קהילת המפתחים של Waze נגד המייסד: "ניכס לעצמו פרויקט שלא היה שלו"

שניים מהשותפים בקהילת המפתחים הגישו תביעה נגד ווייז וגוגל ישראל לקבל את חלקם היחסי בקניין הרוחני של החברה • לטענתם, לפי הצהרותיו של המייסד אהוד שבתאי, הפרויקט FreeMap, ששינה מאוחר יותר את שמו לווייז, היה שייך לקהילה, והוא לא התכוון למסחר אותו

מייסדי ווייז, משמאל לימין: אהוד שבתאי, נועם ברדין ואורי לוין / צילום: קובי קנטור
מייסדי ווייז, משמאל לימין: אהוד שבתאי, נועם ברדין ואורי לוין / צילום: קובי קנטור

תביעת שותפות וזכויות יוצרים בסכום מוערך של מיליוני שקלים נגד אפליקציית הניווט הפופולרית ווייז (Waze) הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. התובעים, רועי גורודיש וברוך קרוטמן, טוענים באמצעות עו"ד יצחק אבירם כי אהוד שבתאי, ממייסדי ווייז, ניכס לעצמו את הפרויקט שמעולם לא היה שלו אלא של קהילת מפתחים ומשתמשים, שהתובעים היו חלק ממנה וקידמה את פרויקט FreeMap ב-2006. לטענת התובעים, הפרויקט, ששינה את שמו מאוחר יותר לווייז, הוצג על-ידי שבתאי כמיזם חברתי חופשי-שיתופי.

התובעים דורשים את חלקם היחסי בקניין הרוחני של האפליקציה מווייז מובייל ומגוגל ישראל, שרכשה מהמייסד שבתאי את האפליקציה ב-2013 תמורת קרוב למיליארד דולר.

עו"ד אבירם ניסה לנהל את התביעה במסגרת של תובענה ייצוגית בשם קהילת המשתמשים, אולם בית המשפט המחוזי קבע כי הואיל והתביעה איננה עוסקת ביחסי לקוח-עוסק או בעניין צרכני, המסגרת איננה יכולה להיות תובענה ייצוגית אלא תביעה אישית. לפני שנה בדיוק דחה בית המשפט העליון את הערעור של אבירם על פסיקת המחוזי, אך הבהיר כי הטענות לגופן אינן משוללות יסוד.  

הכול התחיל מטוקבק של המייסד

בשנת 2006 הקים שבתאי מיזם קהילתי בשם "FreeMap Israel - פרויקט המיפוי החופשי של ישראל". בתנאי השימוש של התוכנה ב-2006 נכתב כי "מטרת הפרויקט היא לייצר בעזרת קהילת המשתמשים בסיס נתונים דיגיטלי חופשי של מפת ארץ ישראל, ולהבטיח שימוש חופשי בתכנים, עדכונים והפצתם לשימוש לא מסחרי". שבתאי עצמו אמר ביוני 2006 כי "נזקקתי למפות משלי שישמשו בסיס לתוכנת הניווט הזו. לכן פניתי לקהילה וכך נולד הפרויקט... מעורב כאן גם תהליך פיתוח. אני מקווה שלאט לאט אנשים יוכלו לתרום גם פה".

חלק משמעותי מההוכחה של התובעים מתבסס על טוקבק של שבתאי לכתבה ממאי 2006. שבתאי כתב אז כי "אני רק יכול לומר שאין אני רואה את המפות כמשהו השייך לי אלא לקהילה, ולכן אני לא רואה מצב שבו אדרוש תשלום או תמלוגים על שימוש במידע... אין ספק שפתיחות היא דבר חשוב ואני מאמין גדול בכך, אך אם אשחרר את המפות ברישיון פתוח ולמחרת אסגור את הפרויקט, אני מניח שזה לא יעשה שירות גדול לקהילה... כולכם כמובן מוזמנים לתרום לפרויקט במיפוי הארץ ופיתוח תוכנת המיפוי/ניווט".

בפורום אחר באותה השנה כתב שבתאי כי "התברר לי שהדרך היחידה לפתח משהו חופשי הוא ע"י הקמת קהילה שתפתח מפות חופשיות בעצמה... אין כאן הרבה מחשבה מראש או תכנון קדימה, פשוט למדתי את הטכנולוגיות והתחלתי ליישם. ולכן גם אין רישיון ברור של מה מותר ומה אסור לעשות עם המידע". שבתאי הוסיף עוד כי "הפרויקט זקוק לקהילה בדיוק כמו שהקהילה זקוקה לפרויקט. לכן אם אני אעשה משהו שלא יהיה לרוח המשתמשים, הפרויקט לא יוכל להמשיך".

ראיות נוספות לכתב התביעה נלקחו מתוך פורום FreeMap, שהיה פעיל מאוד בשנת 2006. כך לדוגמה כתב שבתאי בפורום "לגבי עזרה בפיתוח, אני אשמח לקבל עזרה בפיתוח תוכנת המיפוי. יש לא מעט דברים שאפשר לשפר בה: תרגום לעברית, הוספת יכולת ניווט, שיפור הממשק וכו'".

מתוך ההודעות הרבות שכתב שבתאי בפורום, טוענים התובעים כי הוא עצמו היה מודע לחלוטין כי היצירה איננה שלו אלא של כלל המשתמשים. בחלק מההודעות, הדברים אף עלו במפורש. " הקרדיט שייך ל-ar0903 שעיצב את הפאנל החדש (כמו גם את כל האייקונים על המסך)", או בשרשור אחר שבו שבתאי אמר כי "התוכנה מסתמכת על המפה שאנו מייצרים ביחד", וכן "hilli הקליט עבורנו הוראות קוליות עבור הניווט. הוראות אלו מחליפות את מנוע ה-text to speech. נשמח לקבל עוד הקלטות ממשתמשים נוספים".

"שווי הקניין הרוחני: 880 מיליון דולר"

שבתאי אף מציין בחגיגיות את חלקה של הקהילה כאשר החליט לשנות את שם התוכנה מ-freemap ל-Waze. "זהו זה, סיימנו בהצלחה את שלב האלפא הודות לשיתוף-הפעולה המדהים שקיבלנו מכולכם. אנחנו מרגישים בשלב זה שהגרסה החדשה מספיק טובה על-מנת לשחרר אותה באופן חופשי כך שאין צורך להירשם מראש! פשוט הורידו והתקינו! לכבוד המאורע בחרנו שם לתוכנת הניווט: Waze". מתוך הפורום עולה כי כמה מהתוכנות הייחודיות של ווייז הוצעו על-ידי הגולשים ולא על-ידי שבתאי.

נוסף לכך, התובעים מציינים בתביעתם כי רם אריאל, מנהל ארצי בפרויקט, כתב כי "ישנה קבוצה גדולה של חברה שהתכנסו יחד למען פיתוח תוכנת ניווט חופשית ועדכנית. פיתוח התוכנה ומיפוי המדינה מצריכים הרבה עבודה וסבלנות. כל אחד יתרום כפי יכולתו וייהנה מפירות הכלל (הקומוניזם בהתגלמותו)".

עו"ד אבירם טוען בתביעה כי "אין מדובר בקהילה וירטואלית, אלא בסופו של יום מדובר באנשים בשר ודם. מדובר באנשים שפעלו פעולות של ממש, שראו עצמם כחלק מהפרויקט, ולקחו על עצמם להקים את הפרויקט מתוך ראייה כי מדובר בפרויקט שיתופי לצורך שימוש החופשי בכל מרכיבי הפרויקט".

על-פי הנטען בכתב התביעה, זכויות השימוש שונו ללא הסכמת קהילת המפתחים, שהם בעלי זכויות ביצירה. לאור כל זאת דורשים התובעים את חלקם היחסי בשווי הקניין הרוחני בפרויקט, אשר מוערך בסך של 880 מיליון דולר בעת מכירת ווייז לגוגל. "התובעים זכאים לחלק יחסי באמור, חלק שייקבע לפי מספר חברי הקהילה, מספר אשר ידוע בוודאות לנתבעים, אשר מוערך בשלב זה בלפחות 2.5 מיליון שקלים".

עו"ד אבירם מסר בתגובה כי "התביעה מבקשת לעשות צדק עם מי שהיו הפועלים מאחורי ווייז בעת הקמתה. ההתנהלות שהייתה תוך מתן הקרדיט והכספים לגורמים מסוימים בלבד הייתה התנהלות לא ראויה ואנו ובטוחים כי בית המשפט יקבע כך. כל הראיות מוכיחות כי ווייז הייתה תוצאת פעילות משותפת של אנשים רבים וזכויותיהם חייבות לקבל הכרה, גם אם באיחור".מווייז נמסר בתגובה כי "איננו מתייחסים לנושאים משפטיים בתקשורת, אלא בבית המשפט בלבד".