וול סטריט | ניתוח

ה'קציצה' לא עוצרת, טסלה בעננים: האם הגיע העת לחשוש מהדובים?

מדד 500 S&P מציג רצף ימי מסחר עם תנודות נמוכות מ-1% שהוא כמעט חסר תקדים ב-50 השנים האחרונות • בפעמיים האחרונות שהתופעה התרחשה, ב-2018-2017, אחרי תקופת השקט המדד צנח לטריטוריה דובית • אז האם תגיע נפילה או רק "עלייה סנטימנטלית בתנודתיות"

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס
סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

מדד 500 S&P  נמצא באחד מהרצפים הארוכים ביותר של ימי מסחר שבהם לא נרשמה תנודה של 1% ב-50 השנים האחרונות. הדבר מדגים היטב כי השלב הנוכחי של הגאות בשוק המניות הוא טיפוס הדרגתי, ולא פרץ של אופוריה.

מדד המניות הרחב לא נע בשיעור של 1% או יותר לכל כיוון מאז אמצע אוקטובר - וזהו הרצף השקט השישי באורכו מסוף 1969 והשלישי באורכו מסוף 1995, לפי חברת נתוני השוק של דאו ג'ונס. מה שמניע את הרצף הממושך הזה של מסחר שקט הוא הסכם הסחר הראשוני בין ארה"ב וסין וריביות נמוכות ברחבי העולם, שהקלו את החששות מפני האטה כלכלית חדה.

המניות היו יציבות בתחילת השנה, למרות החששות מעימות במזרח התיכון, רווחי חברות לא מרשימים במיוחד וירידה בפעילות ייצור - מה שמגביר באת הביטחון שהשוק השורי הארוך ביותר יימשך. מדד 500 S&P עלה ב-11% בשלושת החודשים האחרונים, וב-27% בשנה שחלפה, בתמיכת הערכה לתחזית כלכלית יציבה יותר.

"נכון לעכשיו קשה מאוד להילחם במגמה הזו", אמר יוסף עבאסי, אסטרטג שוק עולמי בחברת FCStone. "יש אנרגיה מחודשת ברעיון שנראה צמיחה טובה יותר". אולם, אנליסטים רבים חוששים שהחזרה הבלתי נמנעת של התנודתיות תשים סוף להימורים על נכסים מסוכנים יחסית ותיצור ירידה בשוק.

התופעה הזו התרחשה בפעמיים האחרונות שבהן עברו המניות רצף ארוך של תנודתיות נמוכה - עד ינואר 2018 ועד אוקטובר 2018. אחרי שתי התקופות השקטות הללו, מדד S&P צנח לטריטוריה דובית, כלומר ירידה של מעל 10% מהשיא האחרון. השוק השורי הארוך של המדד כמעט הסתיים בחג המולד 2018, כשהירידה התקרבה ל-20% מהשיא הקודם, על רקע חששות המשקיעים ממלחמות הסחר ועליית הריביות.

שתי תקופות המימושים הללו ב-2018 הוחרפו על ידי הימורים גדולים נגד תנודתיות, מגמה שכמה אנליסטים מזהירים כי תוכל לקרות שוב. מדד התנודתיות של שיקגו, VIX , שמודד תנודות צפויות במדד S&P, ירד ב-35% בשנה האחרונה. "מדד הפחד" הזה, כפי שהוא מוכר בוול סטריט, מצוי גם מתחת לממוצע שלו ב-20 השנים האחרונות.

ביצועים חודשיים של מדד VIX מסוף 1994
 ביצועים חודשיים של מדד VIX מסוף 1994

בין האיומים: הבחירות ושווקים מתעוררים

גורם אחד שיכול לשבש את תקופת השקט הזו, שבה משקיעים רבים אופטימיים לגבי התחזית הכלכלית, הוא האי ודאות הפוליטית סביב הבחירות לנשיאות בארה"ב. "זו תהיה יותר עלייה סנטימנטלית בתנודתיות", צופה אמנדה אגאטי, אסטרטגית ההשקעות של PNC שירותים פיננסיים. "המדיניות כל כך שונה בשתי המפלגות, שקשה לשחק על הבחירות מנקודת מבט של משקיע".

המשקיעים מסתכלים גם על גורמים אפשריים אחרים שיכולים להוביל להתרופפות ההימורים על רצף שקט מתמשך: מהיפוך מגמה פתאומי במניות כמו טסלה, שנסקה בשבועות האחרונים, עד בעיות נוספות בשווקים מתעוררים כמו ארגנטינה וטורקיה. סוחרי ניירות ערך נוטים לחשוש שבעיות בפינות מסוכנות יותר של השוק יתפשטו לאזורים אחרים.

מניית טסלה הכפילה את עצמה ויותר בשלושת החודשים האחרונים, והעניקה ליצרנית כלי הרכב החשמליים שווי שוק גבוה מזה של ג'נרל מוטורס ופורד ביחד. מניית חברת תחליפי הבשר מהצומח ביונד מיט  עלתה החודש כבר ב-70%, עוד מהלך שכמה אנליסטים רואים בו נטילת סיכונים מופרזת.

גם מניות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ממשיכות לנסוק. אלפאבית (גוגל) הצטרפה ביום חמישי שעבר לאפל, אמזון ומיקרוסופט במועדון החברות האמריקאיות עם שווי שוק של טריליון דולר.

אך רק מעטים רואים כעת אופטימיות לא מרוסנת בקנה מידה רחב בשוק, משקיעים רבים מעדיפים נכסים בטוחים יותר כמו אג"ח וזהב, וצופים גידול מתון ברווחי החברות בחודשים הבאים.

גם דוחות כספיים שיתפרסמו בקרוב יכולים לסיים את תקופת השקט במניות אם התוצאות יהיו טובות או גרועות יותר משמעותית מתחזיות וול סטריט. עונת הדוחות צוברת תאוצה במגזרים רבים השבוע, עם שמות גדולים כמו פרוקטר אנד גמבל, שדוחותיה צפויים להתפרסם היום וג'ונסון אנד ג'ונסון שצפויה לדווח מחר.

תגובת השוק לתוצאות בנקים גדולים הייתה עד כה שקטה, וזהו סימן נוסף לכך שהסוחרים מקווים לתחזית טובה יותר בהמשך שנת 2020. "הציפיות לרווחים מרוסנות, והרבה אנשים מוכנים לסלוח לחברות", הסביר עבאסי.