דיווחים בארה"ב: מדינה פלסטינית "על תנאי" ושרטוט גבולות מחדש. תוכנית המאה של טראמפ נחשפת

לפי דיווח של "וושינגטון פוסט": טראמפ יחשוף הערב את פרטי תוכנית השלום • לפלסטינים תינתן אוטונומיה מוגבלת, אך שיעורה ילך ויגדל בתנאים מסוימים • בסופו של דבר ישלטו הפלסטינים על 70%-80% משטח הגדה • "אף פלסטיני או ישראלי לא יידרש לנטוש את ביתו"

טראמפ, נתניהו, אבו מאזן / צילומים: shutterstock, אלעד מלכה, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
טראמפ, נתניהו, אבו מאזן / צילומים: shutterstock, אלעד מלכה, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הערב (ג') עומד ממשל טראמפ לחשוף את פרטי תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים במסיבת עיתונאים בבית הלבן, בהשתתפות רה"מ בנימין נתניהו, אך כמה עיתונים אמריקאים מפרסמים הבוקר הדלפות של קטעים משמעותיים במסמך.

לדברי "וושינגטון פוסט", התוכנית קוראת לשינויים דרמטיים במתווה האזורים הישראליים והפלסטיניים בגדה המערבית, ומציעה לפלסטינים מסלול מדורג למדינה משלהם בכפוף למילוי תנאים מסוימים.

על פי הידיעה, מציעה "עסקת המאה" לפלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים אוטונומיה מוגבלת. שיעור האוטונמיה הזו יגדל בהדרגה לאורך תקופה בת שלוש שנים אם ההנהגה הפלסטינית תנקוט צעדים פוליטיים חדשים, תתנער מאלימות ותנקוט צעדים נוספים במו"מ עם ישראל.

על פי התוכנית, "לפלסטינים יש מדינה בהישג יד", אם הם ימלאו תנאים ביטחוניים ומדיניים מסוימים לאורך זמן, אמר ל"פוסט" מקור שקרא את התוכנית. "יש בתוכנית הרבה ממתקים לפלסטינים - הרבה - אך מה שמוצע להם עדיין רחוק מאוד ממה שהם ביקשו במרוצת השנים שחלפו".

לדברי המקור, הריבונות המוגבלת שמוצעת לפלסטינים רחוקה מאוד מהמטרה של מדינה פלסטינית עצמאית לחלוטין ומופרדת מישראל. אך התוכנית "מכירה במציאות בשטח" כפי שהיא - כלומר התנחלויות ישראליות במגמת התרחבות, כלכלה פלסטינית על עברי פי פחת ואופק פוליטי שהולך ומתרחק מהפלסטינים הצעירים.

"עסקת המאה" נשענת למעשה על הערכה שעמדת המיקוח של הפלסטינים גרועה למדי והיא תיעשה גרועה יותר בחלוף הזמן, אמרו מקורות שמודעים לחשיבתו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, יועצו הבכיר ואחד מאבות התוכנית. על סמך הערכה זו, התוכנית מציעה לפלסטינים לנהל מו"מ על חלק מהעוגה. החלופה היא לצפות כיצד העוגה כולה נעלמת נגד עיניהם.

לדברי ה"פוסט", מציעה התוכנית לשרטט מחדש את הגבול בין ישראל לגדה המערבית באופן שיביא להכללת התנחלויות גדולות בתחום ישראל. בה בעת, תוסיף ישראל לקיים פיקוח ביטחוני בצורות מסוימות על השטחים שכבשה ב-1967.

דונלד טראמפ אמר, כי "בסופו של דבר תזכה התוכנית בתמיכת הפלסטינים", אך הודה שהיא מגלה נדיבות רבה כלפי ישראל. "זו תוכנית שביבי ויריבו (בני גנץ) צריכים לאהוב מאוד", הוא אמר.

"וול סטריט ג'ורנל" מגלה הבוקר, כי התוכנית קוראת לריבונות ישראלית על ירושלים, לרבות אזורים שלדברי הפלסטינים ישמשו להקמת בירתם העתידית. יהיו חילופי שטחים בין אזורים שבשליטת הישראלים לבין אלה שבשליטת הפלסטינים. בסופו של התהליך, יוכלו הפלסטינים לשלוט על 70% עד 80% מהגדה המערבית.

הצעה כזו רחוקה מהדרישות הפלסטיניות עד עתה, אך, בה בעת, התוכנית אינה מצופה להוציא מכלל אפשרות, באופן פורמלי, הקמת מדינה פלסטינית.

פקידי ממשל אמרו לג'ורנל, כי ישראלים ופלסטינים לא יידרשו לנטוש את בתיהם, גם לאחר הרחבת גבולות ישראל. בניגוד ליזמות שלום קודמות, ממשל טראמפ אינו מחפש פשרות, שלפיהן יותר למספר מסוים של פלסטינים לחזור לחלקות אדמה שמשפחותיהם נטשו לאחר קום המדינה, או לקבל פיצויים על הרכוש.

הבית הלבן הזמין דיפלומטים אירופיים וערביים למעמד חשיפת התוכנית הערב. לדברי כמה מקורות, הצליח ממשל טראמפ לגייס "תמיכה ראשונית" מכמה מדינות ערביות.

האנליסט ארון דייוויד מילר, שהיה מעורב במגעים בין ישראל לפלסטינים בממשלים קודמים, ניבא כי התוכנית תעניק לישראל כמעט כל מה שהיא רוצה וכי בעלות הברית הערביות של ממשל טראמפ יחששו להתנגד לה כדי לא לפגוע בקמפיין של טראמפ נגד איראן.

"הישראלים יאמרו 'כן', או 'כן, אבל'", אמר מילר. "מדינות ערביות מרכזיות יאמרו קרוב לוודאי 'אולי' כדי לא להרגיז את טראמפ".