"המצב בנמל אשדוד יותר מסובך, אבל יש התקדמות לקראת הסכם עם העובדים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מדבר על ההסכמים בנמלים ("חשוב לא להגיע למצב שבו הנמלים החדשים יתחילו לפעול, מבלי שנגיע להסדר עם הישנים"), דוחה את הביקורת על ההסדר הנדיב שמעניק לכל עובד פיצוי ממוצע של 2.7 מיליון שקל, ומסמן את היעד הבא

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: כדיה לוי
ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: כדיה לוי

האיום ההולך ומתקרב של הפעלת הנמלים החדשים מצליח לכופף את עובדי חברות הנמלים. כך אומרים גורמים בשוק הספנות שמתייחסים לחתימת הסכם הרפורמה בנמל חיפה בשבוע שעבר. שני הנמלים החדשים - המפרץ בחיפה והדרום באשדוד - צפויים להתחיל לפעול בעוד שנה וחצי. בכל נמל יועסקו כ-300 עובדים בלבד לעומת 1,200 עובדים בחברות הנמל הוותיקות, והם יופעלו על ידי שתיים מהחברות המובילות בעולם בתחום, TIL משוויץ ו-SIPG מסין.

בטקס חתימת הסכם הרפורמה בנמל חיפה השבוע הודו ראשי הוועדים בנמל כי עשו שגיאה היסטורית כשאפשרו את הקמת הנמלים החדשים לצד הקיימים.

להערכת ההסתדרות גם עובדי נמל אשדוד יחתמו בקרוב על הסכם, למרות שהמדינה אינה מוכנה להיענות לדרישתם לקבל תנאים טובים יותר מאלה שקיבלו עמיתיהם בנמל חיפה. בהסתדרות עושים כעת מאמץ להביא להסכם באשדוד.

בהסתדרות לוקחים לעצמם את הקרדיט על השלמת המייל האחרון בהסכם הרפורמה בנמל חיפה, שנחתם השבוע בתום שש שנים וחצי של משא ומתן. גורמים ממשלתיים שהיו מעורבים במשא ומתן אמרו ל"גלובס" כי ללא מכבש הלחצים של ההסתדרות המשא ומתן היה מתארך עוד שבועות רבים, על רקע דרישות שונות ומשונות שהעלו הוועדים.

כל אחד מ-200 העובדים שיפרשו בעקבות ההסכם יקבל חבילת פיצויים נדיבה בהיקף ממוצע של 2.7 מיליון שקל - הסכם פרישה שההסתדרות הגדירה, בסרטון שהעלתה ליוטיוב, כ"טוב ביותר שהושג עד היום במשק ובמגזר הציבורי".

"הסכם הרפורמה בחיפה הוא אחת המשימות הכי גדולות שלקחתי על עצמי", אומר ארנון בר-דוד, יו"ר הסתדרות, "הייתה חשיבות גדולה שלא נגיע למצב שבו הנמלים החדשים יתחילו לפעול, מבלי שנגיע להסדר עם הישנים. דחפתי בכל הכוחות שלי על מנת לסיים את העניין וכך עשו גם כל הגופים האחרים שהיו מעורבים, ועדי העובדים, משרדי האוצר והתחבורה ורשות החברות. זה הסכם שיביא רגיעה לענף הנמלים שכולם יודעים כמה הוא היה רוגש בשנים האחרונות".

מה לגבי אשדוד? העובדים שם מצפים לקבל יותר מעובדי נמל חיפה.

"עובדי נמל אשדוד הם כרגע הבאים בתור. אנחנו בדרך לחתימה על הסכם הרפורמה בנמל אשדוד. יהיה איתם הסכם על בסיס הדגם שנחתם בחיפה, אולי בתיקונים מסוימים בגלל שהוא מעט גדול יותר ובנוסף לא בטוח שיהיה שם משקיע אסטרטגי. המתווה תלוי בתצורה הסופית של פעילות הנמל. יש התקדמויות בנמל אשדוד אבל המצב שם יותר מסובך. יש שם יחסי עבודה לא פשוטים. תוך חודש, חודש וחצי אני רוצה לראות גם את נמל אשדוד מאחורינו - זה היעד שלנו כרגע".

לעובדי הנמל באשדוד יש הרבה טענות להסתדרות.

"עובדי נמל אשדוד מיוצגים על ידי ועדים שעובדים איתנו בשיתוף פעולה והם מבינים שצריך להגיע להסכם, להסדרה. הם מחכים להסכם וגם הם מבינים שעומד להיפתח נמל פרטי לידם. הראיה שחתמנו שם את הסכם העברת מחלקת ים לחברת נמלי ישראל (חנ"י) בלי העובדים ובדיעבד העובדים מבינים שההסכם שנחתם בלעדיהם - היה הסכם נכון. האחריות על פעילות הנמלים במדינת ישראל מוטלת עליי באופן אישי כיו"ר ההסתדרות".

רק ההסתדרות תביא הסכם באשדוד? אתה לא רואה אפשרות אחרת?

"אין דבר כזה".

כשאתה רואה איזה תנאים מקבלים עובדי הנמלים לעומת עובדים אחרים נניח העובדים הסוציאליים שלא מעזים לחלום על תנאים כאלה - איך אתה מרגיש?

"אני רואה את כלל המשק. אנחנו הבית של כל העובדים. גם של החזקים וגם של החלשים. ההסכם הוא הסכם שמפריט את הנמלים. זה מהלך היסטורי. זה לא הסכם שנותן לעובדים. זה הסכם שלוקח. המדינה פותחת שני נמלים חדשים ומבחינת העובדים יש פה נתינה. יש צמצום של כוח האדם וזה קורה בכל מקום".

אז למה זה עולה לנו כל כך הרבה?

"קודם כל המשכורות בנמל לא נמוכות. לגבי החישוב של עלות חבילות הפרישה - הוא מתייחס לעובדים שנמצאים בקצה של הקצה של דור א'. אנשים שעובדים עשרות שנים".