צ'ק אין | ניתוח

איך הפך ענף התעופה בארה"ב לחזק ביותר בעולם במונחי רווחיות, ואיך ישראל קשורה לסיפור?

הגל הירוק ששוטף את אירופה, ולפיו נוסעים מוותרים על טיסות כחלק מהמאבק הסביבתי, פוסח על ארה"ב • בשעה שבאירופה נרשמת ירידה בהיקף הנוסעים בטיסות פנים, הדוחות הכספיים של חברות התעופה הגדולות בארה"ב מצביעים על מגמת המראה

ענף התעופה בארה"ב הוא החזק ביותר בעולם במונחי רווחיות החברות. בשנים האחרונות המספרים צומחים, כשהמנוע העיקרי של התעופה האמריקאית טמון בתעופה הפנים ארצית.

גם בדוחות הכספיים שהציג לאחרונה ארגון התעופה העולמי (יאט"א) בולטת העוצמה של ענף התעופה בצפון אמריקה: בסיכום 2019 הרווח הנקי של חברות התעופה בארה"ב הסתכם ב-16.9 מיליארד דולר, לעומת 14.5 מיליארד דולר בשנה קודמת. לשם השוואה, ניתוח הדוחות של חברות התעופה באירופה העלה כי הרווח הנקי שלהן הסתכם ב-6.2 מיליארד דולר, ירידה מ-9.1 מיליארד דולר בשנה קודמת. גם שוק אסיה - הצומח ביותר בענף - לא מתקרב לממדים של הענף בארה"ב. באסיה הרווח הנקי של חברות התעופה עמד על 4.9 מיליארד דולר ב-2019. השורה המעניינת בניתוח הכלכלי של יאט"א מתייחסת לרווח של החברות על כל נוסע: בצפון אמריקה מדובר ברווח של 16.81 דולר לנוסע - הרחק מכל שוק אחר. באירופה הרווח הנקי לכל נוסע הסתכם ב-2019 בממוצע של 5.21 דולר. בשווקי אסיה מדובר ברווח של פחות מ-3 דולר לנוסע ובשאר השווקים, כולל במזרח התיכון, הרווח לכל נוסע הוא שלילי.

חברות התעופה למדו להתייעל

הנתונים שהציגו חברות התעופה האמריקאיות היו למרות ועל אף קרקוע מטוסי הבואינג מקס 737-8 מאז חודש מרץ, בעקבות התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים המטוסים. החברות בארה"ב היו הנפגעות העיקריות לאור היקף המטוסים המקורקעים בציים שלהן. עם זאת, המספרים מלמדים כי החברות הצליחו להתגבר על האירוע הלא מתוכנן הזה. לא זו בלבד, גדעון טהלר, מנכ"ל חברת טל תעופה המייצגת חברות תעופה בארץ ובעולם בהן גם את אמריקן איירליינס, מונה כמה סיבות להתחזקות ענף התעופה בארה"ב. ראשית לדבריו, "יש עלייה בעסקים בארה"ב. תדירות הנסיעות, בעיקר בטיסות פנים, גדלה והיא נתמכת גם ביציבות העסקית ובדולר שמתחזק בעולם (חוץ בישראל).

שנית, חברות התעופה עברו תהליך של התייעלות - הן למדו לצמצם הוצאות בטיסות הפנים ובבינלאומיות; הן מצליחות למלא קיבולת מלאה במטוסים והן למדו להרוויח מכל מיני שירותים נוספים בתשלום דוגמת כבודה או הושבה. ההתייעלות הזו שיפרה מאוד את ניהול התשואה (Revenue Management) והרחיבה להן את היכולת להציע מחירים טובים".

טהלר התייחס למערכת הרכבות בארה"ב ששונה מאוד מזו שבאירופה המהווה אלטרנטיבה לטיסות הפנים: "להוציא את נתיב הפרוזדור המזרחי, כלומר הרכבות המהירות שעוברות מבוסטון ועד וושינגטון שבהן נוסעים מיליונים - רוב הרכבות בארה"ב הן כלי תחבורה פחות פופולרי לאור המרחקים העצומים. הרכבות משמשות בעיקר את מי שרוצה לטייל ולראות את הנוף דרך חלונות הרכבת, ובסוף, מבחינת עלות - אי אפשר להשוות את מחיר הנסיעה ברכבת למחירי הטיסות שהם זולים משמעותית". באשר לאפשרות שהגל הסביבתי יגיע גם לארה"ב והאמריקאים יפחיתו את היקף הטיסות ממניע אקולוגי אומר טהלר: "מדברים על זה גם בארה"ב, אבל אני לא רואה בשלב זה שהנוסעים משנים הרגלים".

מבט על שמי ארה"ב ביום שגרתי. כך נראה השוק הצפוף בעולם / צילום: צילום מסך מאתר flightradar 24
 מבט על שמי ארה"ב ביום שגרתי. כך נראה השוק הצפוף בעולם / צילום: צילום מסך מאתר flightradar 24

הדוחות הכספיים של חברות התעופה האמריקאיות יכולים לעורר קנאה בחדרי ההנהלה של רוב חברות התעופה בעולם - חרף מטוסי הבואינג 737-8 המקורקעים וחרף ביטולים של אלפי טיסות. שנת 2019 אף הייתה שנת שיא: דלתא איירליינס סיכמה את השנה הטובה בתולדותיה במונחים כספיים ובהיקף פעילותה; החברה צמחה ב-7.5% למחזור בהיקף של 47 מיליארד דולר ולרווח של 4.7 מיליארד דולר. דלתא הצליחה להגדיל את הרווח לכל נוסע ולצמצם אירועים של ביטולי טיסות, החברה צמחה לשיעור תפוסה ממוצע של 86.3%. גם 90 אלף עובדי החברה ייצאו נשכרים מהגידול ברווחים כשיקבלו בונוסים בהיקף כולל של 1.6 מיליארד דולר. דלתא חוותה גידול של 6% במספר הנוסעים ב-2019 ביחס ל-2018 כשהיא הטיסה 204 מיליון נוסעים. את הגידול הזה היא זוקפת לביקוש אבל גם לשדרוג בטרמינלים בנמלי הבית שלה ובבחירת היעדים.

מקור הכנסה נוסף שתרם לגידול בהכנסות של דלתא הן מחלקות הפרימיום שמניבות צמיחה בהכנסות עבור חברות התעופה בארה"ב ובכלל. ואכן, מושבי הפרימיום - נושא שסקרנו במדור זה רק לאחרונה, הם יצור כלאיים בין מחלקת התיירים ובין מחלקת העסקים. הם מציעים נוחות ושירות מועדף בתוספת מחיר נמוכה משמעותית לעומת מושבי מחלקת העסקים. מחלקה זו מהווה פתרון טוב גם לנוסעים העסקיים והביקוש אליה עולה ככל שמשך הטיסה מתארך. לפי דיווחי דלתא היא הכניסה כ-15 מיליארד דולר ממוצרי הפרימיום שלה, מספר שמשקף עלייה של 9% לעומת שנה קודמת. דלתא בדומה לחברות תעופה אחרות בהן גם אל על תמשיך להגדיל את היצע מושבי הפרימיום שלה במטוסים חדשים וקיימים. לאחרונה השקיעה דלתא כ-2 מיליארד דולר בשיתוף פעולה עם חברת התעופה הדרום אמריקאית LATAM כשדרך רכישת 20% ממנה היא מתכוונת להעמיק את פעילותה בשוק המדינות האזור.

הישראלים מובילים בטיסות קונקשן

2019 היא שנת שיא גם עבור יונייטד איירלינס. החברה הציגה גידול של 41.8% בהכנסות (נטו) להיקף של 3 מיליארד דולר ו-162 מיליון נוסעים שהיא הטיסה. החברה גם פרסמה כי הצליחה להוריד את העלות שלה לכל מושב (CASM) מ-13.83 דולר ל-13.67 דולר. ובענף התעופה - כל סנט נחשב. יונייטד איירליינס הציעה ב-2019 כ-38.3 מיליון מושבים בטיסות בינלאומיות - והיא שנייה אחרי אמריקן איירליינס שהיצע המושבים שלה בקווים הבינלאומיים היה 41.8 מיליון ולפני דלתא שהציעה 34.4 מיליון מושבים בקווים הבינלאומיים. היצע המושבים הבינלאומיים של יונייטד תפס נפח של 19.4% מפעילותה - יותר מחצי מהמושבים חיברו בין ארה"ב ליעדים במערב אירופה. ויש גם קשר ישראלי למספרי השיא של יונייטד: כחצי מיליון נוסעים שטסו דרך יונייטד איירליינס עשו זאת בטיסות קונקשן, כלומר עם עצירה ביעד ביניים בדרך ליעד הסופי.

וכאן נכנסת ישראל לתמונה: מתל-אביב מפעילה יונייטד טיסות ישירות לניוארק, לסן פרנסיסקו ולוושינגטון. את רשימת 20 יעדי הקונקשן החזקים של דלתא מובילים הנוסעים מנתב"ג. לפי דירוג שפורסם ב-aero.Anna טיסות יונייטד מתל-אביב ללוס אנג'לס (עם עצירת ביניים באחד מנמלי הבית של יונייטד, בעיקר בסן פרנסיסקו) היה הקו החזק בטיסות הקונקשן שלה עם 36 אלף נוסעים ב-2019. לוס אנג'לס הוא אחד היעדים המבוקשים על ידי הנוסעים הישראלים ויונייטד מתחרה באל על שמציעה טיסות ישירות מתל-אביב.

"חברות התעופה בארצות מתייעלות כל הזמן כשבמקביל הן הגדילו את תדירויות טיסות הפנים בתוך ארה"ב", אומר אבי פרידמן, מנכ"ל יונייטד איירליינס בישראל, "המטוסים עובדים יותר. אם בעבר היו שלוש טיסות ביום מסן פרנסיסקו לאורלנדו היום יש טיסה בכל שעה. ההתייעלות כוללת גם שירותים בתשלום שהגדילו את ההכנסות. ההכנסות גדלו גם בעקבות מאמץ ענקי של עובדי החברה לתת שירות יותר טוב יותר, וזה אומר גם לשכלל את מוצרי פרימיום שמכוונים בעיקר לנוסעים העסקיים. גם ממוצרים אלה ההכנסות של החברה גדלות". פרידמן התייחס לקרקוע מטוסי הבואינג 737-8 מקס: "בואינג קיבלה מכה חזקה מאוד מהסיפור הזה, אבל גם החברות שמחזיקות במטוסים הללו נפגעו. בוטלו וצומצמו טיסות, כשבחלק מהמקרים האריכו את השימוש במטוסים ישנים יותר שצורכים יותר דלק. ולמרות זאת הדוחות שיקפו את המאמצים של כל העובדים".

בקרוב תיכנס ליונייטד מתחרה מסקרנת - אמריקן איירליינס שמחודש ספטמבר תפעיל טיסות בקו תל-אביב-דאלאס ותשים דגש על טיסות המשך בתוך ארה"ב. איך אתם נערכים לזה?

"יונייטד אוהבת תחרות. זה מגדיל את מספר הנוסעים ומכריח אותנו להיות עוד יותר טובים. יותר ממחצית הנוסעים שטסים עם יונייטד מתל-אביב ממשיכים לטיסות קונקשן ברחבי ארה"ב עם המתנה של פחות משעה בין טיסה לטיסה, לאור העובדה שיונייטד מחזיקה ב-7 נמלי בית. אני מאמין שנדע להתחרות שבמה שאמריקן תציע לקהל הישראלי".

גם אמריקן איירליינס, החברה הגדולה בארה"ב, חגגה את הדוחות האחרונים - החברה התמודדה לא רק עם גריעת מטוסי המקס 737-8 מהצי שלה, אלא גם עם ביטולים של אלפי טיסות בעקבות מחאות עובדים, ולמרות זאת היא הצליחה להגדיל את היקף ההכנסות שלה ב-19.4% ואת הרווח הנקי שלה מ-1.4 מיליארד דולר ב-2018 ל-1.6 מיליארד דולר. לאחרונה חתמה אמריקן איירליינס על הסכם פיצוי עם חברת בואינג. במסגרת ההסכם, שהיקפו לא פורסם, תוכל אמריקן איירליינס לחלק לעובדיה יותר מ-30 מיליון דולר כנתח מהפיצוי.