מדינת ישראל נ' בנימין נתניהו: כתב האישום הוגש לבית המשפט

(עדכון) - רה"מ הודיע הבוקר כי הוא מושך את בקשת החסינות: "מאחר שלא ניתן לי הליך הוגן, החלטתי לא לתת למשחק המלוכלך הזה להימשך" • נתניהו לא יכול להגיש בקשה חסינות חוזרת בכנסת ה-23 • היועמ"ש: "כתב האישום הוגש למזכירות ביהמ"ש המחוזי בירושלים, כמתחייב בחוק"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (ג') בפייסבוק כי הוא מושך את בקשת החסינות שהגיש. "לא אתן ליריביי להפריע למהלך ההיסטורי שאני מוביל", כתב. בהמשך להודעת נתניהו על משיכת בקשת החסינות שלו, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע בצהריים כי "כתב האישום הוגש לפני זמן קצר למזכירות בית המשפט המחוזי בירושלים, כמתחייב בחוק". 

מספר התיק נגד ראש הממשלה הוא "67104-01-20 מדינת ישראל נ' נתניהו ואח'". 

ההכרזה של נתניהו על משיכת בקשת החסינות התפרסמה דקות לפני שמליאת הכנסת אמורה הייתה להתכנס ולהקים את ועדת הכנסת ולקיים דיון בשתי בקשות חסינות, של נתניהו ושל ח"כ חיים כץ. דקות אחדות לאחר פרסום הפוסט בפייסבוק, לשכת יו"ר הכנסת אישרה כי נתניהו שלח את הבקשה למשיכת החסינות בכתב. 

יצוין כי נתניהו לא יכול להגיש בקשה חסינות חוזרת בכנסת ה-23, אחרי שמשפטו ייפתח. יש להניח כי משפטו הפלילי לא ייפתח לפני מערכת הבחירות הקרובה. 

שאלות ותשובות: מה יקרה אחרי משיכת בקשת החסינות של נתניהו

עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר, פרקליטיהם של שאול ואיריס אלוביץ' הנאשמים גם הם במסגרת תיקי נתניהו, מסרו בתגובה: "עתה, משהוגש כתב האישום, הדברים ייבחנו במסגרת הליך הוגן ופומבי. עם מעבר התיק לבחינה שיפוטית, אנו תקווה כי יחדל מסע ההשמצות וההדלפות הברוטליות שנמשך כשנתיים, וההליך המשפטי יחזור למקומו הנכון, בו תתברר האמת. אנו סמוכים ובטוחים כי גם בית המשפט הנכבד יגיע לכלל מסקנה כי הראיות מעידות על כך ששאול ואיריס אלוביץ' לא ביצעו את העבירות ואת המעשים אשר מייחסת להם הפרקליטות". 

"רדיפה אישית אובססיבית"

בפוסט שפורסם הבוקר בחשבון הפייסבוק של ראש הממשלה, כתב נתניהו:

"אזרחי ישראל,

"בשעה גורלית זו לעם ישראל, בעת שאני נמצא בארה"ב בשליחות היסטורית לעצב את גבולות הקבע של ישראל ולהבטיח את ביטחוננו לדורות הבאים, צפוי להיפתח בכנסת מופע נוסף בקרקס הסרת החסינות.

"זהו המשך הרדיפה האישית האובססיבית כלפי מצד אנשי 'רק לא ביבי'. במקום להבין את גודל השעה ולהתעלות מעל שיקולים פוליטיים, הם ממשיכים לעסוק בפוליטיקה זולה שפוגעת ברגע מכריע בתולדות המדינה.

"מאחר שלא ניתן לי הליך הוגן, מאחר שכל כללי עבודת הכנסת נרמסו ברגל גסה, ומאחר שתוצאות ההליך הוכתבו מראש ללא דיון ענייני כמתחייב - החלטתי לא לתת למשחק המלוכלך הזה להימשך.

"לפני דקות אחדות הודעתי ליו"ר הכנסת שאני מושך את בקשת החסינות. בהמשך אנפץ את כל הטענות המופרכות ותיקי-הסרק שהוגשו בענייני. אבל עכשיו, לא אתן ליריביי הפוליטיים להשתמש בעניין זה כדי להפריע למהלך ההיסטורי שאני מוביל.

"כפי שעשיתי כל חיי, אמשיך להשקיע את כל-כולי למען עתיד מדינתנו ולמענכם, אזרחי ישראל". 

נתניהו אמור להשתתף היום בשעה 18:00 באירוע של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בו תוכרז התוכנית המדינית. יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, שהה בוושינגטון עד שעות הלילה אתמול, והוא בדרכו חזרה לישראל ברגעים אלה, כדי להשתתף בהקמת ועדת הכנסת. 

נזכיר כי ב-21 בנובמבר 2019 הודיע היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי החליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. ב-1 בינואר 2020 הגיש נתניהו ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בקשה לקבלת חסינות מפני העמדה לדין.

נתניהו טען בבקשתו כי "חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מתפירת תיקים ומכתבי אישום פוליטיים שמטרתם לפגוע ברצון העם. החוק נועד להבטיח שנבחרי העם יוכלו לשרת את העם לפי רצון העם, ולא לפי רצון הפקידים". היום, כאמור, משך נתניהו את בקשת החסינות שהגיש. 

גנץ: "חייבים להתקדם" 

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, מסר בתגובה להסרת החסינות של נתניהו: "נתניהו הולך למשפט - חייבים להתקדם. בפני אזרחי ישראל ניצבת בחירה ברורה: ראש ממשלה שיעבוד עבורם או ראש ממשלה שעסוק בעצמו. אף אדם לא יכול לנהל מדינה ולנהל במקביל שלושה תיקים פליליים חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים". 

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, ח"כ עמיר פרץ, התייחס לדברים בישיבת הסיעה המיוחדת ברחבת בית המשפט העליון בירושלים, ואמר: "הגיע הזמן שנתניהו יפנה את הזירה הפוליטית, ילך לטפל בענייניו הפליליים וישאיר לנו לדאוג לחסינות למי שזקוקים לה באמת.

"במקום החסינות של נתניהו, אנחנו נדאג לחסינות לחברה הישראלית: למשפחות הצעירות שלא עומדות ביוקר החינוך והדיור בישראל. נדרוש חסינות לקשישים שצריכים לבחור בין תרופה לפרוסה ולניצולי שואה. נעניק חסינות לנכים ולילדים עם צרכים מיוחדים, חסינות להתיישבות העובדת וחסינות למיעוטים". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.