קרטל המעליות: כתב אישום בכפוף לשימוע נגד בכירים ב-6 החברות החשודות

לפי כתבי החשדות שנשלחו לחברות ולנושאי משרה בכירים בהן, נציגי החברות השתמשו בקודים ביניהם על-מנת להסוות תיאום של כריתת הסדרי אי-תחרות, במסגרתם הסכימו החברות ומנהליהן שלא להתחרות על לקוחות קיימים האחת של השנייה

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

פרשת "קרטל המעליות" מגיעה לשלב השימוע: רשות התחרות (לשעבר: רשות ההגבלים העסקיים) הודיעה לחברות המעליות שינדלר-נחושתן, קונה (ישראליפט), אלקטרה, צום, כפיר ועלרד, וכן לנושאי משרה בכירים בהן, כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין הסדר חלוקת שוק ותיאום מחירים.

על-פי כתבי החשדות, בין שינדלר, קונה, אלקטרה וכפיר לבין עלרד היו הסדרי אי-תחרות על לקוחות שאחת מהן סיפקה להם שירות. עוד לפי כתב החשדות שנשלח לחשודים אמש (א'), נכרתו גם הסדרי אי-תחרות ספציפיים בין שינדלר לעלרד, בין קונה לעלרד, בין אלקטרה וצום לעלרד, בין כפיר לעלרד ובין כפיר לשינדלר.

בכתבי החשדות טוענת רשות התחרות כי כל ההסדרים האסורים נמשכו בין החברות לאורך שנים ארוכות. כך לדוגמה, ההסדר בין קונה לחברת עלרד נמשך כבר משנת 2013, וההסדר בין עלרד לאלקטרה נמשך לכל המאוחר משנת 2015. הסדרים אלה, טוענת הרשות, נפסקו רק עם פתיחת החקירה בעניין במהלך בשנת 2019.

כתב החשדות מייחס למעורבים הסדרים של אי-תחרות שבמסגרתם הסכימו החברות ומנהליהן שלא להתחרות על לקוחות קיימים האחת של השנייה. עוד לפי כתב החשדות, נציגי החברות השתמשו בקודים ביניהם על-מנת להסוות את התיאום. בנוסף, המעורבים תיאמו את הצעות המחיר שהם יגישו ללקוח שמקבל שירות מחברה מתחרה, ולעתים אף נתנו הנחיות פנימיות לעובדיהם שלא להגיש כלל הצעה מתחרה. הנציגים השונים הגיעו להסכמות בפגישות, בשיחות ובהודעות ששלחו זה לזה.

מהודעת רשות התחרות שהופצה הבוקר (ב') עולה כי היא זימנה לשימוע לפני הגשת כתבי אישום את המנכ"לים של החברות קונה, אלקטרה מעליות, כפיר ועלרד ואת המנכ"ל הקודם של חברת שינדלר. בנוסף הוזמנו לשימוע גם סמנכ"לים שונים בחברות ונושאי משרה נוספים.

בעבר פורסם כי הראיות המשמעותיות בתיק הושגו בערבות האזנות סתר שביצעה רשות התחרות לבכירים בחברות המעליות. עוד נודע כי המכרז שעומד במרכז הפרשה הוא המכרז שהוציאה קופת-חולים כללית לתחזוקת מאות מעליות במוסדותיה, מכרז ששוויו מוערך בעשרות מיליוני שקלים, ובו זכתה, בין היתר, חברת שינדלר-נחושתן.

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, החשודים המוזכרים בכתבה הם בגדר חשודים בלבד. הם מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.