ויקטורי ויוחננוף מרוויחות מהמשבר הפיננסי של נחום ביתן, והן לא היחידות

נחום ביתן נאבק בימים אלה כדי למצוא חבל הצלה שייחלץ אותו מהמציאות אליה נקלע, והספקים עוקבים אחריו בחשש • בינתיים המתחרות, שנהנו מהקריסה של רשת מגה לפני כ-5 שנים, מצליחות למנף גם את הקשיים הנוכחיים של ביתן

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

בעוד שנחום ביתן נאבק כדי למצוא חבל הצלה שייחלץ אותו מן המציאות אליה נקלע והספקים עוקבים בחשש, המרוויחות הגדולות מהמצוקה הזו הן המתחרות. המצב בו בפעם שנייה בתוך חמש שנים רשת מגה נקלעת לחוסר יציבות אפשר לרשתות קמעונאות שעד לא מזמן היו קטנות בהרבה לבנות את הרשתות שלהן על גבה של מגה, והן ממשיכות בכך גם היום. אמנם לא כל רכישות העבר כללו פירוט מלא על התוספת למחזור שיש בהן עבור כל רשת כמו גם את שטחן, אך מבחינת פריסה מדובר בקרוב ל-70 חנויות חנויות של מגה שהתפזרו בקרב המתחרות, שמהוות כ-40% ואף יותר מכך בפריסה של רשתות בולטות כמו ויקטורי או יוחננוף.

המרוויחה הגדולה מכולן בסיבוב הנוכחי היא ללא ספק ויקטורי של אייל רביד. אם תשלים ויקטורי את רכישת הסניפים שעליהם דיווחה אתמול בשנה הקרובה, תמנה הרשת 62 חנויות. בחינה של שיעור החנויות של ויקטורי שנפתחו במקום סניפי מגה מהווה כבר 42% מהחנויות ברשת. את מסע הרכישות שלה ממגה החלה ויקטורי בימי המשבר הגדול ב-2015, אז רכשה 11 סניפים, והוא נמשך גם ב-2016 עם 6 סניפים נוספים. כעת ממשיכה ויקטורי ברכישה של 5 סניפים ו-2 החלפות ב-2019, ו-2 נוספים ב-2020.

אך ויקטורי אינה היחידה: גם רשת יוחננוף בהובלת איתן יוחננוף שהונפקה לאחרונה צריכה לזקוף חלק מהצמיחה המואצת שלה לידי התהליכים שעוברת רשת מגה. יוחננוף שבכפוף להשלמת העסקה הנוכחית תמנה 29 חנויות מבססת 45% מהפריסה שלה על חנויות שהיו שייכות בעבר לרשת מגה. ב-2012 רכשה יוחננוף שני סניפים מידי מגה, ב-2015 על רקע קריסת מגה הוסיפה ורכשה 8 סניפים נוספים, וכעת, על רקע המשבר הנוכחי חתמה על עסקה לרכישה של עוד 3 סניפים.

המרוויחות הגדולות ממצוקת מגה וביתן
 המרוויחות הגדולות ממצוקת מגה וביתן

גם מחסני השוק, בניהולו של שלום נעמן, מבססת חלק ניכר מהפריסה שלה על ה"שאריות" שנמכרו בזמנו מרשת מגה. כך, בניכוי הסניפים שרכשה מהקואופ ושממותגים תחת הקואופ, הרשת מונה כיום 27 סניפים, מתוכם 37% מבוססים על חנויות שהיו שייכות בעבר למגה. 5 מתוכם נרכשו ב-2012, אחד ב-2014, וה-4 הנוספים ב-2015.

שחקנית נוספת, גם אם קטנה מהן בהרבה, היא רשת שוק העיר שבבעלות ביכורי שדה שנמצאת בהליכי הנפקה בבורסה בתל-אביב. ששה מתוך שמונת הסניפים הפעילים שלה נפתחו במקום סניפי מגה, ו-3 נוספים שנרכשו ממגה נסגרו. אתמול רכשה ביכורי שדה סניף אחר בעיר חולון מידיו של נחום ביתן, כך שאם העסקה הזו תושלם, ובנוסף לסניף שאמורה הרשת לפתוח ברמלה, מדובר יהיה ב-7 מתוך 10 סניפים של הרשת שהיו בעברם תחת מגה או ביתן.

גם רשת הקמעונאות שבבעלות האיש שנושא את שמה, רמי לוי, נהנתה מתוספת של 7 חנויות על רקע נפילתה של מגה לפני כחמש שנים. אז רכש לוי 6 חנויות מידי מגה, ונכנס לשטחו סניף נוסף שפועל על חורבות עדן טבע מרקט. גם רשת זול ובגדול שבבעלות אבי יוחנן, שאינה ציבורית, רכשה בזמנו ממגה שני סניפים, וגם רשת קינג סטור תפסה לאחרונה חנות שבה פעלה יינות ביתן בעיר כרמיאל. בנוסף לאלה, כאמור גם פרשמרקט רכשה בחודש החולף שלושה סניפים מידיו של נחום ביתן.

למעשה, ענף הקמעונאות כפי שהוא נראה היום חייב חלק ניכר מהצמיחה שלו למשברים שעמם מתמודדת רשת מגה. בשנים האחרונות הונפקו ויונפקו בבורסה בתל-אביב מספר רשתות קמעונאות, כשחלק ניכר מהן הצליחו לבצע קפיצה משמעותית בפריסה שלהן על רקע הקשיים של מגה, והדחיפות שלה למכור חנויות מהר ולא בהכרח במחיר המקסימלי אותו ניתן היה לגבות עליהן.