קרן הפנסיה הבריטית שמאמצת מדיניות אקלים ומאיימת בפיטורים

קרן הפנסיה הבריטית הודיעה למנהלי הנכסים: הפחיתו בתוך שנתיים את החשיפה לשינויי אקלים - או הסתכנו בפיטורים • "שינויי האקלים זו בעיה שהאימפקט שלה על השקעות מחמיר במהירות"

כבאי מנסה לכבות שריפה באוסטרליה / צילום: STRINGER, רויטרס
כבאי מנסה לכבות שריפה באוסטרליה / צילום: STRINGER, רויטרס

אחת מקרנות הפנסיה הגדולות בבריטניה הקציבה ל-130 מנהלי הנכסים שלה פרק זמן של שנתיים להפחית את החשיפה שלהם לשינויי אקלים, או להסתכן בפיטורים. קרן הפנסיה ברונל, המנהלת 30 מיליארד ליש"ט בשם 700 אלף החברים בה ו-10 גופים ממשלתיים, גם מאיימת להצביע נגד חברי דירקטוריון בחברות בהן היא משקיעה, ולהסיט השקעות אם לא תוכח התקדמות משמעותית בניהול סיכוני אקלים עד 2022.

"שינויי האקלים זו בעיה שהאימפקט שלה על השקעות מחמיר במהירות", אמר מרק מנסלי, מנהל ההשקעות הראשי של ברונל (Brunel Pension Partnership). "גילינו שמגזר הפיננסים הוא חלק מהבעיה, כאשר הוא יכול וצריך להיות חלק מהפתרון לטיפול בשינויי האקלים. צריך לאתגר את הדרך שבה המגזר מתמחר נכסים, מנהל את הסיכונים ומודד ביצועים".

ברונל חשפה מדיניות אקלים חדשה, הכוללת תוכנית בעלת חמש נקודות שמטרתה לייצר מערכת פיננסית הפועלת בהלימה ליעדי איפוס הפחמן העולמיים. לפי מתווה התוכנית, החברה תבחן את תיקיה תחת מגון תרחישים אקלימיים ותאתגר את מנהלי ההשקעות שלה להפגין חשיפה מופחתת לסיכונים אקלימיים ולהראות שהם משקיעים בחברות העומדות ביעדים שנקבעו בהסכם פריז.

החברה אף הצהירה כי תפעל יחד עם קובעי מדיניות כדי לעצב רגולציות דוגמת תמחור פחמן והסרת סובסידיות על דלקים מאובנים. ברונל אף מצהירה כי תעודד מוצרי השקעה מוכווני אקלים, כשאלו לא תמיד קיימים עבור משקיעים בעת הזו.

המהלך של בונל מתרחש לאחר לחץ מוגבר על קרנות פיננסיות ביחס לתפקידן במימון חברות המדרבנות את שינויי האקלים. זאת, שבוע בלבד לאחר שהתקיים כנס הפורום הכלכלי השנתי בדאבוס, שהוקדש לנושא משבר האקלים. בשנה שעברה, קרן ההשקעות הגלובלית של יפן, המנהלת 1.5 מיליון דולר, הפקיעה סמכויות מקרן ההשקעות בלאקרוק בשל חוסר הפעילות שלה בנושאים סביבתיים וחברתיים. לפני שבוע הודיע מנכנ"ל הקרן, לארי פינק, כי החברה נמצאת בתהליך יציאה מהשקעה בחברות המייצרות פחם, והוסיף כי החברה תפעל להשקעות בחברות המתנהלות מתוך הוגנות ואחריות סביבתית וחברתית.