אושרה להפקדה תוכנית המתאר לקריית אונו: צפי ל-80 אלף תושבים

עד שנת 2040 יגדל שטח העיר ב-800 דונם, והאוכלוסייה תכפיל את עצמה לכדי 80 אלף תושבים • מתנגדי התוכנית חוששים מציפוף יתר ופקקים

קריית אונו / צילום: שאטרסטוק
קריית אונו / צילום: שאטרסטוק

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב החליטה להפקיד את תוכנית המתאר לקריית אונו. התוכנית מתווה מסגרת תכנונית לפיתוח העיר אשר צפויה להכפיל את אוכלוסייתה ולהגיע לכ-80 אלף תושבים עד שנת 2040.

בתוכנית המתאר כלול ה"חזון" לעתיד העיר ובו נכתב כי "קריית אונו ישוב עירוני הנטוע ברצף מעויר, בית לקהילה עירונית מגובשת, שומר על ייחודו, איכויותיו ומורשתו בד בבד עם טיפוח עירוניות חיונית, תוססת ואינטנסיבית, מקושרת ומשתלבת במרחב העירוני הסובב אותה".

שילוב מסחר ומגורים

כיום שטח העיר הוא 4,540 דונם, אלא שקריית אונו עתידה להתרחב ב-800 דונם נוספים, שיתווספו לשטחה על חשבון מחנה תל השומר. בתחום המחנה קיימות תוכניות מאושרות אשר צפויות להוסיף לעיר כ-4,300 יחידות דיור. פיתוח נוסף מתוכנן בחלקה הצפון מערבי של העיר הכולל הקמת שכונה חדשה שנמצאת בשלבי בנייה.

לצד פיתוח שכונות חדשות העיר מובילה מיזמי התחדשות עירונית באמצעות פינוי-בינוי ותמ"א 38. תוכנית המתאר מחזקת את תהליכי הפיתוח של רחוב לוי אשכול, תוך מתן דגש לעירוב השימושים בו ולאיכות המרחב הציבורי. במסגרת התוכנית מוצעת הרחבה של צירי המסחר לכיוון רחוב שלמה המלך ולכיוון דרך לוד (כביש 461). כמו כן, תוכנית המתאר מציעה שמירה על ליבת העיר הוותיקה ועל מתחמי בינוי וערכים הראויים לשימור.

התוכנית מציעה הגדלה של שטחי התעסוקה והמסחר באזורים הגובלים בקו הסגול של הרכבת הקלה ובסמוך לקו המטרו העתידי. בהקשר של מגורים ליד תחנות הרכבת והמטרו, נקבע שאישור הדיור המוצע יותנה בהוספת 50% "דיור מכליל". הכוונה לשילוב של דירות קטנות (65 מ"ר), דיור בהישג יד, דיור מוגן ומעונות סטודנטים.

חוה ארליך / צילום: עיריית פתח תקווה
 חוה ארליך / צילום: עיריית פתח תקווה

מתכננת מחוז תל אביב, אדריכלית חוה ארליך-רוגינסקי ציינה כי "מדובר בתוכנית שתייצב את מעמדה של קריית אונו כמובילה בתחום ההתחדשות העירונית מחד ובפיתוח שכונות חדשות מאידך. בתוכנית זו מקודמים נושאים של חוסן עירוני - אנרגיה מתחדשת וניהול נגר על פי המדיניות המחוזית ומינהל התכנון".

"שרות רע לתושבים"

ליאת ארבל, חברת מועצת העיר קריית אונו מטעם סיעת "המקומיים", אינה מרוצה מהתוכנית המקודמת ואף חושבת על הגשת התנגדות לתוכנית: "תוכנית המתאר כפי שהוצגה לציבור, וגם לחברי המועצה, אינה נותנת מענה ראוי לפיתוח העיר בהיבט של תשתיות וארנונה עסקית. בתקופת הבחירות הצגנו תוכנית חלופית שמסבירה איך תוכנית המתאר צריכה להיראות כך שכולנו נרוויח, לא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך. בוטלה השלביות, ואנו חוששים שהשכונות החדשות יסבלו מפקקים. הרבה דברים לוטים בערפל, ואני מצרה מאד על הפקדת התוכנית במתכונתה זו. אני חושבת שראש העיר עשה שרות רע לתושבים".

איציק ציזר, לשעבר סגן ראש העיר וחבר בוועדה לתכנון ובנייה שהוביל את ההתנגדות לתוכנית: "ישראל גל ממשיך לצופף ולפוקק את העיר. הכפלת האוכלוסייה, בניית 70 מגדלים (11-25 קומות) על רחוב אחד בעיר קטנה, הכפלת התנועה, בנייה המתבססת על תשתיות של כפר, אי העברת הקו הסגול לאורך העיר עם תחנות מועילות ועוד - כל אלה יורידו את איכות החיים בעיר. בתוכנית אין מספיק שטחי ציבור להכפלת האוכלוסייה. אין מספיק שטחים לבתי ספר, מעונות, גנים, מגרשי ואולמות ספורט, מבני תרבות, נוער, רווחה, גיל הזהב ופארקים. קריית אונו כבר היום במקום ה-11 בצפיפות לשטח בישראל וזה רק יחמיר. התוכנית הזו לא טובה לקריית אונו! נקודה".

את צוות התיכנון של התוכנית ריכז אדריכל אורי מזור ממשרד האדריכלים פירשט-מזור.

מעיריית קריית אונו נמסר: "חבל שחברי מועצה דוחים תכנית מתאר מצויינת לעיר ולתושבים בשביל עוד כותרת. לא לשם כך הם נבחרו ולא זו הדרך הנכונה לקבל חשיפה - על חשבון טובת התושבים. ישראל הולכת ומצטופפת זו עובדה. כל ישוב בישראל סופג ויספוג את המחיר לציפוף והשאלה היא איך מנהלים אותו נכון וביעילות על מנת לשמור על איכות חיים, סביבה ושירותים עירוניים ברמה הכי גבוהה. תכנית המתאר עושה בדיוק את זה. קרי מוסיפה יחידות דיור במתינות ובשיקול דעת, תוך כדי הוספת שטחים ירוקים, שטחי תעסוקה, מסחר ובילוי, מבני ציבור והרחבת השירותים הקהילתיים".