה ברביבאי, יועז הנדל ואלון שוסטר.

גנץ נשאל לגבי כוונת האמריקאים לפרסם את "תוכנית המאה", ואמר: "אני מקווה שהנשיא טראמפ יקדים ויפרסם את התוכנית. עברו מספר שבועות. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים, אני מצפה לפרסום התוכנית".

כאמור, לפני שבועיים בלבד גנץ חשב אחרת ואף התבטא פומבית בנושא.

העיסוק במועד פרסום תוכניתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מגיע עם הצהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי מפלגות הימין כי יספחו את בקעת הירדן מיד אחרי הבחירות. בדבריו של גנץ מובלע נושא שיתוף-הפעולה עם הקהיליה הבינלאומית, ובהסכמות אסטרטגיות.

עוד נציין כי בדברים קודמים של גנץ וחברי סיעתו, היה מוסכם שאין להניע מהלך מהסוג הזה ללא דיון אסטרטגי של ראשי זרועות הביטחון של ישראל. ההשלכות של סיפוח עשויות להיות חיסולו של הסכם השלום בין ישראל לירדן, עניין שהוא בעייתי מאוד עבור ישראל. המלך הירדני כבר התבטא בשבועות האחרונים בנושא, תוך שהוא מזהיר כי תוצאת הסיפוח תהיה ביטול ההסכם.

ההיגררות של כחול לבן (בנוגע להצהרות הסיפוח) אחרי נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ושאר ראשי מפלגות הימין, חושף גם הבדלים גדולים בתוך כחול לבן. חברי סיעה רבים, כגון עפר שלח ויעל גרמן, סבורים כי אין להניע מהלכים חד-צדדיים. ביש עתיד תומכים במהלך רק בתיאום עם הקהיליה הבינלאומית.

ראש הממשלה נתניהו הגיב בטוויטר להודעתו של גנץ: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת?", הוא כתב.

גנץ הגיב לכך: "נתניהו, במקום סיפוח אתה מתעסק שנים בטיוח. נסה פעם אחת לא לשקר וקח טיפ: אתה יכול להחיל את החוק הישראלי על הבקעה בהחלטת ממשלה תוך שעתיים, בלי שום דיון בכנסת. נראה אותך".  

 

בזירה הפוליטית הגיבו להודעת גנץ. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורביץ, כתב: "‏גם גנץ במספחים. אם זו התשובה של כחול לבן לספין החלול של הימין - זה מעיד על חוסר ביטחון. ואם זו אכן הכוונה, לספח 40% מהשטחים באופן חד-צדדי ולחסל כל סיכוי להסדר - זה מעיד על חוסר הגיון. לא יודע מה יותר חמור. כך או כך, זה מבהיר מצוין שלאנשי שמאל-מרכז אין מה לחפש בכחול לבן".

‏‎‎ח"כ טיבי מהרשימה המשותפת אמר: "משחקי הסיפוח בהובלת כחול לבן מסוכנים. 10 שנים נתניהו לא סיפח, ואתם דוחפים אותו למעשה שהוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. יהיו השלכות לכך. ובכלל, שואל האזרח הפשוט, אם ביבי - אז למה לא האורגינל?". 

ח"כ רויטל סויד מצוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר מסרה: "בצלאל סמוטריץ', שר בממשלת מעבר נצחית, מציע להצביע במחטף על סיפוח בקעת הירדן, כתגובה להצבעה על הקמת ועדת כנסת. אם מישהו עוד היה זקוק לדוגמה כמה מסוכן לישראל השילוב הנוכחי בין ראש ממשלה נאשם בשוחד למפלגות ימין קיצוניות. ומה עושים כחול לבן וגנץ בתגובה? ממהרים ליישר קו לימין ומצהירים שיספחו את בקעת הירדן אחרי הבחירות".