המרדף אחרי הנכסים הנעלמים של אליעזר פישמן מסתבך: עובר לערכאות בינלאומיות

ביהמ"ש בת"א דחה את בקשתו של עו"ד יוסי בנקל, הנאמן על נכסי אליעזר פישמן, להצהיר כי נכסים של 100 מיליון אירו מוחזקים עבור פישמן בחו"ל • השופט הפנה את בנקל לבתי המשפט בגרמניה • בנקל: "אגיש תביעות מחוץ לישראל בדיוק כפי שעשיתי עד כה בישראל"

אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף
אליעזר פישמן ועו"ד יוסי בנקל / צילומים: אלון רון ושלומי יוסף

הנאמן על נכסי אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, יפנה לבית המשפט בגרמניה וישטח בפניו את טענותיו על הברחת נכסים לחו"ל בשווי של 100 מיליון אירו מצדו של פישמן. זאת, לאחר שנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, דחה בקשה שהגיש בנקל להצהיר שנכסים אלה מוחזקים עבור פישמן על-ידי צדדים שלישיים, במישרין או בעקיפין, תוך הסתרתם מהנאמן, וכי בעקבות כך יש להקנות אותם לקופת פשיטת הרגל. בהתאם, נדחתה גם בקשתו של הנאמן לחייב את פישמן לגלות לו את כל המידע המתייחס לנכסים ולזכויות אלה.

הבקשה, שאותה דחה לאחרונה בית המשפט, היא תולדה של חקירה כלכלית סבוכה שניהל הנאמן. עם קבלת ממצאי החקירה פנה הנאמן לבית המשפט עם המסקנה שלפיה פישמן "החזיק ומחזיק, באמצעות מארג ישויות משפטיות סבוך ומורכב, הנשלט על-ידי נאמנים, שלוחים ובאי-כוח, הפועלים עבורו ו/או מטעמו, בנכסים וזכויות בשווי של, לכל הפחות, עשרות מיליוני אירו ברחבי אירופה, ובעיקר בגרמניה". אחד מאותם צדדים שלישיים הוא שלמה כץ אחיינו של פישמן, המתגורר בגרמניה שנים רבות. עם הנכסים שלטענת הנאמן הוברחו נמנות חברות גרמניות המחזיקות בנכסי נדל"ן יקר ערך ברחבי אירופה.

כדי לתמוך במסקנתו, הגיש הנאמן לבית המשפט תצהיר שערך סוכן חברת המודיעין העסקי "בלאק קיוב", שאליו צורפו תמלילים של שיחות שקיים הסוכן עם עו"ד מרקס ריסה הגרמני, שהוא לשיטת הנאמן מי שמרכז עבור פישמן את הפעילות בחו"ל. בשיחותיו של הסוכן עם ריסה נשמע האחרון מתרברב בכך שהוא מומחה בהברחת נכסים, והוא אף מספר כי הוא עושה זאת עבור פישמן.

פישמן, באמצעות עורכי הדין שולי גולדבלט וליאת צרפתי-שלום, הכחיש מכול וכול את טענותיו של הנאמן. לטענתו, אין לו כל נכסים וזכויות נוספים, בארץ או בחו"ל, המוחזקים עבורו או מטעמו על-ידי צדדים שלישיים, וכי את כל המידע גילה כדבעי במסגרת התצהיר שהגיש עם פתיחת הליך פשיטת הרגל בשנת 2016. בהתייחס לתמלילי השיחות של הסוכן עם ריסה, טען פישמן כי לא די באלה כדי להצביע על קשר בינו לבין הנכסים שבמוקד הבקשה, וכי מדובר בעדות מפי השמועה שאינה קבילה.

עוד טען פישמן כי בכל מקרה אין סמכות לבית המשפט בישראל לדון בנכסי מקרקעין הנמצאים בחו"ל והרשומים על שמם של מי שכלל לא היו צד לבקשה שהגיש הנאמן, וכי חלק מהנכסים הנטענים כמוברחים מוחזקים על-ידי חברות ציבוריות, אשר ברור שאינן יכולות להחזיק נכסים בנאמנות עבור פישמן.

"לקבל הסעדים בפורום שיפוטי אחר"

נציגת הממונה על חוק חדלות פירעון (לשעבר הכנ"ר), עו"ד נחמה אבן ספיר, צידדה בחלק מטיעוניו של פישמן. בתגובה שהגישה לבית המשפט היא סברה כי "ממצאי החקירה שערך הנאמן אכן מעלים תהיות רבות לגבי אמיתות תצהירו של פישמן" שניתן עם פתיחת ההליך, אך גם טענה כי הבקשה שהגיש הנאמן חסרה, שכן היא אינה מאפשרת לצדדים שלישיים להתגונן מפניה, ולכן יש לפצל את הבקשה למספר בקשות נפרדות, ולצרף את הצדדים השלישיים כמשיבים לכל אחת מהבקשות.

אורנשטיין דחה כאמור את בקשתו של הנאמן בנקל, אך גם הדגיש כי אין בהחלטתו "כדי להכריע במי מטענות הצדדים, לרבות בדבר הזכויות בנכסים".

בהחלטה הפנה אורנשטיין את הנאמן, ככל שהוא סבור כי יש בכך תועלת להליכי פשיטת הרגל, לפנות לערכאות זרות, לבקש מהן כי יצהירו שהנכסים אכן מוחזקים עבור פישמן, ולחייב אותן כפועל יוצא למסור מידע לגביהם. "יש להתיר לנאמן לפעול לקבלת הסעדים המבוקשים, בין אם ההצהרתי ובין אם האופרטיבי, בפורום שיפוטי אחר, אשר מבלי לקבוע מסמרות הינו ככל הנראה הערכאות השיפוטיות בגרמניה", קבע אורנשטיין בהחלטתו.

בנוסף, דחה אורנשטיין את טענתו של הנאמן שלפיה לא היה מקום לצרף לבקשה גם את אותם צדדים שלישיים שמחזיקים לטענו בנכסים עבור פישמן. לדבריו, "שעה שהנאמן מבקש ש'נכסי הנאמנות', קרי, אותם נכסים שמוחזקים לגישתו על-ידי גורמים שאינם בעלי דין בבקשה, יוקנו לנאמן ולקופת פשיטת הרגל, לא ניתן להיעתר לה מבלי ליתן לאותם צדדים את יומם בבית המשפט". בכל מקרה, ציין אורנשטיין, מרבית הצדדים השלישיים הם תושבי גרמניה, "ועל כן אף מבחינת יעילות ואפקטיביות, הפורום המתאים לדון בבקשה הינם בתי המשפט הגרמניים".

הנאמן על נכסיו של אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל ממשרד שבלת, מסר בתגובה: "כמי שמונה לתפקידו על-ידי בית המשפט ופועל על-פי הנחיותיו, אפעל להוציא לפועל את החלק האופרטיבי בהחלטת בית המשפט ואגיש תביעות, מחוץ לישראל, נגד כל מי שמחזיק, או שולט, במישרין או בעקיפין בנכסים וזכויות עבור מר אליעזר פישמן, בדיוק כפי שעשיתי עד כה בישראל".

בקשה לעיון בחשבונות טובה פישמן בגרמניה

ההכרעה הבאה שצפויה להתקבל בתיק פשיטת הרגל של אליעזר פישמן נוגעת לבקשה מעניינת לא פחות. לטענת הנאמן, רעייתו של אליעזר פישמן, טובה, מנהלת חשבונות בנק בגרמניה הרשומים אמנם על שמה בלבד, אך אלו למעשה שימשו את פישמן לצורך פירעון חוב אישי שהיה לו לטובת בנק רוסי על סך 260 אלף דולר. לכן, דורש הנאמן לקבל לעיונו את על המידע והמסמכים שיש בידי טובה ואליעזר פישמן ונוגעים לחשבונות אלה.

פישמן לא הכחיש כי עשה שימוש בחשבון של רעייתו בגרמניה כדי לפרוע את החוב לבנק הרוסי, אך טען שבמקביל גם העביר את אותו סכום מחשבונו לחשבונה וכי עשה זאת מטעמים ביורוקרטיים.

הפעם, בניגוד לבקשות הנוגעות לנכסים בחו"ל שלטענת הנאמן הוחזקו עבור פישמן על-ידי ריסה ואחיינו של פישמן, מצדדת עו"ד אבן-ספיר, נציגת הממונה על חוק חדלות פירעון, בעמדתו של הנאמן. בתגובה שהגישה לבית המשפט, היא ציינה כי "טובה פישמן בעצמה מאשרת כי אליעזר עשה שימוש בחשבונות אלו, לפחות בפעם אחת. אמנם היא מציגה הסבר לפעולה זו, אך עדיין הדבר מקים לנאמן עילה לבדוק את הטענה האם אכן מדובר בפעולה אחת בלבד". 

*** גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת מוניטין, המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.