בכמה קיצר הנת"צ החדש ברחוב קפלן בת"א את זמן הנסיעה?

הנת"צ בקפלן הושק לפני כחודש, ועיריית תל אביב מעדכנת כי הנסיעה בו מקצרת משמעותית את זמנם של הנוסעים: בין 20 דקות ועד חצי שעה • העירייה מתכננת להקצות נתיבים נוספים לתחבורה ציבורית

הנת"צ החדש ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו
הנת"צ החדש ברחוב קפלן בתל אביב / צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

בסוף חודש דצמבר הפכה עיריית תל אביב נתיב ברחוב קפלן המצטלב עם צומת השלום (הקריה) לנתיב המיועד לכלי התחבורה הציבורית בלבד, וכיום היא מעדכנת כי הנתיב מקצר את זמן הנסיעה של המשתמשים בו ב-20 דקות עד חצי שעה. ברחוב קפלן, אחד הרחובות העמוסים בעיר, עוברים כ-50 אוטובוסים בשעת שיא לכיוון (כלומר, כ-100 בשני הכיוונים) וכ-1,100 אוטובוסים ביממה.

במסגרת תכנון והביצוע של הפרויקט ניטרה עיריית תל אביב את זמני הנסיעה ברכב הפרטי ובאוטבוסים, וגילתה כי לאחר הפעלת הנת"צ ישנו שיפור משמעותי במהירות הנסיעה וזמן הנסיעה הממוצע בשעות העומס לאורך הרחוב, והוא עומד כיום על כ-8-5 דקות.

לדברי עיריית תל אביב, הזמן הרב שנחסך לאוטובוסים הקיימים בשעות העומס (בין 15%-25% מסך כל זמן הנסיעה של הקוים השונים) מאפשר למשרד התחבורה לייעל את מערך התחבורה הציבורית באזור ולהוסיף תדירות ושירות. החל ממרץ 2020 יתוגבר באופן משמעותי השירות לאורך ציר קפלן ע"י הוספת שני קווים חדשים שישפרו את החיבור לדרום מזרח העיר וכן תגבור של נסיעות בקווים העמוסים העוברים ברחוב.

תל אביב יפו היא העיר המובילה בארץ עם 54 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית הסלולים בתחומה והעיר היחידה שבה גם מבוצעת אכיפה שוטפת על ידי העירייה, באמצעות מצלמות ופקחים. הנת"צים המרכזיים בעיר עוברים בדרך נמיר, אבן גבירול, קינג ג'ורג', אלנבי, דרך יפו, סלמה והעלייה. לאחרונה בוצעו נתצים ברחובות שלבים, יפת, לבון, ובן צבי. כעת, בעיריית תל אביב שוקלים להקצות בזמן הקרוב נתיבים נוספים לתחבורה ציבורית. בשלב הבא, יוקצה לתנועת תחבורה ציבורית בלבד נתיב ברחוב שאול המלך, בו עוברים קווי אוטובוס רבים המשרתים נוסעים מערים דוגמת פתח תקווה וכפר סבא למרכז תעסוקה גדול ולבית החולים איכילוב.